رهبران چین و هند دیدار کردند

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۷۶۲

گروه جهان|

شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند دیروز جمعه در یک نشست غیررسمی در شهر ووهان در مرکز چین دیدار و بر «توسعه روابط و تقویت همکاری‌های اقتصادی» تاکید کردند.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر هند دیروز جمعه در نخستین روز سفرش به چین یک تور موزه‌گردی داشت و شام خود را با رییس‌جمهوری چین صرف کرد. هدف از این دیدار ترمیم روابط به چالش کشیده شده میان دو کشور بود. دیدار 24ساعته نارندرا مودی‌ از شهر ووهان چند ماه پس از نزاع چین و هند بر سر مرز هیمالیا صورت گرفت. براساس اعلام وزارت امور خارجه هند، پس از استقبال شی‌جین‌پینگ از مودی، نخست‌وزیر هند از موزه‌ دست‌ساخته‌های باستانی چین دیدار و شام خود را با رییس‌جمهور چین صرف کرد. دو رهبر با یکدیگر قدم زدند و سفر قایقی یک ساعته‌یی داشتند. سران دو کشور همچنین پیش از برگزاری نشست غیررسمی به تماشای یک نمایش نشستند.

ناظران سیاسی دو کشور امیدوار بودند، این دیدار به گفت‌وگوی بی‌پرده میان دو کشور بینجامد. مودی پیش از این سفر در توییتر خود نوشت: «شی‌جین‌پینگ و من در خصوص مسائل دوجانبه و موضوعات مهم جهانی تبادل نظر کرده و دیدگاه‌ها و اولویت‌های خود را درباره توسعه ملی به ویژه در وضعیت بین‌المللی حال حاضر و آینده مطرح خواهیم کرد. » حزب کمونیست چین نیز دیروز در بیانیه‌یی اظهار داشت: تبادلات دوستانه میان چین و هند الگویی برای گفت‌وگوهای میان فرهنگی در جهان است. چین و هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا و بازارهایی در حال توسعه به دنبال ایجاد اعتماد متقابل و رسیدن به اجماع هستند.

اختلافات ارضی دو کشور، طرح ابتکار عمل کمربند و جاده چین و رقابت بر سر گسترش نفوذ در میان همسایگان کوچک‌تر، سه چالش عمده و اصلی هند و چین در شرایط کنونی محسوب می‌شود. چین و هند سال 1962 به سبب اختلافات مرزی درگیر جنگ شدند. اختلافات چین و هند همچنین سال گذشته بر سر کشور بوتان حدود دو ماه رو به وخامت گذاشت. مودی نخست‌وزیر هند امیدوار است، چین پیش از برگزاری انتخابات سراسری هند به بهبود رشد اقتصادی کشورش کمک کند.

 

 

ارسال نظر