طغیان ترامپ علیه تحقیقات مولر

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۷۷
طغیان ترامپ علیه تحقیقات مولر

گروه جهان    

دو روز پس از انتشار گزارشی افشاگرانه در نیویورک‌تایمز درباره ارتباط پسر ارشد دونالد ترامپ با شاهزاده‌های اماراتی و عربستانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی، رییس‌جمهوری امریکا از وزارت دادگستری ایالات متحده خواست تا درباره جاسوسی پلیس فدرال از کمپین انتخاباتی‌اش در ۲۰۱۶ تحقیق کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، درخواست ترامپ پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره احتمال نفوذ ماموران اف‌بی‌آی در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ منتشر کردند. رییس‌جمهوری امریکا بارها خواستار توقف تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات امریکا شده است. او یک‌شنبه در پیام توییتری علاوه بر متهم کردن اف‌بی‌آی اعلام کرد که می‌خواهد بداند آیا دولت باراک اوباما دستور این جاسوسی را داده است یا خیر. ترامپ در توییتر خود نوشته: «شخصا خواستار تحقیقات وزارت دادگستری در مورد اینکه آیا اف‌بی‌آی / وزارت دادگستری، با اهداف سیاسی دست به نفوذ یا انجام نظارت‌هایی در ستاد انتخاباتی ترامپ زده‌اند، خواهم شد و این درخواست را دوشنبه به‌طور رسمی مطرح می‌کنم و اینکه آیا چنین خواسته‌یی از سوی افرادی در دولت اوباما مطرح شده‌ یا خیر. »

ساعاتی پس از این توییت، وزارت دادگستری که نهاد ناظر بر فعالیت‌های اف‌بی‌آی است از بازرس کل خود خواست بر گستره مرور درخواست‌های آژانس امنیت ملی برای نظارت و رصد بیفزاید. هدف بازرسی‌ها این است که مشخص شود آیا در جریان تحقیقات اف‌بی‌آی درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، مقاصد یا اغراض سیاسی وجود داشته است یا خیر. دامنه تحقیقات رابرت مولر حالا گسترش یافته و علاوه بر روسیه، دامن امارات و عربستان را هم گرفته است. تحلیلگران معتقدند گرچه ترامپ می‌تواند دستور آغاز تحقیقات در این باره را بدهد اما این اقدام می‌تواند راه را برای رویارویی با مقام‌های ارشد دولت همواره کند.

فایننشال‌تایمز با اشاره‌ به افشاگری اخیر نیویورک‌تایمز در رابطه با دیدار دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی با نماینده شاهزاده‌های عربستانی و اماراتی نوشته ترامپ پس از آن دستور تحقیقات درباره اف‌بی‌آی را صادر کرد که اسرار کمپین انتخاباتی به ریاست پسرش فاش شد.

نیویورک‌تایمز هم نوشته که اف‌بی‌آی خبرچینی فرستاده بود تا با دستیاران ستاد ترامپ صحبت کند، اما فقط پس از آن گزارش‌هایی از احتمال تماس‌های مشکوک با روسیه دریافت کرده است. این خبرچین که یک دانشگاهی شهروند امریکایی است و در بریتانیا کار می‌کند با جورج پاپادوپولوس و کارتر پیج تماس گرفته بود که اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ بودند. واشنگتن پست هم روایت مشابهی را گزارش کرده است. واشنگتن پست هم نوشته، این خبرچین از پیش از انتصاب رابرت مولر به تحقیقات مربوط به روسیه کمک می‌کرده است. اف‌بی‌آی آن تحقیقات را در اواسط مبارزات انتخاباتی در جولای ۲۰۱۶ شروع کرده بود. رابرت مولر که زمانی مدیر اف‌بی‌آی بوده تاکنون ۱۹نفر را متهم کرده است. پاپادوپولوس به دروغ گفتن به اف‌بی‌آی درباره زمان ملاقات با واسط ادعایی روسیه اقرار کرده است. با این حال ترامپ یک‌شنبه بدون ارائه شواهد تازه خواستار پایان تحقیقات روسیه شده؛ تحقیقاتی که به گفته او نزدیک ۲۰میلیون دلار هزینه داشته و توسط ۱۳ دموکرات خشمگین که تضاد منافع دارند، انجام می‌شود.

همزمان با درخواست ترامپ برای آغاز تحقیقات درباره بی‌طرفی اف‌بی‌آی در این تحقیقات، رودی جولیانی وکیل رییس‌جمهوری امریکا نیز درخواست کرده که این تحقیقات اول سپتامبر به پایان برسد، درخواستی که به نوشته واشنگتن‌پست به نقل از رابرت مولر، تنها در صورت حضور دونالد ترامپ در جلسه پرسش و پاسخ با بازرسانش محقق خواهد شد.

به نظر می‌رسد که نگرانی ترامپ و تشدید فشارها بر اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری امریکا به ‌دلیل گسترده‌تر شدن دامنه تحقیقات رابرت مولر است. نیویورک‌تایمز شنبه طی گزارشی که خشم ترامپ را برانگیخت، نوشت جورج نادر چهره‌یی بانفوذ در هیات حاکمه امارات و عربستان سعودی رابط شاهزاده‌های این دو کشور عربی با ترامپ جونیور بوده است، آن هم تنها سه ماه مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا. در این گزارش آمده که ترامپ جونیور و نادر در برج ترامپ در نیویورک دیدار کرده‌اند و در این نشست اریک پرینس موسس شرکت امنیتی خصوصی بلک‌واتر و جوئل زمل کارشناس اسراییلی شبکه‌‎‌های اجتماعی هم حضور داشته‌اند.

وال‌استریت ژورنال هم با پرداختن به جزئیات بیشتری از این دیدار نوشته که جوئل زمل اسراییلی متولد استرالیا در حوزه رسانه‌های اجتماعی و جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی فعالیت دارد. زمل و نادر برای ارائه کمک به ستاد انتخاباتی ترامپ با پسر وی دیدار کردند. پس از آنکه ترامپ در انتخابات پیروز شد، نادر حدود 2میلیون دلار به زمل داده که به گفته یک منبع آگاه این مبلغ ارتباطی به مسائل انتخاباتی نداشته است. وکیل پسر ترامپ با تایید برگزاری این دیدار گفته است که تیم رابرت مولر با زمل دیدار کرده و از وی درباره ارتباطات تجاری‌اش با نادر سوال کرده‌اند.

بنابر این گزارش، جوئل زمل در سال‌های اخیر روابط نزدیکی با مقام‎های ارشد امنیتی امارات برقرار کرده و حتی جلسات تجاری در امارات نیز برگزار کرده است. به گفته افراد آگاه، او هنوز روابط نزدیکی با مقام‌های اماراتی دارد. شرکت دیگر زمل با نام «ویکی استرات» شبکه‌یی از کارشناسان را به‌ کار گرفته است و در حوزه تحلیل مسائل ژئوپلیتیک کار می‌کند. وال‌استریت ژورنال نوشته، امارات این شرکت را به خدمت گرفته بوده تا سناریوهای جنگی علیه جنبش‌های سیاسی در یمن را بررسی کند. عربستان سعودی و امارات از سال 2015 میلادی وارد جنگ با یمن شده‌اند.

رابرت مولر از جمله درباره جلسه میان پرینس و نادر در جزیره سیشل و چند هفته پیش از تحلیف دونالد ترامپ تحقیق می‌کند. گفته شده در آن جلسه پرینس با کریل دیمیتریف روسی دیدار کرده است. دیمیتریف از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین است و اداره یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی را برعهده دارد. بازرس ویژه در تحقیقات فعلی خود علاوه بر نقش روسیه در انتخابات امریکا، درباره مسائل دیگری چون نقش پول‌های خارجی در سیاست‌های فعلی دولت ترامپ نیز تحقیق می‌کند.

 

 

ارسال نظر