زنگ خطر برای اصلاحات ماکرون به صدا درآمد

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۶۹

گروه جهان| اعتراض‌های کارگری و دانشجویی این روزها در فرانسه دولت امانوئل ماکرون را به چالش جدی کشیده است. امانوئل ماکرون که در ماه مه رییس‌جمهوری‌اش یک ساله می‌شود در چند ماه اخیر اصلاحات فراوانی با گرایش‌های لیبرال را در دستور کار دولت این کشور قرارداده است. ازجمله تغییر ماهیت شرکت بزرگ راه‌آهن دولتی این کشور و تغییر آن به یک شرکتی که می‌تواند خصوصی شود و امتحان ورودی برای دانشگاه‌ها دو موضوع مهمی هستند که با اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب همراه شده‌اند. اعتصاب گسترده کارکنان راه‌آهن سراسری فرانسه ششمین روز خود در دو هفته اخیر را پشت سر گذاشت. البته از تعداد اعتصاب‌کنندگان نزدیک به ۴درصد کم شده اما همچنان قطارهای زیادی یک‌شنبه گذشته و یک‌شنبه(امروز) به ‌دلیل اعتصاب‌های گسترده در پایانه‌ها ماندند.

سندیکاهای کارگری ازجمله «چگت» که پرعضوترین سندیکای فرانسه است، حامی اصلی کارکنان راه‌آهن فرانسه و مخالف سیاست‌های نئولیبرال دولت امانوئل ماکرون هستند. اعتصاب سراسری از دوم آوریل شروع شده و بنابر تصمیم مشترک اتحادیه‌های کارگری کارکنان راه‌آهن فرانسه تا پایان ماه ژوئن هر 5 روز یک بار 2روز اعتصاب می‌کنند. تاکنون 6 روز از این اعتصابات در روزهای گذشته عملی شده‌اند. در روزهای گذشته کارکنان پست فرانسه که شرکت آنها از سال ۲۰۱۰ به بخش خصوصی واگذار شده به اعتصاب‌کنندگان راه‌آهن پیوسته‌اند. در این میان باید به حضور پرشور پرستاران بیمارستان‌های دولتی که در شرایط سختی به‌کار مشغول هستند نیز اشاره کرد. دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در اعتراض به آنچه «انتخاب بهترین‌ها» از سوی دولت عنوان می‌شود به تبعیض‌های رقابتی پیشنهادی وزارت علوم اعتراض کرده‌اند. در هفته اخیر برخی از دانشگاه‌ها شاهد تحصن و اعتصاب دانشجویان بود. اعتراض‌های گسترده دانشجویان در حدی است که ممکن است امتحانات آخر ترم را نیز به تعویق بیندازد. وزارت کشور فرانسه برای شکست تحصن دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها ازجمله سوربن تصمیم به اعزام پلیس ضد شوروش گرفت.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که روند برخورد دولت با این اعتراض‌ها می‌تواند موجبات یک اعتصاب سراسری و اعتراض‌های دنباله‌دار را مانند اعتراض‌های ماه مه ۱۹۶۸ همراه داشته باشد. اعتراض‌های کارگران و دانشجویان در آن سال پایانی شد بر ریاست‌جمهوری شارل دوگل، یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران فرانسه در دو قرن اخیر. امانوئل ماکرون قصد دارد، نشان دهد تا چه اندازه خلاف تحلیل‌هایی که از او صورت می‌گرفت، توان به کرسی نشاندن حرف‌هایش را دارد. هفته‌های آینده برنده چالش بی‌سابقه بین مخالفان رییس‌جمهوری فرانسه و دولت راست‌گرای این کشور مشخص خواهد شد.

 

ارسال نظر