کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۳۵

امریکا: عربستان نباید به‌دنبال غنی‌سازی اورانیوم باشد

وزیر خارجه امریکا گفته واشنگتن تاکید دارد که عربستان محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را همانند سایر کشورهای خاورمیانه پذیرفته است. به گزارش واشنگتن‌پست، مایک پمپئو گفته اگر عربستان به‌دنبال همکاری در زمینه انرژی ایجاد شده از انرژی هسته‌یی و بخش تجاری در این زمینه است و می‌خواهد با شرکت‌های امریکایی همکاری داشته باشد نباید به غنی‌سازی اورانیوم دست بزند. اظهارنظرهای وزیر خارجه امریکا در جریان جلسه استماع در مقابل کمیته روابط خارجی سنای امریکا مطرح شده است.

ثبات‌سازی در افغانستان شکست خورده است

دفتر بازرس ویژه بازسازی افغانستان موسوم به سیگار اعلام کرده امریکا میلیاردها دلار پول را برای برقراری ثبات در بخش‌هایی شکننده از افغانستان در بازه زمانی 2001 تا 2017 هدر داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر این دید‌بان نظارت بر بازسازی افغانستان گفته امریکا انتظارات غیرواقعی را برای خودش پس از حمله 2001 به افغانستان ایجاد کرده و در توانایی‌اش برای بازسازی و ایجاد اصلاحات در نهادهای دولت کابل غیرمنطقی عمل کرده و تخمین‌های نادرست زده است. جان سوپکو گفته فساد باعث شده پروژه‌های ثبات‌سازی بیش از آنکه موفقیت‌آمیز و کمک‌کننده باشند به بخش‌های مختلف افغانستان ضرر رسانده باشند.

پاکستان خودمختاری مناطق قبیله‌ای را سلب کرد

پارلمان پاکستان با اکثریت آرا طرح ادغام مناطق قبیله‌یی را با ایالت خیبر پختونخواه، همجوار با افغانستان تصویب کرد. مناطق قبیله‌یی، در شمال کشور و هم‌مرز با افغانستان دهه‌های طولانی است که به شکل خودمختار اداره می‌شوند و نظام قضایی و سیاسی خود را دارند که منطبق بر سنت‌های این منطقه است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، با اصلاحاتی که دولت پاکستان قصد دارد در مناطق قبیله‌یی انجام دهد مردم مناطق قبیله‌یی در انتخابات سراسری شرکت خواهند کرد و این مناطق مطابق قوانین پاکستان اداره خواهند شد. تصور می‌شود که با این تغییرات کار دولت پاکستان در مبارزه با شبه‌نظامیان و گروه‌های قاچاق مواد مخدر تسهیل شود. این اقدام پاکستان واکنش منفی افغانستان را در پی داشته است.

 

ارسال نظر