چالش‌های زیست محیطی کریدور چین‌- پاکستان

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۷۶

گروه جهان| قرارداد اجرایی کریدور اقتصادی چین‌- پاکستان موسوم به(سی-پک) 2013 امضا شد و مرحله نخست آن که شامل راهسازی بود از 2016 آغاز شده و قرار است این بخش تا سال 2020 تکمیل شود.

مردم پاکستان درحالی به طرح کریدور اقتصادی چین‌- پاکستان امید بسته‌اند که براساس آن قرار است، رشد اقتصادی این کشور تا 2030 سالانه دو تا 2.5درصد افزایش یافته و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا همان سال دو میلیون و 500 هزار شغل ایجاد شود. به گزارش ایرنا 3 مسیر راهسازی در این طرح پیش‌بینی شده است، مسیر نخست از بلوچستان شروع شده و با عبور از ایالت خیبرپختونخواه به چین می‌رسد، مسیر دوم به عنوان راه مرکزی از ایالت پنجاب عبور می‌کند و مسیر سوم در امتداد مرزهای شرقی پاکستان به چین می‌رسد. میزان سرمایه‌گذاری چین در این طرح 54 میلیارد دلار است که احداث شبکه حمل‌ونقل، ساخت نیروگاه انرژی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را شامل می‌شود و با اجرای کامل این طرح، کالاهای چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل و از آنجا با کشتی به آفریقا و غرب آسیا بارگیری می‌شود. نوسازی شبکه فرسوده حمل و نقل پاکستان، ساخت بزرگراه هزار و صد کیلومتری کراچی- لاهور و اتصال راه‎آهن پاکستان به چین از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تکمیل این طرح است.

طرح بزرگ سی‌پک با وجود مزایای اقتصادی برای اکوسیستم، حیات وحش و مناطق طبیعی و بکر پاکستان پیامدهای منفی دارد. صدرالدین تحلیلگر پاکستانی در تریبیون نوشته، تکمیل این پروژه در آینده نه چندان دور باعث افزایش قابل توجه حجم ترافیک کامیون‌ها و کانتینرها در خطوط شبکه حمل‌ونقل می‌شود که بی‌شک تاثیرات مخربی بر طبیعت دارد. گفته شده هر کامیون در هر کیلومتر می‌تواند 931گرم دی اکسیدکربن تولید و وارد محیط زیست کند. درحال حاضر با توجه به عبور و مرور 2هزار کامیون از مسیر شاهراه قراقوروم حجم گاز دی اکسیدکربن متصاعد شده در هوا بیش از 793تن است و این حجم پس از راه‌اندازی کامل طرح سی‌پک روزانه به 9هزار و 508 تن در منطقه گیلگیت بلتستان و 69 هزار و 914تن در چین و پاکستان می‌رسد.

رشد فناوری‌های علمی مشکل تولید دی اکسیدکربن و چالش گرمایش زمین را حل کرده و آن استفاده از منابع انرژی‌دوست یعنی فناوری‌های هیدروژنی در وسایل نقلیه و کامیون‌ها برای حمایت از محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا از طریق وسایل نقلیه است. با توجه به اینکه طرح سی‌پک قرار است ظرف 10تا 15سال آینده به مرحله تکمیل برسد، امید است که چالش تولید گاز دی اکسیدکربن کامیون‌ها از طریق استفاده از فناوری محیط دوست(هیدروژن) حل شود.

 

ارسال نظر