پمپئو یک قدم به وزارت خارجه نزدیک شد

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۲۰۶۰۴

گروه جهان|

کمیته روابط خارجی سنای امریکا با اکثریت اندک آرا، انتصاب مایکل پمپئو را در سمت ریاست وزارت خارجه این کشور تایید کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، در رای‌گیری در مورد انتصاب پمپئو از مجموع 10 عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا به استثنای یک نفر به این انتصاب رای منفی دادند و همه 11 عضو جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند. به گزارش منابع خبری، راند پال یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه عضو کمیته که در ابتدا با این انتصاب موافق نبود، تحت فشار هم‌حزبی‌های خود در نهایت به این انتصاب رای مثبت داد. سناتورهای دموکرات عضو کمیته روابط خارجی در توجیه مخالفت خود با انتصاب مایکل پمپئو گفته بودند که به نظر آنان، او شخصی نیست که دیپلماسی را به درگیری اولویت بدهد. به این ترتیب، پیشنهاد انتصاب مایکل پمپئو احتمالا اواخر هفته جاری در صحن سنای امریکا مطرح و به رای‌گیری گذاشته خواهد شد و انتظار می‌رود مصوبه کمیته روابط خارجی با اکثریت آرا به تصویب سنا برسد. به این ترتیب، وزیر خارجه جدید امریکا طی روزهای آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

رییس‌جمهوری امریکا اوایل ماه گذشته میلادی رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار و مایکل پمپئو را به عنوان فرد مورد نظر خود برای تصدی این سمت معرفی کرد. وظایف وزیر خارجه امریکا را در حال حاضر یکی از معاونان آن وزارتخانه برعهده دارد. گفته می‌شد که ترامپ و تیلرسون بر سر شماری از موضوعات مهم سیاست خارجی از جمله آینده برجام و نحوه مدیریت روابط تجارت خارجی ایالات متحده اختلاف نظر داشتند.

مایکل پمپئو پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه به مدت 15 ماه ریاست سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) را برعهده داشت و از او به عنوان یکی از مشاوران اصلی رییس‌جمهوری یاد می‌شود. جدیدترین ماموریت او سفر به کره‌شمالی برای فراهم کردن زمینه ملاقات ترامپ با کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور بوده است. مایکل پمپئو به داشتن نظرات تند در برخی زمینه‌ها از جمله مخالفت با توافق هسته‌یی با ایران شهرت دارد. وی قبلا در مجلس نمایندگان امریکا عضویت داشت و از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌یی دولت باراک اوباما با ایران بود.

 

ارسال نظر