آغاز دوباره تظاهرات اعتراضی در ارمنستان

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۹۷

گروه جهان|

تظاهرکنندگان در ایروان پایتخت ارمنستان در چندین بخش از شهر، تظاهرات و اعتراض خود را از سر گرفتند. در همین حال نیکول پاشینیان رهبر مخالفان دولت در اجتماع هوادارانش در ایروان گفته آماده است، نخست‌وزیر ارمنستان شود.

معترضان چند خیابان اصلی را در ایروان بستند. به گزارش بی‌بی‌سی، پاشینیان با اعلام اینکه انقلاب برگشت‌ناپذیر است، گفت: «به چشم شما نگاه می‌کنم و با احساس عمیق مسوولیت به شما می‌گویم که بله من آماده‌ام وظایف نخست‌وزیر را به عهده بگیرم.» او همچنین گفت: اگر پارلمان ارمنستان او را سه‌شنبه (امروز) به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، او به حفظ روابط با روسیه متعهد خواهد ماند. روسیه در ارمنستان یک پایگاه نظامی دارد و سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این کشور کرده است. با این حال مسکو گفته است که در مسائل داخلی ارمنستان دخالت نخواهد کرد.

دوشنبه گذشته پس از 10روز اعتراض مردمی سرژ سرکیسیان نخست‌وزیر این کشور استعفا و حزب او حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد که هیچ نامزد دیگری را برای جانشینی سرکیسیان در نظر ندارد. سرکیسیان تنها چند روز پس از عهده‌دار شدن نخست‌وزیری از سمت خود کنار رفت. ساعاتی پیش از اعلام استعفای سرکیسیان، نیکول پاشینیان رهبر مخالفان بعد از حدود ۲۴ ساعت بازداشت آزاد شده و به جمع معترضان در ایروان پایتخت ارمنستان پیوسته بود. با کناره‌گیری سرژ سرکیسیان، کارن کاراپتیان به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور معرفی شد. او از اعضای بلندپایه حزب جمهوری‌خواه است که در زمان ریاست‌جمهوری سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر این کشور بود. قرار است، مجلس ارمنستان امروز در یک نشست اضطراری، نخست‌وزیر جدید این کشور را انتخاب کند. حزب جمهوری‌خواه در پارلمان اکثریت دارد و برای انتخاب پاشینیان به نخست‌وزیری باید برخی نمایندگان این حزب همراه با احزاب مخالف رای دهند. سرژ سرکیسیان متهم بود که به وضعیت بد اقتصادی و فقر گسترده در ارمنستان توجهی نداشته و سیاست‌ مناسبی در قبال کشورهای آذربایجان و ترکیه در پیش نگرفته است. دولت او همچنین به دلیل رابطه بسیار نزدیک با روسیه هدف انتقاد شدید بود. مخالفان او را متهم می‌کردند که با نخست‌وزیر شدن بعد از دو دوره ریاست‌جمهوری تلاش دارد سناریو پوتین- مدودف در روسیه را اجرا کند.

 

ارسال نظر