«دیپلماسی خاویاری» باکو دردسرساز شد

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۶۱

گروه جهان   «دیپلماسی خاویار» یا «کورو دیپلماسی» به ادعاهای علنی درباره فساد برخی اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا اشاره دارد که با دریافت رشوه‌ از مقام‌های جمهوری آذربایجان همچون خاویار، فرش و اقامت در هتل‌های لوکس، راضی شده‌اند در جهت منافع جمهوری آذربایجان حرکت کنند. به‌‌گزارش ایرنا، مجمع پارلمانی شورای اروپا هفته گذشته گزارش یک گروه تحقیقاتی مستقل درباره «فساد در داخل شورای اروپا با دخالت جمهوری آذربایجان» را بررسی کرده است. این گزارش با اعتراض صمد سیداف نماینده جمهوری آذربایجان در این شورا روبه‌رو شد، مقام‌های ارشد باکو نیز آن را توطئه‌یی علیه کشورشان قلمداد کرده‌اند. براساس گزارش 2۰۰ صفحه‌یی «فساد در داخل شورای اروپا با دخالت جمهوری آذربایجان» که توسط 3 کارشناس تهیه شده، چند عضو سابق یا فعلی مجمع پارلمانی شورای اروپا در ازای دریافت رشوه‌، علیه گزارشی در ژانویه ۲۰۱۳ در ارتباط با وضعیت زندانیان سیاسی در باکو رای مثبت داده‌اند. میشل نیکولتی رییس این مجمع گفته نمایندگان پارلمان مرتبط با این رسوایی به تعلیق فعالیت‌های‌شان دعوت شده‌اند تا یک کمیته مجمع پارلمانی شورای اروپا به بررسی وضعیت آنها به‌صورت مجزا بپردازد. در این گزارش نام صمد سیداف سرپرست هیات جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا، گزارشگران فعلی و سابق امور جمهوری آذربایجان و نیز رییس سابق این مجمع آمده است. فکرت صادق‌اف کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان، معتقد است که گزارش یادشده درباره آذربایجان، غیرمنصفانه، مغرضانه و هدفمند بوده است.

صادق‌اف می‌گوید: «نمایندگان مجمع پارلمانی شورای اروپا به جای طرح ادعاهای واهی علیه کسی در رابطه با مسائل ناچیز بهتر است به مسائل سیاسی جدی توجه کنند. در موضع‌گیری مجمع پارلمانی ورای اروپا درباره باکو شاهد سیاست‌های دوگانه هستیم. یک‌میلیون آذربایجانی از خانه و کاشانه خود اخراج شده و 20درصد از سرزمین‌های ما

تحت اشغال قرار دارد، ولی در این مجمع هیچ توجهی به این مهم نمی‌شود و هیچ مصوبه‌یی نیز در این ارتباط اجرا نشده است. علیه کشور اشغال‌کننده نیز هیچ مجازاتی اعمال نشده است. در مقابل آنها با طرح این موضوعات ناچیز، جایگاه مجمع پارلمانی شورایی اروپا را زیرسوال می‌برند.» دستیار رییس‌جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر توطئه بودن این گزارش گفته محافل مشخص غربی، سیاست مستقل جمهوری آذربایجان، بهره‌برداری از ذخایر طبیعی و قدرتمند شدن باکو را تحمل نمی‌کنند. 

 

ارسال نظر