بروکسل در تب‌و تاب اجتناب از جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۳۷
بروکسل در تب‌و تاب اجتناب از جنگ تجاری

گروه جهان

معافیت تعرفه‌یی اتحادیه اروپا از سوی دولت امریکا سه‌شنبه به پایان می‌رسد، امری که دولتمردان را در بروکسل به‌ شدت نگران کرده است. بلومبرگ نوشته «همزمان با نشانه‌گیری سر اتحادیه اروپا از سوی دولت ترامپ، بروکسل نسبت به تبعات جنگ تجاری متحدان غربی هشدار داده است. »

به گزارش بلومبرگ پس از اینکه ایالات متحده اعلام کرد: تقاضای اروپا معافیت بی‌قید و شرط تعرفه‌های واردات فلز را نخواهد پذیرفت، بروکسل نسبت به هزینه‌های سنگین جنگ تجاری ترنس آتلانتیک هشدار داده است. یوهان ون اورتلدت وزیر دارایی بلژیک شنبه به خبرنگاران گفته است: «جنگ تجاری یک بازی دو سر باخت است به همین خاطر نسبت به آن باید بسیار مراقب باشیم. زمانی که به عکس‌العمل‌هایمان فکر می‌کنیم باید خونسردی خود را حفظ کنیم. هیچ‌کس در این بازی پیروز نیست پس بهتر است از آن اجتناب کنیم.» اتحادیه اروپا تهدید کرده که فهرست بلندبالایی از محصولات امریکایی را مشمول تعرفه‌های گمرکی بالا کند، از لباس گرفته تا نوشیدنی. این در حالی است که دولت ترامپ از اروپا، کانادا و دیگر متحدان خود خواسته که پایان معافیت تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از ابتدای

ماه مه ‌را بپذیرند.

بلومبرگ نوشته، پایان معافیت تعرفه‌یی از سوی دولت امریکا، اتحادیه اروپا را در شرایط بسیار دشواری قرار می‎دهد، زیرا یا باید درخواست‌های ایالات متحده را بپذیرد که به معنای نقض قوانین تجارت بین‌الملل خواهد بود یا با تعرفه‌های سنگین امریکایی روبه‌رو شود.

دونالد ترامپ اخیرا نیز در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کاخ سفید بار دیگر از مازاد تجاری بالای اتحادیه اروپا در تجارت با امریکا شکایت کرده است. گفته شده، مازاد تجاری امریکا و اروپا 150میلیارد دلار است. دونالد ترامپ گفته می‌خواهد روابط تجاری منصفانه‌یی با اروپا داشته باشد. به گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل نیز همزمان نسبت به انتقاد ایالات متحده امریکا از شرکای ناتو تفاهم نشان داده است.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی درباره پایان معافیت تعرفه‌یی دولت امریکا نوشته: «مدت معافیت هر کشور از تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم بر مبنای پیشرفت حاصل شده در مذاکرات در خصوص این مساله و سایر مسائل تجاری متفاوت است. به عنوان نمونه، کانادا و مکزیک به‌ دلیل پیشرفت در مسائل فولاد و آلومینیوم در مذاکرات نفتا که اواخر هفته جاری از سرگرفته می‌شود، معافیت گرفتند. اما وضعیت مذاکرات امریکا با برزیل، استرالیا و آرژانتین مشخص نیست. معافیت کره‌جنوبی نیز از تعرفه‌ها دایمی است زیرا تحت یک قرارداد تجاری جدید با سهمیه‌ها موافقت کرده است. رابرت لایتیزر نماینده تجاری امریکا، فرآیند معافیت‌های کشورها ‌جز اتحادیه اروپا را هدایت می‌کند. پرونده معافیت اتحادیه اروپا در دست ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکاست. همچنین وزارت بازرگانی بر فرآیند معافیت کالاها نظارت دارد و تمام این فرآیند تحت نظارت شورای امنیت ملی قرار دارد.» ترامپ به بهانه امنیت ملی، تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰درصدی برای واردات آلومینیوم وضع کرده اما تا اول ماه مه معافیت موقتی از این تعرفه‌ها را برای برخی شرکای تجاری امریکا قائل شده است.

انتظار می‌رود با اعمال این تعرفه‌ها قیمت فولاد امریکا تا پایان سال ۲۰۱۸میلادی از رقم ۴۷۶ دلار به ازای هر تن قبل از آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به مبلغ ۷۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یابد. اگرچه تولید‌کنندگان فولاد در خارج از امریکای شمالی اعلام کرده‌اند که می‌توانند از این توفان بدون آنکه اختلال اساسی در فعالیت‌هایشان ایجاد شود بگذرند، اما بسیاری از کشورها نگران تلافی دیگر رقبای امریکا و ایجاد یک جنگ تجاری جهانی در پی این تصمیم ترامپ هستند. ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۶میلیون تن فولاد وارد کرد که این میزان کمتر از ۸ درصد از کل معاملات ۴۷۳میلیون دلاری بازار جهانی فولاد در سال گذشته میلادی بود.

 آمادگی برای تقابل سرسختانه

این تنها اتحادیه اروپا نیست که نگران تعرفه‌های وارداتی امریکاست. سیاست‌های دولت ترامپ بیش از اروپا چین را نگران کرده است؛ به‌طوری که وزارت بازرگانی چین شنبه بار دیگر تاکید کرد پکن خود را برای سرسختانه‌ترین فشارها و اقدامات ضد تجاری امریکا آماده کرده است.

چین در تازه‌ترین واکنش خود هشدار داده هر تصمیم محدودکننده‌یی از سوی امریکا درباره تجارت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری و مسائل فنی این کشور را مرعوب نخواهد کرد. در بیانیه‌یی که وزارت بازرگانی چین منتشر کرده، آمده: «امریکا در تلاش است تا سرمایه‌گذاری‌های چین را در بخش‌های علوم و فنون از جمله فناوری پیشرفته محدود کند ولی پکن برای هر شرایطی برنامه‌ریزی کرده و با یکجانبه‌گرایی مخالف است.

وزارت بازرگانی امریکا پیش‌تر اعلام کرده شرکت‌های امریکایی 7سال فروش قطعات به شرکت (ZTE) بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌های هوشمند دنیا به‌ دلیل صادرات برخی تجهیزات مخابراتی در سال‌های اخیر بدون کسب مجوز از واشنگتن را ممنوع کرده است.

علاوه بر اتحادیه اروپا و چین، کشورهای هند، روسیه، نروژ، سنگاپور، سوییس، ترکیه و ونزوئلا نیز نگرانی خود را نسبت به تعرفه‌های امریکا برای واردات فلزات ابراز کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول هم به تصمیم ترامپ برای قراردادن تعرفه‌های گمرکی روی محصولات فولادی و آلومینیومی انتقاد شدیدی وارد کرده است. سخنگوی صندوق بین‌المللی پول هشدار داده این گمرکات احتمالا نه‌ تنها آسیب‌هایی را در خارج از امریکا بلکه همچنین به اقتصاد امریکا وارد می‌کند.

 

 

ارسال نظر