کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۵۸

 عراق پرداخت غرامت به کویت را از سر گرفت

مقامات عراق پرداخت غرامت حمله صدام به کویت در سال ۱۹۹۱ را از سر گرفتند. به گزارش ایسنا، از ۲۰۱۴ این نخستین پرداختی است که کمیسیون غرامت سازمان ملل، عراق را ملزم به پرداخت آن به کویت کرده است. پرداخت غرامت عراق به کویت از اکتبر ۲۰۱۴ به دلیل چالش‌های امنیتی و دشواری‌های مربوط به بودجه عراق متوقف شده‌ بود. کمیته خسارت سازمان ملل تصمیم گرفت، عراق 52.4میلیارد دلار به عنوان غرامت جنگی به اشخاص، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی کویت که در جریان این جنگ دچار خسارت شدند، پرداخت کند.

 ترکیه ذخایر طلای خود را از امریکا خارج می‌کند

ترکیه در پی انتقال تمام ذخایر طلای خود از امریکا به آنکاراست. به گزارش راشاتودی، ترکیه در سال‌های گذشته ۲۲۰تن از ذخایر طلای خود را از خارج از مرزها به این کشور انتقال داده است؛ در ادامه این اقدام هفته گذشته هم 28.7تن از ذخایر طلای ترکیه از امریکا به آنکارا انتقال داده شد. برآورد می‌شود ذخایر طلای ترکیه ۵۶۴تن به ارزش حدود ۲۰ میلیارد دلار باشد. در حال حاضر ترکیه بعد از هلند، یازدهمین دارنده بزرگ ذخایر طلای جهان شناخته می‌شود و هند در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

 

 نشانه‌های بهبود در روابط قطر ـ عربستان

جهش چشمگیری در مسیر بهبود روابط قطر و عربستان سعودی رخ داده است. وزارت دفاع قطر اعلام کرده نیروهای مسلح این کشور در مانور «سپر خلیج‌فارس» شرکت کرده‌اند که از ۲۱ مارس در منطقه الشرقیه عربستان سعودی آغاز شده بود تا ۱۶ آوریل ادامه داشت. وزارت دفاع قطر تاکید کرده رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح به دعوت همتای سعودی خود در فعالیت‌های مانور مشترک «سپر خلیج‌فارس۱» حضور پیدا کرده است. در این مانور نیروهای ۲۵ کشور دیگر شرکت کردند. از زمان تیره شدن روابط عربستان سعودی و قطر، کشورهای غربی بر تعهد به مبارزه با تروریسم تاکید کردند اما بسیار محتاطانه درباره روابط دو کشور حرف زدند و هرگز به‌طور قاطع طرف هیچ یک را نگرفتند.

 درآمد 133میلیارد دلاری باکو از نفت و گاز خزر

صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان اعلام کرده مجموع درآمد جمهوری آذربایجان در 16سال گذشته از توسعه میادین نفتی «آذری – چراغ – گونشلی» و میدان گازی «شاهدنیز» واقع در دریای خزر 133 میلیارد دلار بوده است. به گزارش ایرنا، در سه ماهه نخست 2018 حجم درآمد صندوق دولتی نفت از توسعه میادین نفتی آذری – چراغ – گونشلی 2میلیارد و 650میلیون دلار بوده است. صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان به‌طور کلی از 2001 تا اوایل سال جاری میلادی از توسعه میادین نفتی آذری – چراغ – گونشلی 130میلیارد و 551میلیون دلار و نیز از توسعه میدان گازی شاهدنیز 2میلیارد و 506 میلیون دلار درآمد داشته است.

 

 

ارسال نظر