حضور کره‌جنوبی در نشست سنگاپور

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۷۲

گروه جهان|

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی دیروز دوشنبه اعلام کرد، نشست سنگاپور سه‌جانبه و با حضور رهبران کره‌شمالی، امریکا و کره‌جنوبی و احتمالا حدود «۱۲ژوئن» برگزار می‌شود.

یکی از مقامات عالی‌رتبه دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت: «مذاکرات جدیدی درحال آغاز شدن است بنابراین همچنان منتظر هستیم که ببینیم نتیجه آن چه خواهد بود؛ اما براساس نتیجه این مذاکرات مون‌جائه‌‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی خواهد توانست در سنگاپور برای مذاکرات به رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهوری امریکا بپیوندد.» مون‌جائه‌این یک روز پس از نشستش با کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی درخصوص برگزاری نشست سه‌جانبه با امریکا و کره‌جنوبی ابراز امیدواری کرد.

این درحالی است که به گفته رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، مقامات کره‌شمالی همچنان درخصوص اعتماد به تعهدات امریکا درباره تضمین امنیت پیونگ‌‌یانگ در صورت خلع سلاح هسته‌یی تردید دارند. مون در نشستی خبری گفت: «خط تلفن مستقیم اجازه می‌دهد که فورا تماس تلفنی برقرار شود. چنین خط تلفنی به تازگی میان دو کره برقرار شده است و ما معتقدیم که چنین خطی باید میان کره‌شمالی و امریکا نیز برقرار شود.»

برگزاری نشست کیم و ترامپ در سنگاپور به‌ دلیل اظهارنظرهای متناقض رییس‌جمهوری امریکا هنوز در ابهام مانده است. اما شامگاه یک‌شنبه رسانه‌های کره‌یی اعلام کردند، هیاتی از کارشناسان امریکایی با عبور از مرز دو کره وارد کره‌شمالی شده‌اند تا زمینه دیدار ترامپ و کیم را فراهم کنند. گفته می‌شود سونگ‌کیم سفیر سابق امریکا در کره‌جنوبی و مذاکره‌کننده هسته‌یی سابق این کشور سرپرستی تیم ایالات متحده را در این سفر برعهده دارد. تیم ایالات متحده همچنین شامل آلیسون هوکر مدیر امور کره‌شمالی در کاخ سفید و راندال شریور دستیار وزیر دفاع در حوزه شرق آسیاست. 

 

ارسال نظر