هموار شدن راه تحریم میلیاردی بروکسل توسط امریکا

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۵۶

گروه جهان|

پس از ۱۴سال از طرح شکایت شرکت امریکایی بویینگ از شرکت هواپیمایی ایرباس اروپا، شاخه قضایی سازمان تجارت جهانی حکم به پیروزی بویینگ در این پرونده داده است. گفته شده این حکم راه را برای اعمال تحریم‌ها علیه اتحادیه اروپا هموار می‌کند و ایالات متحده می‌تواند به استناد این رای، میلیاردها دلار تعرفه‌ تنبیهی بر محصولات وارداتی از اروپا وضع کند. این بزرگ‌ترین رای تلافی‌جویانه در تاریخ سازمان تجارت جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش یورونیوز، رای سازمان تجارت جهانی در مناقشه تجاری اروپا و امریکا درحالی صادر می‌شود که مقامات امریکایی در پی خروج از توافق هسته‌یی با ایران به شرکت‌های اروپایی هشدار داده بودند در صورت معامله با ایران آنها نیز هدف تحریم قرار خواهند گرفت. پرونده اعاده دعوی بویینگ از ایرباس به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. هنگامی که امریکا طی یک پرونده ۲۴میلیارد دلاری به سازمان تجارت جهانی شکایت برد و عنوان کرد که اتحادیه اروپا با پرداخت یارانه غیرقانونی به شرکت ایرباس به فروش شرکت بویینگ ضرر مالی زده است. طبق پیمانی در سال ۱۹۹۲ اعطای کمک از سوی دولت‌های اروپایی به شرکت‌های هوایی محدود شده بود. امریکا استدلال می‌کرد که وام اتحادیه اروپا به ایرباس برای ساخت هواپیمای A350 باعث می‌شود، هواپیمای رقیب در شرکت امریکایی بویینگ با نام دریم‌لاینر۷۸۷ نتواند رقابت کند. کاخ سفید حکم سازمان تجارت جهانی را یک پیروزی مهم خوانده است. انتظار می‌رود، میلیارد‌ها دلار تعرفه تنبیهی از اوایل سال ۲۰۱۹ بر محصولات وارداتی اتحادیه اروپا به امریکا وضع شود.

تحریم‌های احتمالی امریکا علیه اتحادیه اروپا در شرایطی است که اختلافات این متحدان قدیمی چنان بالا گرفته که اخیرا امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه گفته از این پس اروپا وظیفه ضمانت نظم چندجانبه جهانی را برعهده دارد، نظمی که به ‌گفته ماکرون بسیار ضعیف شده است.

 

ارسال نظر