شکست روند صلح در افغانستان

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۷۲
شکست روند صلح در افغانستان

گروه جهان|

طالبان با انتشار بیانیه‌یی از آغاز عملیات خود در فصل بهار به نام «خندق» خبر دادند. در بیانیه این گروه آمده است که هدف این عملیات به‌طور عمده نیروهای امریکایی و همچنین حامیان داخلی امریکا در افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آغاز عملیات بهاری طالبان به منزله پاسخ منفی آنان به درخواست‌ها برای مذاکره با دولت افغانستان به شمار می‌رود. فوریه بود که اشرف غنی مذاکرات صلح با طالبان را بدون هیچ پیش‌شرطی اعلام کرد. اقدام اشرف غنی اگرچه با استقبال گسترده جامعه جهانی روبه‌رو شد اما طالبان هنوز به این درخواست پاسخی نداده است. حال این گروه در بیانیه اخیر خود وجود پایگاهای نظامی ایالات متحده در افغانستان را مانعی برای صلح توصیف کرده و گفته است که آغاز عملیات، بخشی از پاسخ این گروه به استراتژی جدید رییس‌جمهوری امریکا برای افغانستان است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در تابستان سال گذشته گفته بود که تعداد نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان برای جنگ با طالبان افزایش خواهد یافت. طالبان در پی حمله نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، قدرت را در افغانستان از دست داد اما هنوز مناطقی را تحت کنترل دارد و بر شدت حملات خود افزوده است.

 تشدید حملات علیه مواضع طالبان

گروه طالبان در شرایطی از آغاز دور جدید حملات خود خبر داده که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده ائتلاف به رهبری این کشور در سه ماهه نخست ٢٠١٨ میلادی در مقایسه با زمان مشابه در ١۵ سال گذشته بیشترین تعداد بمب را در افغانستان استفاده کرده است.

روزنامه ماندگار افغانستان نوشته، تشدید بمباران نیروهای امریکایی در افغانستان نشان‌دهنده آغاز سیاست‌های جدید دولت دونالد ترامپ در جنگ ١٧ساله افغانستان است، سیاست‌هایی که ترامپ آگوست سال گذشته آن‌ را به‌طور رسمی اعلام کرد. گفته شده، در سه ماهه نخست ٢٠١٨ نیرو‌های خارجی مستقر در افغانستان ١١٨۶ بمب در این کشور پرتاب کرده‌اند. این آمار را فرماندهی مرکزی نیروهای هوایی امریکا منتشر کرده است. رکورد پیشین پرتاب بمب امریکا در افغانستان مربوط به سال ٢٠١١ است. به گفته وزارت دفاع افغانستان نیروی هوایی این کشور همه روزه از 4 تا ١٢ حمله هوایی انجام می‌دهد. ناظران بر این باورند تشدید بمباران هوایی نشان می‌دهد که سطح خشونت‌ها در افغانستان در سال ٢٠١٨ بیشتر شده است. به‌طور معمول جنگ در افغانستان با گرم شدن هوا در ماه‌های آینده شدت گرفته و نیروهای خارجی حملات هوایی خود علیه طالبان و داعش و آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر طالبان و سایر منابع عایداتی آنان را افزایش می‌دهند.

به اعتقاد ناظران، شواهد اندکی وجود دارد که تشدید بمباران هوایی بتواند خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهد. توماس جانسون کارشناس امور افغانستان و استاد دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که تشدید حملات نشان‌دهنده یاس و ناامیدی دولت افغانستان و ایالات متحده برای پیروزی در این نبرد طولانی است. جانسون که مولف کتاب «حکایات طالبان: استفاده از قدرت و حکایات در منازعه افغانستان» است در این باره می‌گوید: «در طول تاریخ هیچ شورشگری تنها از طریق استفاده از نیروی هوایی سرکوب نشده است. حتی مقام‌های ارشد امریکایی نیز می‌پذیرند که دولت افغانستان تنها بر ۵۶درصد از این کشور تسلط کامل دارد و کنترل باقی نقاط در دست شورشیان است.»

 سایه نگرانی‌های امنیتی بر انتخابات

آنچه نگرانی‌ها درباره تشدید خشونت‌ها را بیشتر کرده، تاثیر این خشونت‌ها بر روند ثبت‌نام رای‌دهند‌گان و برگزاری انتخابات در افغانستان است. روزنامه هشت صبح افغانستان چهارشنبه می‌نویسد: «در کمتر از 10روزی که از آغاز ثبت‌نام رای‌دهندگان می‌گذرد، مراکز نام‌نویسی در کابل و ولایت‌های دیگر با حملات گسترده‌یی روبه‌رو بوده‌اند. حملاتی که روند نام‌نویسی را در برخی محلات مختل کرده، منجر به بسته‌شدن مراکز شده و دلسردی مردم را به‌ دنبال داشته است. در تازه‌ترین مورد طالبان با حمله به پاسگاه امنیتی یک مرکز ثبت‌نام رای‌دهند‌گان در شهر قلعه‌ نو، مرکز ولایت بادغیس، ۹ سرباز ارتش را کشته و ۴ نفر دیگر را زخمی کردند. رویداد خونین دیگر حمله‌ داعش به مرکز صدور شناسنامه قلعه ناظر کابل است. رویدادی که حدود ۷۰ کشته و ۱۲۰ زخمی بر جای گذاشت. در کنار تلفات انسانی، پیامد دیگر این حمله بستن درب ۳ مرکز توزیع شناسنامه در کابل بود... ادامه این حملات، کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای ناظر بر انتخابات را به‌شدت نگران کرده است. آنها می‌گویند با آنکه اعتماد مردم به‌دلیل تقلب در انتخابات گذشته از بین رفته و رغبت چندانی برای نام‌نویسی وجود ندارد، رویدادهای امنیتی اخیر روند این آسیب‌پذیری را تشدید کرده است. »

افغانستان دیلی نیز نوشته: «حملات خونین اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که هم شورشیان و مخالفان مسلح دولت، عزم را جزم کرده‌اند تا مانع مشارکت مردم در انتخابات شوند و هم ضعف و ناتوانی نیروهای امنیتی را در تامین امنیت انتخابات برملا کنند. وقتی حمله‌یی در کابل اتفاق می‌افتد که صدها کشته و زخمی دارد، این تصور را ایجاد می‌کند که نیروهای امنیتی هرگز قادر به تامین امنیت انتخابات در ولایت‌ها و ولسوالی‌ها نخواهند بود. بدون شک چنین تصوری به انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات آسیب می‌زند و از مشارکت آنان در انتخابات می‌کاهد. به هر حال حکومت و کمیسیون انتخابات باید مشکلات موجود بر سر راه انتخابات را با اتخاذ تدابیر معقول از سر راه بردارند و به نگرانی‌های امنیتی پایان دهند. چنانچه حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات وضعیت موجود را تغییر ندهند، مشروعیت انتخابات به ‎دلیل سطح پایین مشارکت و افزایش موارد تخلف و تقلب باز هم به خطر خواهد افتاد و پایه‌های نظام سیاسی افغانستان سست و متزلزل خواهد شد.»

 

ارسال نظر