درخواست کمک بلر از مرکل

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۴۴

گروه جهان|

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از صدراعظم آلمان خواست هر آنچه ممکن است برای لغو برگزیت و نگه داشتن بریتانیا در اتحادیه اروپا انجام دهد.

به گزارش پایگاه آی‌نیوز، تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از حامیان سرسخت باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپاست و در دوران برگزاری همه‌پرسی نیز در کمپین حامیان «ماندن» فعالیت می‌کرد؛ او که در بیش از یک سال گذشته همچنان به سخنرانی‌ها درباره عواقب خروج از اتحادیه اروپا هشدار می‌داد، اکنون از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، درخواست کمک کرده است. او گفت: «آلمان باید هر آنچه در توان دارد انجام دهد تا بریتانیا را در اتحادیه اروپا نگه دارد.» تونی بلر در مصاحبه با نسخه آلمانی روزنامه بیزنس اینسایدر گفت: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک اشتباه تاریخی خواهد بود. اروپا و علی‌الخصوص آلمان، چیزهای زیادی از دست می‌دهند. به نفع همه ماست که تجارت بدون مانع در سراسر این قاره داشته باشیم و در زمانی‌ که ساختارهای خودکامه در حال ظهور مجدد هستند، بخواهیم دموکراسی‌های لیبرال را کنار هم نگه داریم.» این رهبر سابق بریتانیا از حزب کارگر همچنین تاکید کرد: درها باید به روی مردم کشورش باز بماند که اگر آنها خواستند، در اتحادیه اروپا بمانند. در شرایطی که ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، برای مذاکرات برگزیت تقلا می‌کند، بلر افزود که آلمان می‌تواند نقشی حیاتی در ملغی کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ایفا کند و این در شرایطی است که با فرانسه برای ایجاد اصلاحات در اتحادیه اروپا همگام شود.

این سیاستمدار بریتانیایی همچنین به تغییر چشم‌انداز سیاسی در پی انتخابات‌های اخیر در آلمان و فرانسه اشاره کرد و گفت: «آلمان همچنین می‌تواند به پیشبرد بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا از طریق نشان دادن اینکه اتحادیه اروپا می‌تواند خودش را تغییر دهد، کمک کند.» صدراعظم آلمان هنوز واکنشی به این درخواست نداشته است. با این حال او ماه فوریه با بیان دوباره موضع کشورش گفت آلمان برگزیت را تقبیح می‌کند.

تونی بلر پیش‌تر در مصاحبه‌ با رادیو بی‌بی‌سی گفته بود به صحبت‌های انتقادی علیه خروج کشورش از اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد و مجددا بحث برگزاری یک همه‌پرسی دوم را به میان کشیده بود.

 

ارسال نظر