بازی به سبک «اون»

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۷۲
بازی به سبک «اون»

گروه جهان

تعدادی خبرنگار خارجی وارد کره‌شمالی شده‌اند تا برنامه انهدام سایت هسته‌یی این کشور را پوشش خبری دهند. کره‌شمالی به خبرنگاران کره‌جنوبی اجازه ورود نداده و آسوشیتدپرس با اشاره به جنگ لفظی اخیر واشنگتن و پیونگ‌یانگ نوشت: «این ادبیات نشان می‌دهد که ممکن است مذاکرات پیش‌رو دچار آسیب شود.»

به گزارش رویترز، گروهی متشکل از حدود ۲۰ خبرنگار و گزارشگر از شبکه‌هایی چون آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، سی‌بی‌اس، راشاتودی و تعدادی خبرگزاری چینی وارد شهر وونسان در شمال کره‌شمالی شده‌اند. کره‌جنوبی در واکنش به اقدام پیونگ‌یانگ در جلوگیری از ورود خبرنگارانش به کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌یی ابراز تاسف کرده اما پایبندی کره‌شمالی به تعهدش برای بستن این سایت هسته‌یی را تایید کرده است.

پیونگ‌یانگ در شرایطی قصد دارد یکی از مهم‌ترین سایت‌های هسته‌یی خود را نابود کند که روابط کره‌شمالی و ایالات متحده در چند روز اخیر به دنبال موضع‌گیری دونالد ترامپ و واکنش رهبر کره‌شمالی بار دیگر متنشج شده، تا جایی که سرنوشت دیدار تاریخی رهبران دو کشور که قرار است 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود در هاله‌یی از ابهام قرار گرفته است.

معاون وزیر خارجه کره‎شمالی هفته گذشته تهدید کرده در صورت ادامه فشارها بر کشورش برای اینکه یک‌طرفه دست از جنگ‌افزار هسته‌یی خود بردارد درباره مذاکرات پیش‌رو با امریکا تجدیدنظر خواهد کرد. وی همچنین از سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و دیگر مقام‌های امریکایی درباره لزوم پیگیری الگوی لیبی درباره زرادخانه هسته‌یی کره‌شمالی و تن ‌دادن به خلع سلاح هسته‌یی کامل و برگشت‌ناپذیر پیونگ‌یانگ انتقاد کرد.

حال مایک پنس معاون ترامپ، به رهبر کره‌شمالی در خصوص بازی با رییس‌جمهوری امریکا هشدار داده است. مایک پنس به فاکس‌نیوز گفته: «اگر کیم‌جونگ‌اون فکر می‌کند که می‌تواند ترامپ را به بازی بگیرد اشتباه بزرگی مرتکب شده است. هفته گذشته بحث‌هایی درباره مدل لیبی مطرح شد، همانطور که می‌دانید، رییس‌جمهور این مساله را روشن کرد تنها در صورتی که کیم‌جونگ‌اون توافق نکند، به الگوی لیبی دچار خواهد شد.» معاون رییس‌جمهوری امریکا در خصوص نحوه مذاکرات دو کشور تاکید کرده ترامپ قصد دارد مذاکرات را به‌گونه‌یی که شایسته می‌داند، ادامه دهد. مایک پنس در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی رییس‌جمهوری امریکا برای کناره‌گیری از مذاکرات با رهبر کره‌شمالی گفته: «هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.»

معمر قذافی رهبر پیشین لیبی در سال ۲۰۰۳ به حذف برنامه هسته‌یی و نابودی تسلیحات شیمیایی تن داد تا در ازای آن تحریم‌ها علیه لیبی لغو شود. کمتر از یک دهه بعد از این رخداد، قذافی در پی قیام مردم لیبی و با دخالت ناتو سرنگون و در نهایت کشته شد. ترامپ هفته گذشته اطمینان داد که در صورت خلع سلاح هسته‌یی کره‌شمالی، کیم‌جونگ‌اون همچنان در قدرت باقی خواهد ماند و سناریوی لیبی و معمر قذافی تکرار نخواهد شد.

 تند شدن لحن کره‌شمالی

تهدیدهای مایک پنس در شرایطی است که رسانه‌های کره‌شمالی نیز حملات لفظی خود را به کره‌جنوبی و تمرینات نظامی مشترک با امریکا افزایش و هشدار داده‌اند ممکن است روند مصالحه در معرض خطر قرار دارد. «مینجو جوسون» یکی از چهار روزنامه‌ مهم کره‌شمالی اعلام کرده تهدید به جنگ و گفت‌وگو نمی‌تواند همزمان اعمال شود. به نوشته این روزنامه، برخی مباحث مبنی‌بر اینکه پیشرفت شرایط در شبه‌جزیره کره نتیجه دیپلماسی سرسختانه امریکا و فشار مداوم بر کره‌شمالی است، به‌طور جدی فضای موجود بر مذاکرات امریکا-کره‎شمالی را دچار آسیب کرده و هیچ کمکی به توسعه وضعیت نمی‌کند.

همچنین یک مقاله‌یی دیگر با انتقاد شدید از مقامات کره‌‌جنوبی به دلیل اجازه دادن به افراد و رسانه‌ها برای ارسال پیام‌های ضد کره‌شمالی در مرزها نوشته: «اگر بار دیگر روابط دو کره دچار مشکل شود این‌بار مقصر آن به‌طور کامل کره‌جنوبی است. آنها باید بدانند که چه بهایی را برای آنچه انجام می‌دهند، پرداخت خواهند کرد.»

 تردید در شفافیت پیونگ‌یانگ

شبکه سی‌ان‌ان سه‌شنبه درباره انهدام سایت هسته‌یی کره‌شمالی نوشت: «شریل روفر شیمیدانی 35 سال گذشته را در اقصی نقاط جهان از استونی تا قزاقستان صرف انهدام، نظارت بر تخریب تسلیحات شیمیایی و پاکسازی محیط زیست کرده اما نامش در فهرست کسانی که قرار است بر انهدام سایت هسته‌یی کره‌شمالی نظارت داشته باشند، نیست. در واقع هیچ متخصص یا بازرس تسلیحاتی در این برنامه حضور ندارد، مراسمی که قرار است نماد حسن‌نیت و شفافیت کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌یی باشد. به همین دلیل کارشناسی چون بروس بچتول براین باور است که کره‌شمالی قصد دارد تا با یک نمایش رسانه‌یی، محلی را که بیشترین آزمایش‌های هسته‌یی خود را آنجا انجام داده نابود و در نتیجه تمام مدارک احتمالی در این باره را از بین ببرد.

از این گذشته برخی از ناظران اعلام کرده‌اند که این سایت هسته‌یی به‌دنبال تخریب‌های گسترده ناشی از 6 آزمایش هسته‌یی گذشته دیگر عملا قابل استفاده نیست؛ آزمایش‌های هسته‌یی که از سال 2006 میلادی تاکنون انجام شده است. با این حال حامیان ترامپ با تاکید بر اهمیت این اقدام پیونگ‌یانگ ادعا می‌کنند که این سایت هسته‌یی تا همین چند ماه پیش استفاده می‌شده و هنوز هم قابل استفاده است.»

نشریه گاردین نیز نوشته: «کره‌شمالی پیش‌تر نیز در سال 2008 یک نمایش مشابه را اجرا کرده بود. در آن سال پیونگ‌یانگ با مانور رسانه‌یی گسترده‌یی یک مرکز خندکننده راکتور هسته‌یی یونگ‌بیون را منفجر کرد. اقدامی نمادین که موجب کاهش فشار تحریم‌ها شد و واشنگتن را بر آن داشت تا نام کره‌شمالی را از فهرست دولت‌های حامی تروریسم حذف کند. اما در نهایت این مذاکرات هم شکست خورد و راکتور بار دیگر فعالیت خود را برای تولید مواد هسته‌یی از سر گرفت.»

 

ارسال نظر