مادورو ابقا شد اپوزیسیون نتیجه را رد کرد

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۸۰

گروه جهان   نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برای یک دوره ۶ ساله دیگر در سمت خود ابقا شد. به گزارش یورونیوز براساس آمار اعلام شده، مادورو در این انتخابات حدود ۶۸ درصد آرا (۵میلیون و ۸۰۰هزار رای) را به دست آورد و مخالفان او ۲۱درصد آرا (یک‌میلیون و ۸۰۰هزار رای) را کسب کردند. میزان مشارکت در این انتخابات ۴۶درصد اعلام شد که پایین‌ترین نرخ مشارکت انتخاباتی در تاریخ ونزوئلا به شمار می‌رود. به این ترتیب نیکلاس مادورو تا سال ۲۰۲۵ رییس‌جمهوری یک کشور بحران‌زده خواهد بود.

مادورو پس از پیروزی در میان هوادارانش حاضر شد و نتیجه انتخابات را رکوردی تاریخی خواند و گفت: «هرگز پیش از این هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری نتوانسته ۶۸ درصد آرای مردم را کسب کند، هرگز تاکنون هیچ کاندیدایی ۴۷درصد از دومین کاندیدا جلوتر نبوده است.» با این حال دومین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا چندان از این نتیجه راضی نیست. هنری فالکون، نامزد اصلی مخالفان مادورو نتایچ انتخابات یک‌شنبه را نپذیرفته و مشروعیت آن را زیرسوال برده و برگزاری مجدد انتخابات پیش از پایان سال جاری میلادی را خواستار شده است. فالکون پس از اعلام نتایج انتخابات در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت و دولت را متهم کرد که رای‌دهندگان را تحت فشارهای گوناگون قرار داده یا تطمیع کرده است. او گفت: «ما فرآیند چنین انتخاباتی را به رسمیت نمی‌شناسیم. برای ما این انتخابات نبود. انتخابات جدیدی باید در ونزوئلا برگزار شود.» ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا نتایج انتخابات را رد کرده‌اند.

مادورو درحالی برای ۶ سال آینده سکان کشورش را در دست می‌گیرد که ونزوئلا با کمبود مواد غذایی و دارو مواجه شده و افزایش تورم، ارزش پول ملی این کشور را به طور بی‌سابقه‌یی کاهش داده است. سقوط قیمت نفت از سال ۲۰۱۴میلادی اقتصاد این کشور که تقریبا ۹۶درصد به صادرات نفت وابسته بوده را به ‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در 5 سال گذشته ۴۵درصد کاهش داشت. ایالات متحده امریکا اخیرا تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۰شرکت و 3شهروند ونزوئلایی به‌ دلیل فعالیت‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر و پولشویی وضع کرده بود و همچنان به دنبال وضع تحریم‌های جدید نفتی بر این کشور است. اعمال این تحریم‌ها در راستای افزایش فشارها بر مادورو ارزیابی شده است.

 

ارسال نظر