حمله‌ای با «حاصل جمع صفر»

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۶۴
حمله‌ای با «حاصل جمع صفر»

گروه جهان|

«مناطق مورد حمله در سوریه قبلا با روسیه هماهنگ شده بود تا تخلیه شود.» این خبر رویترز ساعاتی پس از انتشار تصاویری ازحمله هوایی مشترک امریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه بود. سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشته که حملات شنبه اقدامی نمادین بود که تغییر چندانی در معادلات سوریه ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش یورونیوز، دونالد ترامپ شامگاه جمعه در پایان نشست فوق‌العاده با مشاوران امنیتی کاخ سفید و پس از رایزنی‌های تلفنی با امانوئل ماکرون(رییس‌جمهور فرانسه) و ترزا می‌(نخست‌وزیر بریتانیا) از آغاز حملات مشترک این 3 کشور به سوریه خبر داد. مقام‌های امریکایی گفته‌اند در اقدام نظامی علیه سوریه چندین موضع مختلف با بمب‌های متنوع هدف حمله قرار گرفته‌اند. برخی منابع نیز تصریح کرده‌اند در جریان حملات هوایی به واحدهایی از مراکز تولیدات شیمیایی در سوریه حمله شده است.

لندن نیز اعلام کرده، حملات انجام شده توسط ارتش بریتانیا یک مجتمع نظامی در نزدیکی حمص را هدف قرار داده است. وزارت دفاع بریتانیا گفته، کشورش با 4 فروند هواپیمای شکاری تورنادو GR4 متعلق به نیروی هوایی سلطنتی در اقدام هماهنگ شده با متحدان مشارکت داشته است. ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا دقایقی پس از شروع حملات مدعی شد که هیچ جایگزین دیگری برای واکنش به حملات شیمیایی در سوریه وجود نداشته است. رهبر اپوزیسیون بریتانیا اما گفته، ترزا می ‌باید پیش از صدور دستور برای شرکت در حملات از پارلمان تاییدیه می‌گرفت. به گزارش رویترز جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر گفته:«بمب‌ها ناجی جان انسان‌ها یا برقرارکننده صلح نیستند. این اقدام که مشروعیت داشتنش سوال‌برانگیز است، باعث بروز تنش‌های بیشتر می‌شود. لندن باید برای برقراری آتش‌بس در سوریه نقش رهبری ایفا کند نه اینکه از جانب واشنگتن دستور بگیرد و نیروهای نظامی بریتانیایی را در معرض خطر قرار دهد.»

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه هم استفاده از سلاح شیمیایی را خط قرمزی خوانده که نمی‌توان در برابر آن بردباری نشان داد. رییس‌جمهوری فرانسه با تایید مشارکت نظامیان فرانسوی در حملات مشترک علیه سوریه مدعی شد، هدف از این اقدام نظامی ضربه زدن به ظرفیت‌های تولید تسلیحات شیمیایی بوده است.

در این میان جو دانفورد، رییس ستاد کل ارتش امریکا در کنفرانس خبری مشترک با جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا تاکید کرده عملیات دیگری درحال حاضر در دست برنامه‌ریزی نیست و متحدان در حملات هوایی با دقت فراوان تلاش داشتند به نیروهای روسی مستقر در خاک سوریه آسیبی وارد نشود. دولت سوریه ضمن محکوم کردن حملات شنبه، این اقدام را نقض آشکار حقوق بین‌الملل خوانده و تصریح کرده هیچ نتیجه‌یی نداشته است. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده:«سوریه که در طول سال‌ها مقابل تهاجمی تروریستی ایستاده و از بخت مناسبی برای بهره‌مند شدن از آینده‌یی صلح‌آمیز برخوردار بود اینک هدف عملیات نظامی غرب قرار می‌گیرد.» از سوی دیگر سفیر روسیه در واشنگتن، حملات نظامی غرب به سوریه را توهینی به ولادیمیر پوتین خوانده و تاکید کرده این اقدام تبعات سنگینی خواهد داشت. سرگئی رودسکوی، رییس اتاق عملیات در ستاد نیروهای مسلح روسیه نیز گفته، مسکو موشک‌های سامانه‌های اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل خواهد داد. وزارت خارجه چین نیز اعلام کرده هر اقدام نظامی که فراتر از شورای امنیت باشد، نقض قانون بین‌المللی است. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه چین از کشورهای تمامی طرف‌ها خواسته در چارچوب قانون بین‌الملل وارد مذاکره شوند. چین گفته اصرار دارد مشکل سوریه از طریق مذاکره حل شود.

وزیر دفاع آلمان نیز با وجود حمایت از حملات هوایی علیه سوریه و توجیه‌پذیر خواندن آنها خواستار اقدامات جدیدی برای احیای روند صلح سوریه در ژنو شد. اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان گفت: «باید هر کاری انجام شود تا روند سیاسی مذاکرات صلح ژنو از سر گرفته شده و به رنج مردم سوریه خاتمه داده شود.» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفته جاری حضور نیروهای نظامی کشورش در اقدام نظامی در سوریه را رد کرده اما گفته بود از اقدامات غربی در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه حمایت می‌کند.

 هدف، روسیه بوده است

ایسنا به نقل از سایت النشره نوشته:«قطعا روسیه از نقش خود در سوریه هرگز دست نخواهد کشید، مداخله نکردن مستقیم و بازدارنده مسکو به معنی عقب‌نشینی و شکست نیست. این یک دوره جنگ بی‌پایان نظامی و سیاسی است که هرگز به خاک سوریه محدود نخواهد شد و احتمالا این بازی جهانی اکنون آغاز شده است. در این حملات دمشق موفق به رهگیری بخشی از موشک‌ها با وجود تعداد بالای آنها شد و قدرت سوری‌ها در دفاع از خود پس از چندین سال جنگ سخت را ثابت کرد. دمشق از طریق هماهنگی با روس‌ها از میزان خسارت‌ها کاست. اما واقعیت این است که با توجه به تنش‌های روزافزون غرب و مسکو در ماه‌های گذشته، هدف غیررسمی و رسانه‌یی این حملات، مسکو بوده است. حالا باید دید مسکو چه خواهد کرد؟»

شبکه تی‌آرتی روسیه نیز با اشاره به حملات هوایی روز شنبه به سوریه نوشته:«ترامپ پس از سخنان ضد و نقیض و جنجال رسانه‌یی گسترده با همکاری فرانسه و بریتانیا مواضعی را در سوریه هدف قرار داد؛ آن هم در شرایطی که گفته می‌شود پیش‌تر در این باره با دولتمردان روسیه هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. در واقع ترامپ با این کار بدون اینکه با روسیه رو در رو شود، تلاش کرد تا تهدیدهای نسجیده خود را در چند روز گذشته با کمترین هزینه جامه عمل بپوشاند.»

شبکه سی‌ان‌ان هم با اشاره به اینکه مسکو اعلام کرده، پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک‌های شلیک شده را سرنگون کرده به ترامپ طعنه زد که پدافند هوایی قدیمی سوریه که در زمان شوروی سابق ساخته شده‌ برای موشک‌های، جدید، زیبا و هوشمند امریکا که ترامپ پیش از حمله به سوریه وعده آنها را داده بود، کافی بوده است!

 

ارسال نظر