مرزها شکسته شد وعده رهبران 2 کره برای صلح پایان سال

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۷۵۸
مرزها شکسته شد 
وعده رهبران 2 کره برای صلح پایان سال

گروه جهان|

برای نخستین‌بار پس از ۶۵سال پایان جنگ در شبه جزیره کره یک رهبر کره‌شمالی پای پیاده از مرز عبور کرده و به خاک کره‌جنوبی قدم گذاشت. کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی جمعه در رویداد تاریخی مورد استقبال «مون‌جائه‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی قرار گرفت.

به گزارش یورونیوز در بیانیه‌یی که در پایان نخستین دور گفت‌وگوها منتشر شد دو طرف تاکید کردند تا آخر سال ۲۰۱۸ پایان جنگ کره را اعلام و صلح «پایدار و دایمی» برقرار خواهند کرد. در همین زمینه قرار است دو کشور با امریکا و احتمالا چین، امضاکنندگان قرارداد ترک مخاصمه دیدار کنند. از زمان پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ دو طرف در وضعیت ترک مخاصمه به سر می‌برند و هنوز قرارداد صلح میان دو کشور امضا نشده است. در بخش دیگری از بیانیه تاکید شده دو کشور به هرگونه فعالیت خصمانه علیه یکدیگر از طریق دریا، زمین و هوا خاتمه می‌دهند. سران دو کشور همچنین وعده داده‌اند تا پایان ماه آگوست ترتیب ملاقات خانواده‌هایی که اعضای آن در دو کره زندگی می‌کنند را فراهم کنند. در پی جدایی دو کره هزاران خانواده که اعضای آنها در دو سوی مرز زندگی می‌کردند از یکدیگر جدا شده‌اند و امکان دیدار ندارند. در بیانیه مشترک همچنین دو کشور بر سر کاهش تسلیحات در شبه جزیره به توافق رسیدند. در بخشی از بیانیه آمده است که هدف مشترک کره شمالی و جنوبی «خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره است. »

کیم جونگ اون در سخنان خود وعده داد که «گذشته تلخ تکرار نشود. » همسر رهبر کره‌شمالی نیز گفت: «همسرم به من گفت که نشست موفقیت‌آمیز بود و من از این خبر خوشحالم. »

جمعه پس از این دیدار و پررنگ شدن امیدها به رفع تنش‌های تاریخی دو کره، شاخص سهام کره‌جنوبی، کوسپی، بیش از یک‌درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح یک‌ماهه خود رسید. ارزش «ون» واحد پول کره‌جنوبی نیز 0.5درصد در برابر دلار امریکا بالا رفت. در ژاپن هم شاخص نیکی 0.7درصد رشد کرده است.

رهبر کره‌شمالی را خواهرش و ۵نفر از مقام‌های بلندپایه کره‌شمالی همراهی می‌کردند. محل ملاقات «خانه صلح» بود که در منطقه غیرنظامی میان دو کشور واقع شده است. سی‌ان‌ان نوشته، کیم جونگ اون در این دیدار از رییس‌جمهوری کره‎جنوبی خواسته تا هر زمان که دوست دارد به کره‌شمالی سفر کند. مون نیز برای سفر به شمال شبه جزیره اعلام آمادگی کرده است. رهبر کره‌شمالی همچنین برای سفر به سئول پایتخت کره‌جنوبی اعلام آمادگی کرده و گفته هر زمان دعوت شود به سئول خواهد رفت. در این سفر یک هیات ۹ نفره رهبر از جمله خواهر رهبر کره‌شمالی و رییس مجمع عالی خلق کیم جونگ اون را همراهی کرده‌اند.

پس از پایان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) رسما آتش‌بس برقرار شد اما هر دو کشور در حالت جنگی قرار گرفتند. ظرف ۶۵سال گذشته این سومین بار است که بین سران دو کره ملاقات انجام شده است. نخستین ملاقات در ژوئن ۲۰۰۰ و دومین دیدار در اکتبر ۲۰۰۷ در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی انجام شد. تدارک برای دیدار سران دو کره از اوایل ۲۰۱۸ آغاز شد. برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در فوریه ۲۰۱۸ باعث شد که دو کشور به هم نزدیک شوند و دو کشور دشمن به دوست تبدیل شوند.

قرار است در ژوئن ۲۰۱۸ دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و کیم جونگ‌اون دیدار کنند. در ملاقات کنونی سران دو کره هم زمینه برای این دیدار فراهم شده است. سال‌هاست که روابط میان کره‌شمالی و جنوبی قطع شده است. منازعه امریکا و کره‌شمالی بر سر برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی سال ۲۰۱۷ بالا گرفت. دو کشور یکدیگر را به جنگ تهدید کردند و ارتش کره‌شمالی علاوه بر آزمایش‌های موشکی در ماه سپتامبر یک بمب هسته‌یی را آزمایش کرد که نقض صریح چند قطعنامه سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. اکنون پس از ملاقات کیم با مون دیدار بعدی کیم با ترامپ خواهد بود که قرار است دو ماه آینده انجام شود.

 واکنش‌های جهانی

کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌یی مذاکرات دو طرف را جدی و صریح خوانده است. کانگ کیونگ‌وا وزیر خارجه کره‌جنوبی نیز به سی‌ان‌ان گفته: «تمام افتخار آوردن کره‌شمالی به پای میز مذاکره برای دونالد ترامپ است. رییس‌جمهوری امریکا از همان روز اول برای رسیدن به چنین هدفی مصمم بود!» سخنگوی وزارت خارجه چین هم دیدار میان رهبران دو کشور را تاریخی خوانده و تاکید کرده کشورش از این دیدار بسیار خرسند است. این مقام چینی ابراز امیدواری کرده نتیجه دیدار جمعه مثبت و در راستای برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره باشد. وی گفته است: «پس از تمام رنج‌ها، هنوز دوستی و برادری وجود دارد. بیایید لبخند بزنیم و انتقام را فراموش کنیم. »

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن هم با استقبال از دیدار رهبران کره‌شمالی و جنوبی گفته انتظار دارد پیونگ‌یانگ در جهت عمل به تعهداتش اقدامات قاطعی داشته باشد. آبه تاکید کرده ژاپن روابط نزدیک خود را با امریکا و کره‌جنوبی بر سر مساله کره‌شمالی حفظ خواهد کرد و قطعا از فرآیند خلع سلاح هسته‌یی کنار نخواهد کشید.

ترامپ نیز در پیام توییتری نوشت: «پس از یک‌سال پرتنش مملو از پرتاب‌های موشکی و آزمایش‌های هسته‌یی، یک نشست تاریخی میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی برگزار شد. اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است اما تنها گذر زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند!» ترامپ جمعه همچنین در پیام توییتری دیگری نوشت: «جنگ کره پایان می‌یابد! ایالات متحده و تمام مردم بزرگ آن باید به آنچه اکنون در کره رخ می‌دهد، مفتخر باشند. »

کاخ‌سفید نیز نشست رهبران دو کره را به عنوان اقدامی تاریخی ستوده است. به گزارش پایگاه خبری هیل، سخنگوی کاخ‌سفید گفته است: «ما آرزوی موفقیت برای آنها داریم. ما همچنین امیدواریم این مذاکرات نهایتا به سمت آینده سرشار از صلح و سعادت برای شبه جزیره کره بینجامد.» کاخ کرملین هم با استقبال از نشست رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی اعلام کرده ولادیمیر پوتین همواره از مذاکرات مستقیم دو کشور حمایت ‌کرده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین تاکید کرده مسکو از هر گامی که به کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره بینجامد، استقبال می‌کند. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده آماده است تا همکاری میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی را در بخش‌هایی چون گاز، انرژی برق و انتقال ریلی هموار کند.

 

ارسال نظر