کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۷۹

سفر رییس ستاد ارتش قطر به عربستان‌سعودی

رییس ستاد ارتش قطر در نشست فرماندهی مرکزی امریکا در ریاض شرکت کرد. به گزارش روسیا‌الیوم، وزارت دفاع قطر اعلام کرده این نشست به ریاست مشترک فیاض بن حامدالرویلی رییس ستاد کل عربستان و جوزف ووتل فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا و با حضور روسای ستاد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و اردن و مصر برگزار شد. عربستان، مصر، امارات و بحرین پیش‌تر قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط‌شان را با این کشور قطع کردند.

عراق خاک سوریه

را بمباران کرد

نیروی هوایی عراق پنج‌شنبه حملاتی مرگبار را علیه مواضع داعش در محدوده مرزی سوریه با عراق انجام داد. به گزارش یورونیوز، ارتش عراق نیز اعلام کرده حملات هوایی به مواضع داعش در خاک سوریه به‌دلیل مقابله با تهدیدات حضور این گروه در نزدیک مرز عراق و نیز برای اثبات قابلیت نظامی رو به افزایش عراق در برخورد با معاندان انجام شده است. عراق از حامیان اصلی بشار اسد در 7سال جنگ داخلی سوریه بوده، همچنین این کشور از حمایت قوی ائتلاف تحت رهبری امریکا برخوردار است.

۳ هزار کارمند ارتش ترکیه اخراج می‌شوند

ارتش ترکیه در روزهای آینده 3 هزار نفر از کارمندان خود را به‌دلیل ارتباط با سازمان فتح‌الله گولن (فتو) اخراج می‌کند. به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، جانکیلی وزیر دفاع ترکیه، خطاب به قانونگذاران گفت این وزارتخانه 3 هزار نفر از نیروهای نظامی این کشور که در ارتباط با کودتای جولای ۲۰۱۶ بوده‌اند را شناسایی کرده و طی روزهای آینده آنها را اخراج خواهد کرد. ترکیه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ پرونده وسیعی را در ادارات دولتی برای شناسایی افرادی که در این کودتا دست داشته‌اند، آغاز کرد. آنکارا، گولن روحانی ترک‌تبار مخالف دولت را مغز متفکر اصلی این کودتا می‌داند.

تلاش عربستان‌سعودی برای نزدیکی به ناتو

تنها دو روز پس از اعلام آمادگی ریاض برای اعزام نیرو به سوریه در قالب یک ائتلاف گسترده، پادشاه عربستان‌سعودی با نمایندگان کشورهای عضو ناتو دیدار و مذاکره کرد. به گزارش یورونیوز، در این نشست علاوه بر ملک سلمان پادشاه عربستان‌سعودی، ملک عبدالعزیز بن‌سعود وزیر کشور، عادل الجبیر وزیر خارجه و عبدالله آل‌شیخ رییس مجلس شورای عربستانی حضور داشتند. این دیدار در حالی انجام شده که وال‌استریت ژورنال از تلاش ترامپ برای جایگزینی ارتش امریکا با نیروهای عرب در سوریه خبر داده است.

 

ارسال نظر