آیا ماکرون می‌تواند ترامپ را مهار کند؟

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۰۶۰۲
آیا ماکرون می‌تواند ترامپ را مهار کند؟

گروه جهان|

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، سه‌شنبه سفر رسمی خود به ایالات‌متحده را برای مذاکره با دونالد ترامپ، همتای امریکایی خود بر سر موضوعاتی چون جنگ داخلی و بحران سوریه، توافق هسته‌یی ایران، اختلافات تجاری چین و امریکا، معافیت موقتی اتحادیه اروپا از تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم امریکا و روابط با کره‌شمالی و نیز خروج امریکا از معاهده اقلیمی پاریس آغاز کرد.

رییس‌جمهوری فرانسه پس از آنکه به همراه همسرش در کاخ سفید مورد استقبال دونالد ترامپ و بانوی اول امریکا قرار گرفت، از دفتر کار رییس‌جمهوری امریکا بازدید کرد. روسای جمهور دو کشور سپس در باغ کاخ سفید یک اصله نهال بلوط را که ماکرون به ترامپ هدیه داده بود، غرس کردند. این نهال از محل نبرد «بلووودز» در شمال فرانسه به امریکا انتقال یافته است. در جریان جنگ جهانی اول حدود ۹هزار سرباز امریکایی در این نبرد کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اختلافات دو طرف درباره روابط سیاست‌های اقتصادی و برجام نوشته که ماموریت بالاتر از خطر ماکرون در این سفر تلاش برای حفظ برجام است؛ به همین دلیل بوده که رییس‌جمهوری فرانسه در نخستین دقایق ورود خود به واشنگتن بر اهمیت سفرش تاکید کرده و گفته صحبت‌هایش با ترامپ در موقعیت نامطمئن کنونی در هاله‌یی از نگرانی‌ها پیچیده شده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به تلاش ماکرون برای نزدیک شدن به دونالد ترامپ و برقراری روابط دوستانه شخصی با او نوشته: همین جولای گذشته بود که ترامپ و ماکرون در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. شاید آن سفر چندان باب میل ترامپ نبود اما دست دادن 29 ثانیه‌یی دو رییس‌جمهور قابل‌توجه بود. ترامپ پس از این سفر به نیویورک تایمز گفت که «ماکرون فردی باهوش و قدرتمند بود و اینکه دست دادن با او را دوست داشته است.» ترامپ گفته بود: «او واقعا آدم خوبی است. به گمانم او رییس‌جمهور فوق‌العاده‌یی برای فرانسه خواهد بود اما دست دادن با من را زیاد دوست نداشت!»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز قرار است چند روز دیگر با هدف گفت‌وگو درباره مناسبات اروپا و امریکا و مهم‌ترین تحولات جهانی ازجمله سوریه و ایران راهی امریکا شود.

 مهار غولی به نام ترامپ

سی‌ان‌ان در ادامه نوشته: در نگاه اول روابط نزدیک میان ترامپ 71 ساله که عمیقا فردگراست، جنجال رسانه‌یی را دوست دارد و عاشق گلف است و امانوئل ماکرون 40 ساله که از مدافعان سرسخت یکپارچه‌گرایی اروپاست، از علاقه‌مندان به هنر و فلسفه است، بعید به نظر می‌رسد. در واقع این روابط که پایه‌اش در نشست ماه مه ‌ناتو گذاشته شد چندان هم شروع خوبی نداشت چراکه ماکرون دست دراز شده ترامپ را نادیده گرفت و با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، خوش و بش کرد. درنهایت وقتی دوطرف با یکدیگر دست دادند که به ناچار در برابر دوربین‌های رسانه‌یی قرار گرفته بودند. اما اگر به فراتر از این حاشیه‌ها نگاه کنیم، روسای‌جمهور فرانسه و امریکا مشترکاتی نیز دارند. هر دو در داخل کشورشان سیاستمداران خارجی به حساب می‌آیند که به عنوان دشمن طبقه فرهیخته تعریف شده‌اند. ماکرون و ترامپ هر دو با استفاده از نارضایتی‌های گسترده افکار عمومی از احزاب سنتی و ریشه‌دار در انتخابات پیروز شدند. ماکرون و ترامپ در مساله مبارزه با داعش و تروریسم نیز تقریبا دیدگاه‌های مشابهی دارند و اخیرا هم در جریان حمله هوایی به سوریه با یکدیگر همکاری کردند. رییس‌جمهوری فرانسه از زمان روی کار آمدن ترامپ تلاش کرده تا راه‌های ارتباطی با او را باز نگه دارد و البته هر جا که لازم دیده انتقاد هم داشته است، ازجمله پس از تصمیم ایالات‌متحده برای خروج از توافق پاریس. او اخیرا پیش از سفر به واشنگتن نیز به کاخ سفید هشدار داده که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام اشتباه است. ماکرون همچنین از ترامپ خواست که معافیت مالیاتی اروپا را در نظر داشته باشد. سفر ماکرون به کاخ سفید آزمونی جدی است که توانایی او را در مذاکراتی استراتژیک سخت و نفسگیر محک خواهد زد.»

 تلاشی بی‌حاصل؟

واشنگتن‌پست نیز نوشته، به نظر می‌رسد ماکرون به این نتیجه رسیده که همه‌ چیز در سیاست خارجی به ترامپ ختم می‌شود. او به این نتیجه رسیده که رییس‌جمهوری امریکا درک عمیقی از تحولات جهانی ندارد و شخصی خودشیفته است که هیچ ایدئولوژی روشنی ندارد. در واقع ماکرون در مواجهه با دو گزینه انتقاد از ترامپ و تلاش برای مدیریت کردن این غول غیرقابل پیش‌بینی، دومی را انتخاب کرد و حالا رهبران اروپایی عمیقا امیدوارند که این انتخاب، انتخاب درستی بوده باشد. آنها امیدوارند که ماکرون بتواند روابط اروپا و امریکا را که حالا به پایین‌ترین سطح خود در چند دهه اخیر رسیده است تاحدی بهبود بخشد اما مشکل اینجاست که ترامپ با رهبران نه‌چندان دموکراتی چون ولادیمیر پوتین (در روسیه) یا شی‌جین‌پینگ (در چین) احساس نزدیکی بیشتری دارد. حالا هم که ماکرون به واشنگتن آمده احتمالا رییس‌جمهوری امریکا به شنیدن دلایل منطقی مبنی‌بر لزوم حضور امریکا در توافق آب و هوایی پاریس یا حفظ توافق هسته‌یی ایران (برجام) هیچ علاقه‌یی ندارد؛ او فقط می‌خواهد از ماکرون بشنود که استراتژی‌های کاخ سفید فوق‌العاده و کارآمد هستند! برهمین اساس برخی ناظران بدبینانه براین باورند که با درنظر گرفتن گفتار و کردار ترامپ در یک سال‌ونیم گذشته گمان نمی‌رود دستاورد ملموس و مشخصی از روابط حسنه وی با ماکرون برای فرانسه یا اتحادیه اروپا حاصل شود.

شبکه ان‌پی‌آر نیز در گزارشی با اشاره به چالش‌هایی که ماکرون در داخل فرانسه با آنها دست و پنجه نرم می‌کند نوشته، رییس‌جمهوری فرانسه در شرایطی با استقبال گرم کاخ سفید روبه‌رو شده که در کشورش اتحادیه‌ها و کارگران همچنان علیه سیاست‌های او شعار می‌دهند.

 

ارسال نظر