کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۶۲

قطر ۱۹ درصد از سهام روس ‌نِفت را می‌خرد

قطر برای نجات «روس‌نِفت» از توافق ناکام آن با یک شرکت چینی ۱۹درصد از سهام این شرکت روسی را خریداری می‌کند. به گزارش رویترز، قطر با چنین اقدامی روس‌نفت را از توافق به بن‌بست خورده برای فروش سهام به شرکت انرژی «سی‌ای‌اف‌سی» چین نجات می‌دهد. این قرارداد در واقع موجب تحکیم روابط بین مسکو و دوحه در زمانی می‌شود که قطر تحت تحریم همسایگان عرب خود در منطقه خلیج فارس قرار دارد.

اردوغان: در عفرین سوریه می‌مانیم

رییس‌جمهوری ترکیه گفته نیروهای کشورش تا زمان برقراری کامل امنیت در عفرین سوریه باقی خواهند ماند. به گزارش روسیا‌الیوم، رجب طیب اردوغان گفته هدف بعدی آنکارا برقراری امنیت در ادلب، تل‌رفعت و منبج است. ترکیه ۲۴مارس گذشته عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین سوریه برای آزادسازی این منطقه از دست نیروهای کرد را آغاز کرد. آنکارا تاکید کرده که این عملیات مغایر با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مقابله با تروریسم نیست چراکه دفاع از خود در منشور سازمان ملل ذکر شده است!

حضور 5 هزار نیروی امریکایی در عراق

پنتاگون اعلام کرده حدود 5 هزار نظامی امریکایی در عراق حضور دارند. به گزارش سومریه‌نیوز، سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه عدد تقریبی نظامیان امریکایی در عراق حدود 5 هزار نفر است، تاکید کرده واشنگتن پس از اعلام پیروزی بر داعش دسامبر 2017 شمار نیروهای خود را کاهش داده است. امریکایی‌ها که 2011 به‌دلیل شکست‌ها و ناکامی‌های مکرر مجبور به ترک عراق شدند 3سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین‌المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

دید‌بان حقوق‌ بشر به‌‌دنبال دختر حاکم دوبی

آسوشیتدپرس اعلام کرده پس از آنکه یک جاسوس پیشین فرانسوی و منابع دیگر خبر فرار سپس دستگیری «شیخه لطیفه» دختر حاکم دوبی را دادند، سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌یی از شیخ محمدبن راشد آل‌مکتوم خواست، محل نگهداری او را اعلام کند. دوستان شیخه لطیفه دختر محمد آل‌مکتوم معتقدند، وی را پس از آنکه فوریه گذشته از امارات خارج شد به دوبی بازگرداندند. از آوریل گذشته که ناپدید شدن دختر حاکم دوبی علنی شد، این شیخ‌نشین از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. لطیفه 2002 نیز قصد داشت به عمان برود که از مرز با امارات بازگردانده شد.

 

ارسال نظر