کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۱۰

 توافق ترکیه و امریکا درباره نقشه‌راه منبج

امریکا و ترکیه بر سر طرح کلی نقشه‌راهی برای منبج که از طرف گروه کردی یگان‌های مدافع خلق، کنترل می‌شود، به توافق رسیدند. دو طرف خطوط کلی نقشه‌راه را برای همکاری‌های آینده و استقرار امنیت و صلح در منبج تهیه کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، دوشنبه (فردا) برای دیدار با همتای امریکایی خود مایک پمپئو به واشنگتن سفر کند. ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌یی از پ.ک.ک می‌داند. ترکیه بارها خواستار خروج امریکایی‌ها از منبج شده است.

 آثار ویرانگر جنگ یمن بر اقتصاد امارات

اقدام اخیر امارات در بالا بردن سهم تملک سرمایه‌گذاران خارجی در شرکت‌ها به 100درصد و افزایش مدت ویزای کار به 10سال بحث بر سر آثار ویرانگر ماجراجویی‌های امارات در منطقه بر اقتصاد این کشور را بار دیگر برجسته کرده است. به گزارش ایرنا، عربستان‌سعودی و امارات با ادعای واهی حمایت از دولت مستعفی یمن، با تشکیل ائتلافی خودخوانده تهاجم گسترده‌یی را علیه این کشور آغاز کردند.

 کمک 290میلیون دلاری امریکا به نیروهای پیشمرگه

امریکا مبلغ 290میلیون دلار در بودجه 2019 خود برای کمک به نیروهای پیشمرگه اختصاص داده است. این بودجه به بهانه حمایت از ادامه عملیات‌های نظامی علیه داعش به نیروهای پیشمرگه اختصاص داده شده است. در این لایحه تاکید شده نیروهای پیشمرگه در مقابل دریافت این مبلغ با نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش همکاری خواهند کرد. در بودجه دفاعی امریکا برای 2019 همچنین مبلغ 560 میلیون دلار برای همکاری با نیروهای امنیتی عراق اختصاص داده شده است.

 از سرگیری پروازها میان شارجه امارات با سوریه

پروازهای میان لاذقیه سوریه و شارجه امارات از سر گرفته شدند. به ‌گزارش النشره، وزیر حمل‌ونقل سوریه گفته سفرهای هوایی لاذقیه و شارجه امارات در هر دو مسیر رفت و برگشت از سر گرفته شدند. نخستین پرواز جمعه انجام شده و ۱۷۰ مسافر داشته است.

 قطر ادعای تاجر نزدیک به ترامپ را تکذیب کرد

دولت قطر اعلام کرد که ادعاهای الیوت برویدی بازرگان امریکایی و یکی از حامیان مالی مهم کمپین انتخاباتی ترامپ، کاملا دروغ بوده و بی‌اساس است. برویدی مدعی شده قطر ایمیل او را هک کرده است. آسوشیتدپرس نوشته، برویدی و جرج نادر تاجر لبنانی-امریکایی، تلاش کرده‌اند در مقابل به پیش راندن سیاست‌های عربستان و امارات در مراکز تصمیم‌گیری در واشنگتن و نیز تایید و اجرای برنامه‌هایی علیه قطر و درنهایت تصویب قانونی در کنگره امریکا علیه دوحه، قراردادهای بزرگی را با این دو کشور امضا کنند.

 

ارسال نظر