استقبال جهان از عقب‌نشینی هسته‌ای کره‌شمالی

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۵۱
استقبال جهان از عقب‌نشینی هسته‌ای کره‌شمالی

گروه جهان   

در آستانه دیدار سران دو کره، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از تعلیق برنامه‌های هسته‌یی و موشکی این کشور خبر داد. کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، در بیانیه‌ خود گفته کشورش روند دستیابی به تسلیحات هسته‌یی را با موفقیت به پایان رسانده و دیگر نیازی به آزمایش‌های هسته‌یی و آزمایش موشک‌های بالستیک ندارد. این بیانیه با استقبال گسترده جامعه جهانی از امریکا گرفته تا چین و کره‌جنوبی و اروپا مواجه شده است.

به‌ گزارش دویچه‌وله، کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، اعلام کرده تمام آزمایش‌های هسته‌یی و پرتاب آزمایشی موشک‌های قاره‌پیمای این کشور از شنبه ۲۱ آوریل به حالت تعلیق درمی‌آید. منابع خبری به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داده‌اند که فعالیت در یک سایت هسته‌یی در شمال شرق این کشور نیز متوقف می‌شود.

پیونگ‌یانگ همچنین اعلام کرده قصد دارد در راه توسعه فعالیت‌های مرتبط با رشد اقتصادی و روند صلح در شبه‌ جزیره کره گام بردارد و به همین دلیل به‌دنبال آن است تا با هدف ایجاد یک محیط بین‌المللی مناسب برای اقتصادش، همکاری نزدیک و گفت‌وگویی پویا با کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل داشته باشد.

ظاهرا این تصمیم‌ها در مجمع عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست کره‌شمالی گرفته شده و هدف آن ورود به یک دوران تازه در مناسبات سیاسی بین‌المللی است. قرار است در روزهای آینده رهبر کره‌شمالی، با مون جائه‌این رییس‌جمهور کره‌جنوبی، در یک دهکده مرزی دیدار و گفت‌وگو کند. دفتر رییس‌جمهور کره‌جنوبی اعلام کرده جمعه برای نخستین‌بار از یک خط تلفنی مستقیم جهت تماس‌‌های اضطراری میان سران دو کشور استفاده شده است.

تحلیلگران بر این باورند اعلام خبر توقف آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی، آن هم ‌اکنون و نه در زمان برگزاری نشست با مقام‌های امریکا، به معنای جدیت کیم جونگ‌اون بر سر گفت‌وگوهای غیرهسته‌یی شدن است.

 لبخند جامعه بین‌المللی به پیونگ‌یانگ

چرخش ناگهانی کره‌شمالی در سیاست خارجی موشکی و هسته‌یی‌اش با استقبال گسترده جامعه جهانی روبه‌رو شده است. کره‌جنوبی از نخستین کشورهایی بود که از تصمیم پیونگ‌یانگ مبنی بر توقف فعالیت‌های موشکی و هسته‌یی استقبال کرده و آن را گامی مهم برای تحقق یک منطقه عاری از سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره عنوان کرده است. دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات‌متحده نیز تصمیم اخیر کره‌شمالی را پیشرفتی بزرگ و خبری خوب برای شبه‌ جزیره کره و کل جهان خوانده است. او در صفحه توییترش نوشت: «کره‌شمالی قبول کرد که تمام آزمایش‌های هسته‌یی خود را متوقف و سایت‌های آزمایش هسته‌یی را تعطیل کند. این خبر خیلی خوبی برای کره‌شمالی و برای جهان است؛ یک پیشرفت بزرگ. منتظر برگزاری نشست مشترک‌مان هستم.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصمیم کره‌شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی را گامی مثبت خوانده که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت. فدریکا موگرینی در بیانیه‌ خود تصمیم پیونگ‌یانگ را اراده کیم جونگ‌اون برای رعایت تعهدات بین‌المللی کره‌شمالی خوانده و ابراز امیدواری کرده که کره‌شمالی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد احترام بگذارد. وی همچنین تاکید کرده اتحادیه اروپا به هر صورت ممکن از جمله با در اختیار گذاشتن تجربه مذاکره هسته‌یی از تصمیم کره‌شمالی و عملی شدن آن حمایت می‌کند. موگرینی در عین حال تاکید کرده در شرایط کنونی تحریم‌ها تغییری نخواهند کرد.

وزارت خارجه چین نیز با استقبال از تصمیم کره‌شمالی، آن را اقدامی موثر در راستای کاهش تنش در شبه جزیره کره و توسعه روند غیرهسته‌یی شدن خوانده است. این وزارتخانه در بیانیه‌یی اعلام کرده است: «چین باور دارد که تصمیم کره‌شمالی به بهتر شدن شرایط در این شبه جزیره کمک خواهد کرد.»

دولت بریتانیا نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد: «تعهد درازمدت از جانب کیم جونگ‌اون برای توقف تمام آزمایش‌های هسته‌یی و موشک‌های بالستیک یک گام مثبت است. ما امیدواریم این گام نشان‌دهنده تلاشی برای مذاکره با حسن‌نیت باشد. ما به کار با شرکای بین‌المللی خود برای تحقق هدف خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره به صورت کامل، قابل تایید و غیرقابل بازگشت ادامه خواهیم داد.» یک منبع در وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرده که مسکو از تصمیم کره‌شمالی برای توقف این آزمایشات موشکی و هسته‌یی استقبال می‌کند.

مطابق گزارش‌ها ترامپ و کیم جونگ‌اون، اواخر ماه مه یا ابتدای ماه ژوئن با یکدیگر ملاقات و مذاکره می‌کنند. کاخ سفید به‌تازگی تایید کرده که مایک پمپئو رییس سازمان سیا و گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه در سفری اعلام نشده به پیونگ‌یانک با رهبر کره‌شمالی دیدار کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به اظهارات منابع مطلع گزارش داده که مایک پمپئو در روزهای آخر هفته عید پاک (۳۱ مارس و اول آوریل) در پیونگ‌یانگ با رهبر کره‌شمالی ملاقاتی محرمانه داشته است. هدف این دیدار زمینه‌سازی برای ملاقات ترامپ و کیم جونگ‌اون بوده است. دونالد ترامپ گفته برای این دیدار تاریخی ۵ مکان درنظر گرفته شده که هیچ یک در امریکا قرار ندارند. وضعیت اقتصادی کره‌شمالی به‌دلیل تحریم‌های شدید غرب بحرانی است و پیونگ‌یانگ امیدوار است با سیاست‌های جدید، انزوای این کشور خاتمه یابد و اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند. گاردین شنبه در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر شبه‌جزیره کره نوشته: «این عقب‌نشینی کره‌شمالی یک گام رو به جلو برای تامین امنیت شبه‌ جزیره کره محسوب می‌شود اما پرسش اساسی این است که آیا واقعا پیونگ‌یانگ قصد دارد تسلیحات هسته‌یی خود را که پیش‌تر ساخته، کنار بگذارد؟ واقعیت این است که هنوز هیچ یک از طرفین مذاکره انتظارات خود را از عبارت غیرهسته‌یی شدن شفاف و با جزئیات اعلام نکرده‌اند؛ مساله‌یی که می‌تواند پاشنه آشیل مذاکرات تلقی شود. نباید از یاد برد که کره‌شمالی این توانایی را دارد در صورتی که روند مذاکرات مطابق میلش پیش نرفت زیر میز مذاکرات زده و بار دیگر به مسیر گذشته بازگردد.»

 

ارسال نظر