سایه جنگ بر نشست‌های اقتصادی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۵۰
سایه جنگ بر نشست‌های اقتصادی

گروه جهان  طلا تسلیمی

از جنگ سوریه گرفته تا نبود امنیت اطلاعاتی در رسانه‌های اجتماعی، رهبران جهانی در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول موضوعات مهمی برای گفت‌وگو دارند؛ اما این مناقشات تجاری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا و چین است که بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهانی محسوب می‌شود و به همین دلیل به موضوع اصلی این دو گردهمایی بین‌المللی تبدیل خواهد شد. در این دو اجلاس که دوشنبه(امروز) در واشنگتن آغاز به‌کار می‌کنند، رهبران کشورها و روسای بانک‌های مرکزی از سراسر جهان شرکت خواهند داشت.

به گزارش گاردین، محور اصلی فعالیت هر دو سازمان اقتصاد جهانی است. صندوق بین‌المللی پول که گزینه آخر در وام‌دهی محسوب می‌شود به کشورهای درگیر کمک مالی ارائه می‌کند و ثبات مالی را ارتقا می‌دهد. بانک جهانی بر وام‌دهی به کشورهای فقیر و با درآمد متوسط تمرکز دارد. اجلاس‌های دو سازمان در بازه زمانی حساسی برای اقتصاد جهانی برگزار می‌شود؛ سال گذشته بهترین سال رشد اقتصادی از زمان بحران مالی تاکنون بود و اکنون نخستین نشانه‌های لغزش و عقبگرد پدیدار شده است. در 3ماه گذشته(از اجلاس داووس تاکنون) بازارهای مالی و سهام جهان در پی نگرانی از افزایش نرخ تورم و گزارش‌های مربوط به تضعیف اقتصاد و اظهارات شدیداللحن کاخ سفید درباره تعرفه‌های تجاری افت‌و‌خیز شدیدی را تجربه کردند.

علاوه بر چشم‌انداز فروپاشی تجارت جهانی، موارد دیگری هم که احتمالا در دستورکار جلسات قرار می‌گیرند، تنش‌های فزاینده در خاورمیانه، چشم‌انداز جنگ سرد بین غرب و روسیه همچنین احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی با سرعتی بیشتر از انتظار هستند. به کنترل فیس‌بوک بر اطلاعات شخصی، برابری جنسیتی و اختلاف بین فقیر و غنی نیز اشاره خواهد شد. لوسی اُ کارول، کارشناس ارشد اقتصادی در شرکت سرمایه‌گذاری استاندارد آبردین گفت:«در 10سال گذشته جلسات صندوق بین‌المللی پول از نظر اهمیت وضعیتی رقابتی داشتند اما با توجه به مسائل حول محور تجارت به نظر می‌رسد که جلسه امسال پیروز رقابت‌ها باشد».

 جنگ تجاری

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول هفته پیش هشدار داد که نظام کنونی تجارت جهانی در خطر از هم گسیختن قرار دارد. لاگارد در سخنرانی هنگ‌کنگ با آماده‌سازی برای جلسه امروز و در اشاره به تشدید تنش‌های تجاری بین امریکا و چین گفت «ابرهای تیره» بر آسمان سایه افکنده‌اند. درست زمانی که اظهارات چین و ایالات متحده در روزهای اخیر اندکی از نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری می‌کاست، نشانه‌هایی از یک جنگ سرد جدید بین روسیه و غرب بر سر سوریه پدیدار شد. این جنگ یکی از جدی‌ترین موضوعات در دستورکار همایش رهبران جهانی در واشنگتن محسوب می‌شود.

 وضعیت اقتصاد جهانی

به گزارش سازمان توسعه ‌و همکاری اقتصادی، همه اقتصادهای بزرگ جهان در سال گذشته شاهد رشد بودند اما این نگرانی وجود دارد که سیر صعودی رشد جهانی ناپدید شود. آمارهای جدید از رشد ضعیف‌تر در اروپا حکایت دارد و این درحالی است که آب ‌و‌ هوای نامناسب در چند ماه گذشته فعالیت‌های اقتصادی در این قاره را با مشکل مواجه کرده است. حمایت‌گرایی در امریکا و احتمال رویکرد مشابه بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند به کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان منجر شود به ‌ویژه اگر کشورهای بیشتری در جهت اعمال موانع بر سر راه تجارت بین‌المللی، خروج سرمایه و مهاجرت اقدام کنند. به گزارش مشاوره اقتصادی آکسفورد، جنگ تجاری تمام ‌عیار به کاهش سرعت رشد اقتصادی جهانی می‌انجامد و 0.5درصد از رشد جهانی می‌کاهد.

 تورم و نرخ بهره

با وجود رشد اقتصادی سراسری در سال گذشته بیشتر بانک‌های مرکزی رویکردی محتاطانه داشتند. اما امسال شرایط متفاوت است و نشانه‌های فزاینده‌یی از رشد بیشتر قیمت‌ها مشاهده می‌شود و این مساله می‌تواند مهم‌ترین بانک مرکزی جهان یعنی فدرال رزرو امریکا را به افزایش نرخ بهره با سرعتی بیش از حد انتظار وا دارد. گزارش‌های ماه فوریه بازار کار امریکا از افزایش دستمزدها حکایت داشت که می‌تواند به این معنا باشد که شرکت‌ها برای جبران پرداخت دستمزد بیشتر، قیمت کالاها را افزایش می‌دهند. به گفته کالوم پیکرینگ، کارشناس اقتصادی سیتی بانک برنبرگ در بریتانیا فدرال رزرو احتمالا امسال 3 مرتبه دیگر نرخ بهره را افزایش می‌دهد و خواهد گفت که تشدید سیاست‌های پولی در امریکا، بریتانیا و اروپا نشان‌دهنده بهبود شرایط جهانی است و تهدید محسوب نمی‌شود.

 جنسیت و نابرابری

پس از مطرح شدن رسوایی اخلاقی هاروی واینشتاین، کارگردان امریکایی و افشای تفاوت‌ها در دستمزدهای زنان و مردان در بریتانیا و دیگر کشورها مسائل مربوط به برابری جنسیتی در جلسه صندوق بین‌المللی پول مورد توجه زیادی قرار می‌گیرد. جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی درباره تصمیم این سازمان به تامین بودجه تحقیقات درباره این موضوع در سراسر جهان سخن می‌گوید. بانک جهانی ابتکار عمل تحقیقات خشونت جنسی 11گروه در سراسر جهان را تامین بودجه می‌کند تا درباره شیوه‌های رسیدگی به شیوع جهانی خشونت‌های جنسیت محور تحقیق کنند. صندوق بین‌المللی پول همچنین شیوه‌های اصلاح مالیاتی و سیاست‌های مخارج را برای کمک به رسیدگی به اختلاف بین فقرا و ثروتمندان زیر نظر خواهد گرفت.

 فناوری

پس از حاضر شدن مارک زاکربرگ، موسس فیس‌بوک در سنای امریکا برای پاسخگویی به سوالات درباره سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، صندوق بین‌المللی پول نگاه دیگری به تغییر شرایط برای شرکت‌های فناوری جهان خواهد انداخت. لاگارد ریاست جلسه مباحثه‌یی را تحت عنوان «دیجیتال‌سازی و عصر طلایی جدید» بر عهده خواهد داشت و به بررسی موقعیت شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک و گوگل می‌پردازد. چشم‌انداز «بیکاری ناشی از فناوری» که جان مینارد کینز، اقتصاددان بریتانیایی پیش‌بینی کرده نیز مورد مباحثه قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر