شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در ایتالیا

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۶۸

گروه جهان|

تلاش‌ها برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی ایتالیا برای تشکیل دولت ائتلافی پس از چند روز مذاکرات بی‌نتیجه به جایی نرسیده است. به گزارش رویترز، سرجیو ماتارلا رییس‌جمهوری ایتالیا گفته به‌ دنبال زمان بیشتری برای تشکیل یک دولت ائتلافی است. وی در پی دور دوم رایزنی‌ها با هدف غلبه بر ناآرامی‌های سیاسی ناشی از انتخابات پارلمانی ماه گذشته میلادی به خبرنگاران گفت: «چند روز دیگر هم منتظر می‌مانم و پایان دادن به این بن‌بست را ارزیابی می‌کنم. »

حزب ضد مهاجرتی «پنج ستاره» در انتخابات چهارم مارس سال جاری میلادی بزرگ‌ترین حزب مستقل بود در حالی که ائتلاف محافظه‌کار از گروه‌های کوچک‌تر به رهبری حزب راست افراطی «لیگ» اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد. هر دو طرف نتوانستند، اکثریت قاطع را به دست بیاورند. جنبش پنج ستاره گفته است که تمایل دارد با حزب لیگ ائتلاف تشکیل دهد اما تمایلی برای متحد شدن با دیگر هم‌حزبی لیگ به نام «ایتالیا به پیش» ‌به رهبری سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا ندارد. حزب لیگ از کنار گذاشتن «ایتالیا به پیش» امتناع می‌کند و حزب چپ میانه دموکراتیک نیز تاکید دارد که در جایگاه اپوزیسیون بماند. ماتارلا درباره بن‌بست سیاسی موجود گفت: «بر اساس رایزنی‌های چند روز گذشته مشخص است که مذاکرات احزاب سیاسی به پیشرفتی نرسیده است. » رییس‌جمهوری ایتالیا گفته است که به رهبران حزب یادآوری که ایتالیا سومین کشور بزرگ در ناحیه یورو به یک دولت کاملا عملگرا برای مقابله با مشکلات فراوانش از جمله مناقشه‌های بین‌المللی در زمینه تجارت و بحران فزاینده سوریه نیاز دارد. یکی از مقام‌های دولت رم گفته است، انتظار می‌رود ماتارلا ۱۶ یا ۱۷ آوریل بار دیگر نشستی را با احزاب برگزار کند اگر که احزاب نتوانند خودشان توافقی را به دست بیاورند.

چنین که به نظر می‌رسد، تشکیل دولت جدید این‌بار هم احتمالا با مذاکرات احزاب و پا درمیانی رییس‌جمهوری به پیش خواهد رفت. نتایج انتخابات چهارم مارس سال ۲۰۱۸ میلادی و نظام سیاسی ایتالیا را شاید سرمقاله‌نویس «لارپوبلیکا» به بهترین شکلی خلاصه کرده است: «حکم علیه ایتالیا همیشه همان است: این کشور در بی‌ثباتی مداوم زندگی می‌کند. از این به بعد ناتوانی در حمکرانی یک بیماری مزمن و فراگیر است.»

 

ارسال نظر