لندن و بروکسل بر سر روابط آتی مذاکره می‌کنند

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۹۵
لندن و بروکسل بر سر روابط آتی مذاکره می‌کنند

گروه جهان  طلا تسلیمی

مقامات ارشد بریتانیا و اتحادیه اروپا در مرحله‌یی برجسته در گفت‌وگوهای برگزیت درباره روابط دوجانبه آتی مذاکره کردند. مذاکرات تنها به ارائه رسمی دستورالعمل‌های مذاکره که در ماه مارس مورد توافق دو طرف قرار گرفت همچنین تعیین برنامه زمانی برای دیدارهای آتی محدود شده بود. با وجود تلاش‌های دو طرف برای رسیدن به این مرحله‌ همچنان نگرانی‌هایی درباره جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق وجود دارد. به‌ ویژه اصرار مقامات اروپایی بر سر حل مساله مرز ایرلند پیش از هر گونه توافقی و مشروط کردن توافق به حل این مشکل شرایط را دشوارتر کرده است. در همین راستا بروکسل درصدد کاهش عدم اطمینان تجارت‌ها در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون حصول توافق برآمده است. اتحادیه اروپا درصدد است با یک سری توافق‌های قضایی، قدرت مقامات بروکسل را در مواجهه با شرایط فوریتی و پیچیدگی‌ها در مذاکرات افزایش دهد. انتظار می‌رود بروکسل در 10هفته آتی پیشنهادات قضایی متعددی را در کسب آمادگی برای «جدایی سخت» به لندن ارائه کند که قدرت اقدامات فوریتی را برای نهادهای بلوک اروپایی فراهم می‌آورند.

 اتحادیه اروپا سرسخت‌تر از همیشه

به گزارش گاردین، مذاکره‌کنندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا بیش از یک سال از اجرای معاهده 50 لیسبون توسط دولت ترزا می ‌در لندن در نهایت موفق شدند، مذاکرات درباره روابط تجاری آتی را آغاز کنند. اگرچه گفت‌وگوها در سطحی محدود صورت گرفته اما همچنان از اهمیت خاصی برای بریتانیا برخوردار است. ریاست مذاکرات چهارشنبه را سابین ویاند، معاون میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا و اولی رابینز، فرستاده اروپایی نخست‌وزیر بریتانیا بر عهده داشتند. پیش از آغاز رسمی مذاکرات دو مقام با یکدیگر دیدار کردند تا درباره شرایط مرز ایرلند، دردسرسازترین مساله در گفت‌وگوها تبادل نظر کنند.

همزمان با برگزاری این جلسه دونالد تاسک، رییس شورای اروپایی گفت اگر توافقی بر سر مساله مرز ایرلند حاصل نشود، بریتانیا با مخاطره ترک اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی مواجه خواهد شد:«تصمیم بریتانیا درباره برگزیت این مشکل را ایجاد کرده و بریتانیا مجبور است به حل آن کمک کند.» او در گفت‌وگو با قانون‌گذاران پارلمان اروپایی افزود:«بدون راه‌حلی برای این مشکل هیچ توافقی بر سر خروج یا دوره انتقالی وجود نخواهد داشت.» مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا 3هفته گذشته را به مذاکره درباره مرز ایرلند گذراندند بدون اینکه بتوانند به نتیجه محسوسی دست یابند. تاسک گفته، رهبران اروپایی وضعیت مذاکرات را در اجلاس ماه ژوئن خود ارزیابی خواهند کرد. ایده اتحادیه اروپا این است که مرز ایرلند نامرئی بماند و ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیاست در دوران پسابرگزیت همچنان در اتحادیه گمرکی بلوک و بخشی از بازار واحد اروپایی باشد. اما چنین اقدامی به معنای ایجاد مرز بین ایرلند شمالی و انگلستان است و ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا چنین وضعیتی را غیرقابل قبول می‌داند.

اگرچه پارلمان اروپایی مسوول مذاکره با بریتانیا نیست اما قدرت وتوی توافق نهایی را دارد و قانونگذاران اروپایی تاکید کرده‌اند که در صورت لزوم از این قدرت استفاده می‌کنند. پیش از جلسه روز چهارشنبه، گای ورهُفشتاد، هماهنگ‌کننده برگزیت در پارلمان اروپا وجود تضمینی برای جلوگیری از درگیری شهروندان اتحادیه اروپا با «کابوس بروکراسی» را خواستار شد و به دیوید دیویس، وزیر برگزیت بریتانیا و بارنیه گفت برای ایجاد تغییر در معاهده خروج آماده باشند:«به طور قطع پس از رسوایی نسل ویندراش در بریتانیا می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که چنین اتفاقی برای شهروندان اروپایی نمی‌افتد و آنها یک کابوس بروکراسی را تجربه نمی‌کنند.» نسل ویندراش به گروهی از مهاجران کشورهای مشترک‌المنافع اطلاق می‌شود که در کودکی و پس از جنگ جهانی دوم وارد بریتانیا شدند و حقوق آنها طبق قانون مهاجرت 1971 تضمین شده بود؛ اما اکنون بسیاری از آنها با خطر اخراج مواجه هستند.

  کسب آمادگی برای بدترین سناریو

روند کنونی مذاکرات و حل نشدن اختلاف‌ها بر سر مرز ایرلند و حقوق شهروندان اروپایی و پاره‌یی از مسائل دیگر سبب شده، مقامات اتحادیه اروپا خود را برای بدترین شرایط ممکن آماده کنند. به گزارش فایننشال‌تایمز، کمیسیون اروپا 30 تا 40 پیش‌نویس پیشنهادی خود را برای اصلاح قوانین و در نظر گرفتن قدرت ویژه برای ناظران در بروکسل آماده کرده تا اتحادیه بتواند شرایط را در صورت عدم توافق چه تا روز برگزیت(29مارس 2019) یا پس از دوره انتقالی مدیریت کند.

به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته شده که این تدابیر مسائل گسترده‌یی را ازجمله شرایط تجاری، صنعت خودروسازی، شرکت‌های حمل‌و‌نقل، برنامه فضایی بلوک، خدمات مالی و صلاحیت‌های حرفه‌یی در برمی‌گیرد. هدف از این پیشنهادات کاهش عدم اطمینان در فضای تجاری از طریق اعطای قدرت بیشتر برای بروکسل و نهادهای اتحادیه اروپا در مواجهه با پیچیدگی‌های ناگهانی یا عدم دستیابی به توافق است. جزئیات پیشنهادات اتحادیه اروپا همچنان نامشخص است اما به ‌گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌تواند اطمینان بیشتری را برای بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی فراهم آورد چراکه به معنای انعطاف‌پذیری بیشتر در هماهنگ‌سازی‌های پسابرگزیت است.

کمیسیون اروپایی به این مساله اشاره کرده که اگرچه رهبران اتحادیه اروپا با چارچوب توافق بر سر دوره انتقالی با بریتانیا موافقت کرده‌اند اما «آمادگی در همه سطوح برای مواجهه با عواقب خروج بریتانیا و در نظر گرفتن همه سناریوهای ممکن» را نیز خواستار شده‌اند.

 

ارسال نظر