انتخابات با طعم فقر و تحریم

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۰۲
انتخابات با طعم فقر و تحریم

گروه جهان  

پوسترهای خندان مادورو تقریبا همه جای کاراکاس دیده می‌شود اما کسانی که قصد دارند به او رای بدهند، زیاد نیستند. خیلی‌ها هم تصمیم گرفته‌اند که اصلا در این انتخابات شرکت نکنند؛ ‌با این حال پیروز این انتخابات کسی جز رییس‌جمهوری فعلی نخواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا یک‌شنبه در شرایطی برگزار شد که این کشور نفتخیز به‌شدت درگیر فقر و مشکلات اقتصادی است. در این میان نیکلاس مادورو که به اعتقاد منتقدان سیاست‌های 6سال گذشته او عامل اصلی فاجعه امروز بوده به ‌دنبال حفظ قدرت در 6سال آینده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده از زمان روی کار آمدن مادورو در سال ۲۰۱۳، اقتصاد ونزوئلا به‌ دلیل کاهش بهای نفت و تحریم‌های امریکا ۴۵درصد کوچک شده است. دیگو مویا تحلیلگر موسسه «آی‌اچ‌اس مارکت» می‌گوید: «محتمل‌ترین سناریو در صورت پیروزی مجدد مادورو، انزوای بیشتر ونزوئلا در عرصه جهانی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است.»

بلومبرگ می‌نویسد: اقتصاد ونزوئلا در حال سقوط آزاد است و پیروزی مادورو می‌تواند تحریم‌های بیشتر ایالات متحده علیه کاراکاس را به ‌دنبال داشته باشد. هنری فالکون فرماندار سابق و خاویر برتوچی مجری سابق تلویزیون به عنوان مهم‌ترین مخالفان مادورو مهم‌ترین رقبای مادورو هستند. البته دولت ونزوئلا بسیاری از مخالفان را که حمایت نسبی افکار عمومی را دارند، زندانی کرده و به همین دلیل بسیاری از احزاب سیاسی رای‌گیری را تحریم کرده‌اند. انتخابات یک‌شنبه در شرایطی برگزار می‌شود که شهروندان ونزوئلایی به جای تمرکز بر رییس‎جمهوری آینده به وعده غذایی بعدی خود فکر می‌کنند. گزارش‌ها از کمپین‌های ریاست‌جمهوری مادورو طی چند وقت اخیر نشان می‌دهد که تعداد زیادی اتوبوس مردم را برای حضور در سخنرانی‌های رییس‌جمهور این‌سو و آن‌سو می‌برند و در مراسم‌هایی از این دست به کسانی که از گرسنگی رنج می‌برند، غذا داده می‌شود. بر همین اساس ناظران با اشاره به تحریم احزاب کلیدی و نبود شفافیت در روند برگزاری انتخابات پیش‌بینی کرده‌اند که مادورو برای 6سال آینده رییس‌جمهوری ونزوئلا باقی بماند. این نتیجه با تمام چالش‌هایی که در پی خواهد داشت، حداقل به عدم قطعیتی که گریبان اقتصاد ونزوئلا را گرفته پایان خواهد داد.

دیگو مویا تحلیلگر موسسه «آی‌اچ‌اس مارکت» اما معتقد است که محتمل‌ترین سناریو در صورت پیروزی مجدد مادورو، انزوای بیشتر ونزوئلا در عرصه جهانی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است.

حدود 20.5میلیون ونزوئلایی واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند. ۱۴کشور همسایه ونزوئلا در گروه موسوم به لیما و امریکا تعویق این انتخابات را خواستار شده بودند. فایننشال تایمز می‌نویسد: «ایزاک چاسوی می‌گوید، قصد ندارد در رای‌گیری شرکت کند، چرا که مادورو در هر حال پیروز این انتخابات خواهد بود. به اعتقاد او، دولت نیمی از مردم ونزوئلا را به پای صندوق‌های رای خواهد آورد و نیمی دیگر مخالفان سرگرم مبارزه با یکدیگر هستند... انتخابات یک‌شنبه می‌توانست واقعه بسیار مهمی برای ونزوئلای بحران‌زده باشد اما دولت مادورو در پنج سال گذشته با هدف حفظ قدرت برای ناکارآمد کردن نهادهای دولتی تمام تلاشش را به کار گرفت که نتیجه‌اش بحران شدید اقتصادی و ایجاد حس ناامیدی در میان 20میلیون رای‌دهنده بوده است. حالا رهبران مخالفی که می‌توانستند مادورو را به چالش بکشند یا در زندان هستند، یا از حضور در انتخابات منع شده‌اند یا تبعیدند. از این سو بسیاری از رای‌دهندگان به دو کاندیدایی که با مادورو رقابت می‌کنند (فالکون و برتوچی) اعتماد ندارند. گفته شده، فالکون تنها حمایت 6 تا 10درصد از رای‌هندگان را دارد.»

رویترز نیز یک‌شنبه به این موضوع پرداخته که نیکلاس مادورو با پیروزی در انتخابات ونزوئلا به‌ دنبال مقابله با فشارهای جهانی است. در این گزارش آمده است: «انتظار می‌رود، رییس‌جمهوری که سابقا راننده اتوبوس بوده با وجود کاهش شدید محبوبیتش در ونزوئلا در انتخابات یک‌شنبه پیروز شود. پیروزی که ارمغانش برای این کشور تحریم‌های نفتی امریکا و تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا و امریکای لاتین خواهد بود... کسی که خود را پسر هوگو چاوز (رییس‌جمهوری سابق ونزوئلا) خوانده می‌گوید در حال مبارزه با توطئه امپریالیست برای متلاشی کردن کمونیسم است. مخالفانش اما معتقدند که این رهبر چپگرا اقتصاد ونزوئلا را که روزگاری ثروتمند بوده نابود کرده و با بی‌رحمی تمام مخالفانش را سرکوب می‌کند.»

نشریه گاردین نیز نوشته: «این انتخابات حاشیه‌های زیادی داشته است. لئوپولدو لوپز اصلی‌ترین رهبر مخالف مادورو از حضور در انتخابات منع شده و مخالفان رای‌گیری را تحریم کرده‌ که مدعی تقلب در انتخابات شده‌اند. برخی دولت‌ها از جمله برزیل، کلمبیا و مکزیک هم این انتخابات را نامشروع خوانده‌اند، امریکا و اتحادیه اروپا هم اعلام کرده‌اند که نتیجه انتخابات یک‌شنبه را نخواهند پذیرفت.» مارگاریتا لوپز مایا تحلیلگر سیاسی در این باره می‌گوید: «مادورو خود را به عنوان رییس‌جمهور مشروع معرفی می‌کند اما جامعه بین‌المللی آشکارا اعلام کرده این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را دموکراتیک نمی‌داند. بنابراین مشکل ما فقط این نیست که رییس‌جمهوری‌ خواهیم داشت که از سوی جامعه جهانی به ‌رسمیت شناخته نمی‌شود، بلکه ایجاد یک وضعیت اجتماعی و اقتصادی است که به تعطیلی ونزوئلا منجر خواهد شد.»

نیکلاس مادورو وعده داده در صورت پیروزی مجدد یک انقلاب اقتصادی ایجاد کند. هنری فالکون ۵۶ ساله هم وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات به مانند اکوادور دلار امریکا را به عنوان واحد پول ونزوئلا انتخاب کند. سال گذشته در چنین روزهایی کاراکاس و شهرهای مختلف ونزوئلا شاهد اعتراض‌های روزانه ضددولتی بودند. بنا بر آمارهای اعلام شده، تورم سالانه در ونزوئلا به 14هزار درصد و حداقل دستمزد روزانه به کمتر از 2دلار رسیده است. بر اساس برآورد آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، روزانه

5 هزار نفر از کشور فرار می‌کنند. در این میان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، ونزوئلا را به حمله نظامی تهدید کرده و برخی مقام‌های دولتی را تحریم کرده است.

 

 

ارسال نظر