جبهه مشترک «مرکل» و «شی»

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۳۰
جبهه مشترک «مرکل» و «شی»

گروه جهان|

 صدراعظم آلمان و رییس‌جمهوری چین در دیدار خود در پکن بر مساله تجارت و سرمایه‌گذاری تمرکز کردند. شی‌جین‌پینگ به گرمی از آنگلا مرکل استقبال کرد و این در حالی است که به نظر می‌رسد تهدیدهای تجاری دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، برلین را به چرخش بیشتر به سوی پکن ترغیب کرده است. مرکل در دیدار با رییس‌جمهوری چین تاکید کرده اگر پکن بازارهای داخلی را روی سرمایه‌گذاران خارجی نگشاید، با خودداری اروپایی‌ها از سرمایه‌گذاری مواجه خواهد شد و شی‌جین‌پینگ نیز وعده داده درهای کشورش را به روی تجار‌ آلمانی می‌گشاید.

به گزارش شینهوا، دیدار شی‌جین‌پینگ و آنگلا مرکل در یازدهمین سفر مرکل به چین در سال‌های صدراعظمی او صورت گرفت و از اهمیت روابط دوجانبه برلین و پکن حکایت داشت. شی به این مساله اشاره کرده که از زمان آغاز شراکت استراتژیک دو کشور در سال 2014، روابط دوجانبه به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. او گفته: «چین و آلمان می‌توانند الگویی از همکاری برد-برد باشند و این همکاری روابط چین و اتحادیه اروپا را نیز گسترش می‌دهد و از گونه جدید روابط بین‌المللی حمایت می‌کند.» او ضمن استقبال از گسترش بیشتر‌ روابط با آلمان همزمان با دور جدید اصلاحات در چین، بر افزایش همکاری‌های صنعتی و فرهنگی دو کشور تاکید کرد. صدراعظم آلمان هم چین را عضوی مهم در جامعه بین‌الملل و شریک تجاری قابل‌توجهی برای آلمان خواند و گفت: «با ورود دو کشور به فصل جدیدی از روابط، آلمان آماده استفاده از فرصت‌های تازه و گسترش همکاری‌های تجاری و فرهنگی و همچنین سرمایه‌گذاری‌ است.» مرکل تاکید کرده باتوجه به اینکه شرایط بین‌المللی تغییرات زیادی داشته، آلمان و چین باید روابط و همکاری‌های خود را در امور بین‌المللی و در قالب چارچوب‌هایی نظیر گروه 20 افزایش دهند و آلمان از همکاری‌های چین و اروپا حمایت می‌کند. دو مقام همچنین درباره توافق هسته‌یی ایران و نگرانی‌های دو طرف گفت‌وگو کردند.

  جبهه مشترک آلمان و چین

رویترز در گزارشی در این باره نوشته، چین و آلمان که صادرکنندگانی بزرگ در جهان محسوب می‌شوند و هر دو مازاد تجاری قابل‌توجهی با امریکا دارند، اکنون خود را در مسیر آتش ترامپ یافته‌اند و سعی دارند از نظم چندجانبه جهانی که شکوفایی‌شان به آن وابسته‌ است، محافظت کنند. آنگلا مرکل در سفر به چین مجبور است میان ابراز همبستگی با پکن بر سر توافق هسته‌یی ایران و تجارت و در عین حال جلوگیری از آسیب دیدن روابط با متحد دیرینه برلین یعنی واشنگتن توازن برقرار کند. دولت ترامپ در آخرین اقدام تجاری که به یک میزان برای پکن و برلین هشداردهنده بود، چهارشنبه تحقیقات امنیت ملی درباره خودروها و کامیون‌های وارداتی را خواستار شد که نتیجه آن می‌تواند به اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی منجر شود. اعلام برنامه تحقیقات از سوی کاخ سفید به قیمت سهام شرکت‌های خودروسازی اروپایی و آسیایی آسیب زد. چین وعده داده که از منافع خود در این زمینه دفاع خواهد کرد.

کشورهایی اروپایی نگران این مساله هستند که اگر چین در تلاش برای کاهش مناقشات با دولت ترامپ از واردکننده‌ها خرید بیشتر کالاهای امریکایی را خواستار شود، صادرکنندگان اروپایی متحمل ضرر شوند. چین همین حالا نیز به شرکت‌های دولتی اعلام کرده روغن و دانه سویای بیشتری از امریکا خریداری کنند.

مقامات آلمانی براین باورند که سیاست تجاری «اول امریکا»ی ترامپ، اظهارات کارکنان دولت او درباره سازمان تجارت جهانی و همچنین خروج او از توافق هسته‌یی ایران (برجام)، چین و آلمان را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است. لی کگیانگ نخست‌وزیر چین، در کنفرانس خبری مشترک با مرکل به پتانسیل دو کشور برای همکاری‌های نزدیک اشاره کرده و گفته امکان غلبه بر مشکلات وجود دارد. دولت مرکل نیز همانند دولت ترامپ درباره برخی اقدامات تجاری چین نگرانی‌هایی دارد که از نمونه آنها می‌توان به نقض مالکیت معنوی اشاره کرد. شرکت‌های چینی نیز سال‌ها از موانع موجود در بازار چین و دزدی مالکیت معنوی شکایت داشتند.

به گفته «لی»، پکن از منافع شرکت‌های آلمانی که در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند محافظت خواهد کرد و در صورت نیاز قوانین را تغییر خواهد داد: «اگر آنها در زمان سرمایه‌گذاری در چین با هر مشکلی مواجه شوند، به‌ویژه اگر مساله حمایت قانونی باشد، به وضوح به شما می‌گویم که چین به سمت تبدیل شدن به کشوری قانونمند پیش می‌رود.»

ترامپ همچنین با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌یی سال 2015 با ایران و اعمال تحریم‌های جدید، آلمان را به همکاری‌های نزدیک‌تر با چین وادار ساخته است. کشورهای اروپایی، روسیه و چین که دیگر طرف‌های توافقنامه هسته‌یی با ایران محسوب می‌شوند، به دنبال راهکاری برای ادامه آن از طریق ارائه مزایای اقتصادی به ایران هستند. مرکل که خود شخصا سعی در لابی‌گری برای ماندن ترامپ در توافقنامه داشت، گفت چین و آلمان دیدگاهی مشترک در این باره دارند و نمی‌خواهند شک‌و‌تردیدی درباره این توافقنامه وجود داشته باشد. او در اشاره‌یی به چین افزود اگر تحریم‌های امریکا شرکت‌های اروپایی را وادار کند که تجارت با ایران را کاهش دهند، آنگاه امکان همکاری‌های بیشتر دیگران با ایران فراهم می‌آید. به گزارش دویچه‌وله، شرکت‌های آلمانی که پس از توافق هسته‌یی با ایران روابط اقتصادی خود را با این کشور گسترش داده‌اند، می‌گویند چین از تحریم‌های امریکا سود می‌برد و می‌تواند به سرعت جای آنها را در بازار پر کند.

 

ارسال نظر