چراغ سبز و زرد پیونگ‌یانگ برای صلح

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۳۹
چراغ سبز و زرد پیونگ‌یانگ برای صلح

گروه جهان

کره‌شمالی یک هفته پس از نشست تاریخی اجلاس سران همچنان به تلاش‌ها برای جلب حمایت جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهد و به‌دنبال فراهم کردن مقدمات اجرای معاهده صلح با کره‌جنوبی است. گفته شده، دادگاه عالی این کشور به عنوان نشانه حسن‌نیت برای انجام مذاکرات سران این کشور و امریکا، سه تبعه بازداشتی امریکایی که در اردوگاه کار بودند را به‌زودی آزاد می‌کند. این سه نفر که به اتهام جاسوسی و اقدام خصمانه علیه نظام حاکم کره‌شمالی دستگیر و زندانی شده بودند در نقطه مرزی پانمونجوم آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، توافق در این باره میان وزارت خارجه کره‌شمالی و امریکا قطعی شده و سه امریکایی-کره‌یی به نام‌های کیم‌هاک‌سونگ، تونی‌کیم و کیم‌دانگ‌چول احتمالا شنبه آزاد می‌شوند. این اتفاق در حالی است که در سه تا چهار هفته آینده دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا و کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، قرار است با یکدیگر ملاقات کنند. کارشناسان معتقدند یکی از پیش‌شرط‌های امریکا برای مذاکره با آزاد کردن این زندانیان بوده است.

کیم‌هاک‌سونگ، تونی‌کیم و کیم‌دونگ‌چول اوایل ماه گذشته میلادی از اردوگاه کار خارج شده و هفته گذشته به یک هتل در حومه پیونگ‌یانگ منتقل شده‌اند. وارمبیر نیز یک دانشجوی امریکایی بود که سال گذشته میلادی در حالی که در زندان‌های کره‌شمالی به کما رفته بود به امریکا مسترد شد و پس از مدتی جان باخت. واشنگتن در آن زمان پیونگ‌یانگ را مسوول مرگ وی خواند.

در کنار خبرهای مربوط به آزادی احتمالی شهروندان امریکایی-کره‌یی، پیونگ‌یانگ درباره تهدیدهای نظامی و فشارهای واشنگتن هشدار داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، یک مقام وزارت کشور کره‌شمالی یک‌شنبه گفته امریکا عمدا کره‌شمالی را تحریک می‌کند، آن هم در شرایطی که شبه جزیره کره به سمت صلح و آشتی ملی گام برداشته است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از یک مقام این کشور گفته امریکا با گفتن اینکه ایجاد منطقه‌یی عاری از تسلیحات در شبه جزیره کره ناشی از تحریم‌ها و فشارهاست، افکار عمومی را منحرف می‌کند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، اخیرا با اشاره به اینکه تحریم‌ها و سایر فشارها بر کره‌شمالی به قوت خود باقی خواهند ماند، گفته موضع‌گیری سرسختانه او نسبت به این کشور به فراهم آمدن زمینه صلح در این منطقه کمک کرده است.

خبرگزاری کره‌شمالی همچنین گفته امریکا با اعزام تجهیزات نظامی به شبه جزیره کره، درصدد است تا شرایط خوب فعلی را خراب کند. ناظران بر این باورند که اظهارات تازه کره‌شمالی یادآور این نکته است که مذاکره پیشروی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ آسان نخواهد بود. رهبران کره‌شمالی و جنوبی در نشست ماه گذشته توافق خود را برای ایجاد منطقه‌یی عاری از تسلیحات هسته‌یی اعلام کردند. کیم‌جونگ‌اون نخستین رهبر کره‌شمالی است که از زمان پایان جنگ در شبه جزیره کره در سال ۱۹۵۳ قدم به خاک کره‌جنوبی گذاشته است. از سال ۱۹۵۳ توافق آتش‌بسی بین دو کشور برقرار شده، اما هنوز صلح کاملی در این منطقه ایجاد نشده است.

تلاش‌های پیونگ‌یانگ برای جلب حمایت‌های بین‌المللی و همزمان هشدار به امریکا نسبت به اقدامات و اظهارات تحریک‌کننده در شرایطی است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین، سه روز پیش در سفر به کره‌شمالی، درباره برقراری صلح دایمی با پیونگ‌یانگ گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه چین در پی این سفر با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد چین همچنان تاکید دارد که در کنار اصرار بر خلع سلاح هسته‌یی شبه‌ جزیره کره، باید معاهده صلح نیز امضا شود. از نگاه چین اگر رژیم دایمی صلح با خلع سلاح هسته‌یی همزمان شود از امنیت و ثبات منطقه حراست خواهد شد. گفته شده،

شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری خلق چین، قصد دارد به کره‌شمالی سفر کند، اقدامی که می‌تواند بزرگ‌ترین و جدی‌ترین گام پکن برای تضمین امضای معاهده دایمی صلح باشد.

دو کره پس از دیدار تاریخی کیم‌جونگ‌اون و «‌مون جائه‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، بلندگوهای تبلیغاتی در ناحیه مرزی را جمع‌آوری کردند. کره‌جنوبی از سال 1963 تاکنون در 40 نقطه از مرز خود با کره‌شمالی بلندگوهای تبلیغاتی نصب کرده که در مواقع تنش میان دو کشور از این ابزار برای اطلاع‌رسانی علیه دولت و حکومت کره‌شمالی استفاده می‌کرد. کره‌جنوبی از این بلندگوها برای پخش اخبار علیه کیم‌جونگ‌اون، انتقاد از دولت کمونیستی کره‌شمالی، پخش موسیقی پاپ و دعوت مردم این کشور به پناهنده شدن به کره‌جنوبی استفاده می‌کرد. کره‌شمالی نیز در واکنشی به این اقدام و برای خنثی کردن این تبلیغات، در بسیاری از مکان‌های مشابه بلندگو نصب کرده بود.

پیونگ‌یانگ همچنین به‌عنوان نخستین اقدام عملی برای تحقق صلح در شبه جزیره در چارچوب بیانیه پانمونجوم، از شنبه ساعت رسمی خود را با کره‌جنوبی یکی کرد. کره‌شمالی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که سایت هسته‌یی «پیونگ ری» خود را تعطیل می‌کند. کیم‌جونگ‌اون گفته از کارشناسان هسته‌یی و خبرنگاران برای بازدید از این سایت دعوت خواهد کرد.

 

ارسال نظر