بازجویی از میلیاردر روس در امریکا

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۵۷
بازجویی از میلیاردر روس در امریکا

گروه جهان  

رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، از یک میلیاردر سرشناس و نزدیک به ولادیمیر پوتین بازجویی کرده است. دولت امریکا پیش‌تر به اتهام دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 و اقدام علیه منافع ایالات‌متحده، شماری از ثروتمندان روسیه را تحریم کرد، کسانی که به‌نظر می‌رسد ثروت خود را از ارتباط با دولت ولادیمیر پوتین به دست آورده‌اند.

حالا نشریه نیویورک‌تایمز افشا کرده رابرت مولر از ویکتور وکسلبرگ تاجر سرشناس روس در پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا موسوم به «روسیه‌گیت» بازجویی کرده است. گرچه پیش‌تر هیچ مدرکی دال بر اینکه مولر به این تاجر میلیاردر مشکوک باشد، وجود نداشت اما وکسلبرگ سال گذشته در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری دونالد ترامپ حضور داشت و حالا به نظر می‌رسد توجه مولر به او، بیانگر این است که بازرس ویژه در تحقیقات خود مسیر جدیدی را در پیش گرفته است. در همین حال، یک قاضی فدرال در ایالت ویرجینیا گفته مولر نباید در بررسی روابط کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه از «قدرت بی‌حد و مرز» برخوردار باشد و بازرس ویژه را به استفاده از پرونده‌های کیفری برای تحت فشار گذاشتن متحدان ترامپ متهم کرده است.

 ترامپ و اولیگارش‌های روسی

نیروهای فدرالی که با رابرت مولر همکاری می‌کنند وکسلبرگ را حدود دو ماه پیش در محوطه فرودگاه نیویورک متوقف، بازرسی و بازجویی کرده‌اند. اگرچه به ‌نظر نمی‌رسد که رابرت مولر به‌ او سوء‌ظن داشته باشد، اما بازجویی از او نشان می‌دهد بازرس ویژه اکنون روی ارتباطات بین اولیگارش‌‌‌های روس و کمپین ترامپ و کمیته تحلیف متمرکز شده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که چه چیزی توجه مولر و گروه او را به وکسلبرگ جلب کرده است، اما انتظار می‌رود سود قابل‌توجه او از تجارت و شرکت کردنش در مراسم تحلیف ترامپ از جمله موارد تحت بررسی باشند.

وکسلبرگ همچنین در دسامبر 2015 در مراسم شامی در روسیه حضور داشت که مایکل فلین مشاور اول امنیت ملی دولت ترامپ هم در آن شرکت کرده بود. فلین چند هفته پس از تحلیف به دلیل افشای اینکه معاون رییس‌جمهوری و دیگران را در رابطه با مکالمه تلفنی با سفیر روسیه در واشنگتن فریب داده است، برکنار شد.

یکی دیگر از زمینه‌های احتمالی توجه مولر به وکسلبرگ، تجارت او در قبرس است. وکسلبرگ ریاست شرکتی را برعهده داشت که بزرگ‌ترین سهامدار در بانک قبرس بود. در همان بازه زمانی ویلبر راس که اکنون وزیر بازرگانی دولت ترامپ است معاونت آن بانک را برعهده داشت.

بلیت وکسلبرگ برای شرکت در مراسم تحلیف را اندرو اینتراتر یک قوم و خویش و شریک کاری تهیه کرده بود؛ یک امریکایی و ساکن نیویورک که طبق مدارک کمپین تامین مالی ترامپ 250 هزار دلار به مراسم تحلیف او اهدا کرده است. بازرسان گروه مولر از اینتراتر هم بازجویی کرده‌اند، اگرچه هنوز اتهامی علیه او وارد نشده است.

وکسلبرگ که دارایی خالص او به بیش از 13میلیارد دلار می‌رسد، ثروت خود را از فعالیت در زمینه نفت و فلزات کسب کرده است. وکسلبرگ ازجمله معدود اولیگارش‌های روس است که در سال‌های پس از فروپاشی شوروی سابق ثروتمند شد و در حالی که دیگران در دوران پوتین به زندان یا تبعید فرستاده ‌شدند، روابط خوبی با کرملین ایجاد کرد. دولت ترامپ در ماه آوریل او و 6 اولیگارش روس دیگر را باتوجه به روابط نزدیک آنها به دولت پوتین، تحریم کرد.

 قاضی ویرجینیا در برابر مولر

همچنان که مولر پرونده روسیه گیت را پیش می‌برد، به‌نظر می‌رسد خشم حامیان ترامپ از او بیشتر می‌شود. تی‌. اس. الیس قاضی دادگاه فدرال در ایالت ویرجینیا روز جمعه در جلسه استماع مربوط به پرونده کلاه‌برداری پائول مانافورت مدیر پیشین کمپین ترامپ، مولر را به چالش کشید و گفت ‌که بازرس ویژه اتهامات علیه مانافورت را به امید یافتن شواهدی دنبال کرده که بتواند با آنها علیه رییس‌جمهوری اعلام جرم کند یا حتی او را از کاخ سفید براند. الیس گفت که اعلام جرم علیه مانافورت برای این بوده که مولر بتواند از آن به عنوان اهرم فشاری برای کسب اطلاعات علیه ترامپ استفاده کند. مانافورت در ایالت ویرجینیا به جعل اسناد مالیاتی و بانکی متهم است و پرونده دیگری هم در واشنگتن دارد که اتهاماتی همچون پولشویی و خودداری از ثبت اطلاعات به‌عنوان عامل خارجی در زمان لابی‌گری به نفع دولت حامی روسیه در اوکراین را شامل می‌شود.

لحن تند قاضی ویرجینیا علیه مولر می‌تواند به معنای مشکلاتی در پیشبرد پرونده مانافورت باشد و راد روزنشتاین معاون دادستان کل را برای پایان دادن به تحقیقات روسیه گیت، تحت فشار بگذارد. روزنشتاین در ماه مه سال 2017 مولر را به عنوان بازرس ویژه پرونده منصوب کرد و از آن زمان هر دو با انتقادهای شدید دولت ترامپ مواجه شده‌اند. الیس در تلاش برای موجه‌سازی اظهارات خود علیه مولر به پرونده مایکل کوهن وکیل شخصی دونالد ترامپ اشاره کرد. این در حالی است که یکی از موارد مطرح شده در پرونده کوهن پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی بوده و رییس‌جمهوری در نهایت به آگاهی از این پرداخت اعتراف کرده است.

 

ارسال نظر