بازگشت ترامپ به مسیر مذاکره با «اون»

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۸۸
بازگشت ترامپ به مسیر مذاکره با «اون»

گروه جهان  

رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی برای دومین بار در چند دهه اخیر با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار که به مدت دو ساعت هم به طول انجامید در نقطه مرزی پانمونجوم صورت پذیرفته است. پس از این دیدار سخنگوی مون‌جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، در بیانیه‌یی گفت: «در این ملاقات در خصوص چگونگی برگزاری موفقیت‌آمیز دیدار کیم‌جونگ‌اون و دونالد ترامپ صحبت کردیم.»

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هم پس از این دیدار اراده محکم کیم‌جونگ‌اون برای برگزاری دیدار با دونالد ترامپ خبر داده است. این خبرگزاری همچنین ضمن اعلام آمادگی رهبر کره‌شمالی برای دیدار با رییس‌جمهوری امریکا، از علاقه پیونگ‌یانگ به استمرار دیدارهای دوجانبه رهبران دو کره خبر داده است.

دونالد ترامپ با بیان اینکه اراده محکمی برای برگزاری این نشست وجود دارد، خلع سلاح هسته‌یی در شبه‌جزیره کره را امری فوق‌العاده ارزیابی کرده است. اکونومیست نوشته، این دیدار ایالات متحده را به مسیر مذاکره با پیونگ‌یانگ بازگردانده است.

پس از اینکه قرار شده بود رهبران امریکا و کره‌شمالی ۱۲ ژوئن در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند، دونالد ترامپ با نوشتن نامه‌یی خطاب به کیم‌جونگ‌اون این دیدار را لغو کرد. ارسال این نامه در همان روزی صورت می‌گیرد که پیونگ‌یانگ با دعوت از شماری از روزنامه‌نگاران خارجی، «تخریب کامل مرکز آزمایشات اتمی» خود را اعلام می‌کند. ارسال این نامه در همان روزی صورت گرفت که پیونگ‌یانگ با دعوت از شماری از روزنامه‌نگاران خارجی، مرکز آزمایش‌های هسته‌یی خود را کاملا ویران کرد. مجله پولیتیکو گزارش داده بود که بلافاصله پس از لغو برنامه دیدار از سوی رییس‌جمهوری امریکا حدود ۳۰ تن از مقام‌ها و دیپلمات‌های وزارت خارجه ایالات متحده که برای برنامه‌ریزی در سنگاپور به سر می‌برند، آماده بازگشت به امریکا شده بودند. اما پس از آن کره‌شمالی در بیانیه‌یی که لحن آرام و مثبتی داشت، ضمن ابراز تاسف از تصمیم کاخ سفید بار دیگر اعلام آمادگی کرد که رهبر این کشور در هر کجا و تحت هر شرایطی حاضر است با ترامپ دیدار کند؛ رییس‌جمهوری امریکا هم اعلام کرد که گفت‌وگوهای خوبی برای انجام این دیدار لغو شده در حال اجراست و شاید این مذاکره تاریخی در همان زمان مقرر در سنگاپور برگزار شود.

کیم‌جونگ‌اون و مون‌جائه‌این در دیدار اول خود با انتشار بیانیه پانمونجوم بر تعهد دو طرف برای خلع سلاح هسته‌یی در شبه‌جزیره کره و دستیابی به پیمان صلح تاکید کردند. از سال ۱۹۵۳ که جنگ کره به پایان رسیده هر دو کشور در وضعیت آتش‌بس به‌سر می‌برند و هنوز به پیمان صلح دست نیافته‌اند. سئول می‌گوید دستیابی به صلح و خلع سلاح هسته‌یی در صورتی ممکن است که امریکا نیز با کره‌شمالی به توافق برسد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ‌سفید، گفته تیمی از امریکا هفته جاری راهی سنگاپور می‌شود تا جزئیات مربوط به نشست احتمالی دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون را بررسی کند.

 حمله به نیویورک‌تایمز

گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار احتمالی رهبران کره‌شمالی و امریکا در 12 ژوئن در شرایطی تقویت شده که ترامپ از گزارش اخیر نیویورک‌تایمز درباره زمان دیدارش با کیم‌جونگ‌اون انتقاد کرده و گفته اعضای دولتش در قبال پیونگ‌یانگ اختلافی با یکدیگر ندارند. نیویورک‌تایمز جمعه به نقل از یک مقام ارشد کاخ‌سفید نوشته بود که به‌دلیل ضیق وقت برای برنامه‌ریزی لجستیک و دستور کار این دیدار، احتمال برگزاری آن در 12 ژوئن بسیار کم است. با این حال ترامپ در توییتر نوشت: «نیویورک‌تایمز ورشکسته از یک منبع ارشد کاخ‌سفید که وجود خارجی ندارد، نقل‌قول کرده که حتی اگر دوباره قراری برای این دیدار تعیین شود، برگزاری آن در 12 ژوئن غیرممکن است؛ زیرا زمان کافی برای برنامه‌ریزی لازم وجود ندارد. باز هم اشتباه! از افراد واقعی استفاده کنید، نه منابع تقلبی!»

رییس‌جمهوری امریکا همچنین در توییت دیگری مدعی شده که اعضای دولتش درباره راهبرد واشنگتن در قبال کره‌شمالی اختلافی با هم ندارند. وی نوشته: «خلاف آنچه نیویورک‌تایمز ورشکسته و فاسد دوست دارد مردم باور داشته باشند، هیچ اختلافی در دولت ترامپ در مورد نحوه پرداختن به مساله کره‌شمالی وجود ندارد.» نیویورک‌تایمز که یکی از منتقدان جدی سیاست خارجی ترامپ به‌شمار می‌رود این پرسش را مطرح کرده که اگر پیونگ‌یانگ تسلیحات هسته‌یی خود را نگه دارد، ترامپ چگونه قرار است مدعی پیروزی شود.

در این گزارش آمده: برخی کارشناسان هشدار می‌دهند معاهده صلحی که موجب کاهش نیروهای امریکایی در شبه‌جزیره کره شود، بدون آنکه تضمینی در مقابل آن دریافت شود یک موفقیت فاجعه‌بار خواهد بود. برخی هم تاکید دارند توافق بهتر از عدم توافق است. از لحظه‌یی که ترامپ دعوت بی‌پروا برای دیدار با کیم‌جونگ‌اون را پذیرفت، انتظاراتی به وجود آورد مبنی‌بر اینکه در نهایت او کاری را انجام می‌دهد که هیچ کدام از پیشینیانش انجام ندادند: کنترل کره‌شمالی برای کنار گذاشتن زرادخانه هسته‌ایش. اگر ترامپ و کیم ۱۲ ژوئن در مذاکرات سنگاپور حاضر شوند مشخص می‌شود که خلع سلاح هسته‌یی در مدت کوتاهی تقریبا از میز مذاکره برداشته می‌شود اما تحلیلگران معتقدند ترامپ هیچ مشکلی نخواهد داشت که راه‌های دیگری بیابد و بتواند از آن طریق مدعی پیروزی شود. بروس کلینگنر، متخصص امور کره و ژاپن در بنیاد هریتیج در واشنگتن می‌گوید: «اگر شما فقط به این دلیل معاهده‌یی را امضا کنید چون که به نظر می‌رسد شایسته دریافت جایزه صلح نوبل باشد و این تهدید را حل نکند، پس شما یک وضعیت خطرناک‌تر ایجاد کرده‌اید. امضای معاهده صلحی که موجب کاهش نیروهای امریکایی در شبه‌جزیره کره می‌شود، بدون اینکه چیزی در مقابل حملات هسته‌یی یا حتی توپخانه متعارف علیه سئول یا موشک‌های هدفمند علیه توکیو دریافت شود یک موفقیت فاجعه‌بار خواهد بود.»

 

ارسال نظر