چالش پسا انتخاباتی کردها و جریان‌های سنی عراق

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۲۰۶۰۷

گروه جهان| در حالی که هنوز انتخابات پارلمانی عراق برگزار نشده، مناقشه گروه‌های کرد عراقی برای کسب پست ریاست‌جمهوری و عزم جزم جریان‌های سنی برای کسب این پست، این دو جریان را بعد از انتخابات رودرروی یکدیگر قرار خواهد داد. به گزارش ایسنا از اربیل، همزمان احزاب کرد عراقی درخصوص اینکه در نظام آینده سیاسی عراق کدام یک از پست‌های سیاسی را به دست بگیرند در سطح رسانه‌ها اقدام به طرح نظرات متفاوتی می‌کنند. پس از تشکیل دولت در عراق پس از صدام، کردها همواره پست ریاست‌جمهوری را در کنترل خود داشته‌اند که نماد برجسته این پست مهم هم جلال طالبانی رهبر فقید حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بود. در دوران ریاست‌جمهوری جلال طالبانی عراق شاهد کاهش تنش‌های قومی و مذهبی در سطوح سیاسی بود. در دوره سوم نیز فواد معصوم از همان حزب اتحادیه میهنی به نمایندگی از کردهای عراق براین مسند نشست.

در این خصوص آریز عبدالله رییس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق در دوره کنونی پارلمان عراق به رسانه‌ها گفته: «کسب پست ریاست‌جمهوری برای کردها مهم‌تر از کسب پست ریاست پارلمان است چراکه پست ریاست‌جمهوری یک پست نمادین است و بیانگر حضور کردها در صحنه سیاسی عراق است.» وی گفته: «اگرچه پست ریاست مجلس عراق نیز دارای اهمیت زیادی است اما به‌دلیل اینکه کردها در پارلمان عراق دارای اکثریت نیستند لذا امکان تصویب قوانین به میل خود را هم نخواهند داشت.»

این مقام کرد عراقی تاکید کرده تصویب قوانین در پارلمان عراق براساس اکثریت و اقلیت است و کردها براین اساس توان و امکان مانور برای تصویب یا عدم تصویب قوانین را به شکل انفرادی نخواهند داشت. این سخنان در حالی بیان می‌شود که شماری از شخصیت‌های سیاسی در برخی گروه‌های کرد عراقی بر کسب پست ریاست مجلس توسط کردها در سیستم سیاسی عراق تاکید دارند. همزمان گروه‌های سنی در این کشور در تلاش برای تشکیل یک جریان نیرومند سیاسی برای کسب پست ریاست‌جمهوری هستند. با مصمم‌تر شدن جریان‌های سنی برای کسب پست ریاست‌جمهوری عراق، کردها و جریان‌های سنی در سیستم سیاسی آتی عراق رقابت تنگاتنگی با همدیگر خواهند داشت. شاید تفاوت اصلی در این دوره این باشد که گروه‌های کرد عراقی خلاف جریان‌های سنی در این دوره دارای اختلافات ریشه‌یی درخصوص نوع حاکمیت سیاسی و فساد گسترده اقتصادی در این منطقه و نحوه روابط اربیل با بغداد هستند که این امر وحدت جریان‌های کردی را برای کسب پست ریاست‌جمهوری تضعیف خواهد کرد. برگزاری همه‌پرسی در این منطقه و تشدید بحران اقتصادی و سیاسی در پی این همه‌پرسی، شرایطی را در این منطقه حاکم کرده که کسب پست‌های مهم سیاسی در عراق را برای کردها با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

 

ارسال نظر