پیشتازی اوربان در انتخابات مجارستان

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۴۳

گروه جهان|

انتخابات پارلمانی مجارستان یک‌شنبه در حالی آغاز شد که جناح راست ملی‌گرا به رهبری ویکتور اوربان نخست‌وزیر کنونی امید بسیاری به پیروزی دارد. از سوی دیگر بیم آن می‌رود که با نخست‌وزیری ویکتور اوربان ۵۴ ساله برای سومین‌بار پی در پی، مجارستان طعمه حاکمیتی تمامیت‌خواه گردد.

به گزارش یورونیوز، نزدیک به هشت میلیون جمعیت واجد شرایط مجاری در حالی به پای صندوق‌های رای رفتند که نامزد اصلی این انتخابات کوشیده تا آنها را از خطر مهاجران بترساند. در واقع سیاست سرسختانه ضدمهاجرت و رویکرد ملی‌گرایانه در دو دوره زمامداری ویکتور اوربان شهروندان زیادی را به رای دادن مجدد به اردوی محافظه‌کاران ترغیب کرده است. خود ویکتور اوربان نیز در نخستین ساعات رای‌گیری در یکی از شعبه‌ها حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

در انتخابات جاری، حزب چپ مجارستان و حزب راست افراطی «یوبیک» تنها رقیبان جدی «فیدز»، حزب اوربان هستند. با وجود شواهد برای پیروزی قطعی اوربان، برخی تحلیلگران موفقیت محدود و غافل‌گیر‌کننده دو حزب رقیب حزب حاکم را دور از ذهن نمی‌دانند.

پیش از انتخابات از مناظره دولت با مخالفان خبری نبود زیرا اوربان وزنی برای اپوزیسیون قائل نیست و اعتقاد دارد که مخالفان تهدیدی واقعی برای فیدز محسوب نمی‌شوند. حزب حاکم حتی برنامه انتخاباتی منتشر نکرد. اوربان یک سال پس از به قدرت رسیدن تصمیم گرفت حصاری بین مرزهای کشورش با صربستان بکشد. دولت مجارستان همچنان تاکید کرد که مردم این کشور تن به مصایب مهاجرت نخواهند داد. اوربان در شرایطی پیشتاز انتخابات است که نتیجه این رای‌گیری برای روابط آینده دولت مجارستان با اتحادیه اروپا بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. زلتان سگالدی تحلیلگر سیاسی، می‌گوید: «پرسش اساسی این است که از انتخابات چه بیرون خواهد آمد؟ آیا مجارستان می‌خواهد یک کشور اروپایی باقی بماند یا به پوتین و روسیه متعهد باشد و تلاش کند به راه‌حل‌های غیردموکراتیکی نزدیک شود که پوتین متخصص آن است و در ابعاد دیگر نیز ترکیه از آن بهره می‌برد.» مبارزه با فساد از جمله دیگر موضوعات اصلی در کارزار انتخاباتی مخالفان بود. میلیون‌ها یورو رسوایی مالی اخیرا به دولتمران مجارستان نسبت داده شده که هر روز ابعاد تازه‌یی از آن افشا می‌شود. با این حال یافتن آلترناتیو برای رای‌دهندگان کار ساده‌یی نیست.

 

ارسال نظر