نسل‌کشی روآندا فاجعه‌ای که نباید فراموش شود

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۴۵

گروه جهان| بیست و چهارمین سالگرد «نسل‌کشی» روآندا در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه آفریقا برگزار شد و روآندایی‌ها با تقدیم حلقه گل، یاد قربانیان این کشتار را گرامی داشتند و بیان مکرر این حقیقت تاریخی را خواستار شدند. برگزار‌کنندگان این مراسم بخش امور سیاسی کمیسیون اتحادیه آفریقا با همکاری سفارت جمهوری روآندا بودند.

به گزارش شینهوا، روآندایی‌ها و دوستان مردم روآندا در سراسر جهان به این کشور کوچک آفریقای مرکزی پیوستند تا یاد قربانیان نسل‌کشی را که جان حدود یک میلیون نفر اقلیت توتسی و هوتو را گرفت، گرامی بدارند. نسل‌کشی روآندا در سال ۱۹۹۴ به‌دنبال سقوط هواپیمای حامل «جووینال هابیاریمانا» رییس‌جمهوری وقت روآندا در نزدیکی کیگالی پایتخت این کشور به وقوع پیوست. «قوم هوتو» این عمل را به «قوم توتسی» نسبت داد. همین امر در جامعه بی‌حکومت، آغازگر درگیری‌های شدید میان این دو قوم شد. در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم سده گذشته یاد می‌شود، ظرف ۱۰۰ روز نزدیک به یک میلیون انسان کشته شدند و بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تجاوز به زنان و دختران روی داد.

پل کاگامه رییس‌جمهوری روآندا و همسرش و دبیر هیات‌های دیپلماتیک خارجی روی بنای یادبود قربانیان نسل‌کشی که آرامگاه بیش از ۲۵۰هزار نفر است، حلقه گل قرار دادند. کاگامه سپس مشعل یادبود را روشن کرد. نماینده قربانیان نسل‌کشی و خانواده قربانیان هم بر مزار آنها حلقه گل قرار دادند. مشعل یادبود برای ۱۰۰ روز یعنی تا چهارم جولای که زمان توقف نسل‌کشی توسط نیروهای دفاع روآندا است، روشن خواهد بود. رییس‌جمهوری روآندا در مراسم امسال با شعار «یادبود، اتحاد و تجدید» تاکید کرد: «حقیقت درباره نسل‌کشی روآندا کلید اتحاد و سازش پایدار میان روآندایی‌ها است. ما باید به نگارش تاریخ درباره این نسل‌کشی ادامه دهیم و به علل پیدایش آن بپردازیم. روآندایی‌ها باید در خط مقدم این نبرد برای نگه داشتن یاد و خاطره آنها و بیان حقیقت قرار داشته باشند. ما باید بازسازی را ادامه داده، قدرت‌مان را در تمام سطوح، اقتصادی و امنیتی افزایش داده و از کارایی جامعه‌ خودمان اطمینان حاصل کنیم. چنین اقدامی به بهبود ما، با وجود تاریخ بدمان کمک می‌کند.»

در همین حال، خبرها از دستگیری فیلیپ مانیر از مظنونان نسل‌کشی روآندا در کامرون حکایت دارد. در محاکمه قضایی عاملان نسل‌کشی در فرانسه در سال 2014، مانیر به اتهام قتل شمار زیادی از مردم قوم توتسی مجرم شناخته و در سال 2015 حکم جلب بین‌المللی برای او صادر شد. انتظار می‌رود فرانسه استرداد او از کامرون را خواستار شود.

 

ارسال نظر