پایان نافرجام 2 رییس‌جمهور

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۶۳
پایان نافرجام 2 رییس‌جمهور

گروه جهان

دو رییس‌جمهور سابق جهان یکی در کره‌جنوبی و دیگری در برزیل به اتهام فساد به زندان و حبس محکوم شده‌اند. در کره‌جنوبی دادگاه پارک گئون ‌های، رییس‌جمهوری سابق این کشور را که روزگاری «زن مورد اعتماد» خوانده می‌شد برای رشوه‌خواری مجرم شناخته و به ۲۴سال زندان محکوم کرده است. در برزیل هم دیوان عالی درخواست لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری پیشین که آرمانش تشکیل یک دولت پاکدست بود را برای آزادی به قید وثیقه تا زمان صدور حکم دادگاه تجدید نظر رد کرده است. حال این امکان وجود دارد داسیلوا که پیش از این در دادگاه بدوی به جرم فساد مالی به ۱۲سال زندان محکوم شده بلافاصله زندانی شود.

به گزارش یورونیوز، دادستانی کره‌جنوبی پیش از این برای پارک گئون ‌های سیاستمدار سابق درخواست ۳۰سال زندان و ۱۱۲میلیون دلار جریمه نقدی کرده بود. رییس‌جمهوری سابق این کشور در ماه مارس سال گذشته با تصمیم دادگاه قانون اساسی برکنار و به اتهام فساد، رشوه‌خواری و سوءاستفاده از قدرت بازداشت شد. دادستانی اعلام کرده که خانم پارک با سوءاستفاده از قدرت سیاسی به نفع دوست قدیمی خود خانم «چوی‌ سون ‌سیل» اعمال نفوذ کرده و میلیاردها دلار از شرکت‌هایی مانند سامسونگ به نفع خانواده چوی رشوه دریافت کرده است. پارک گئون‌ های ۶۶ ساله که این اتهامات را رد می‌کند در دادگاه جمعه(دیروز) شرکت نکرد. صدور حکم پارک گئون ‌های به صورت زنده از تلویزیون این کشور پخش شده است.

دادگاه کره‌جنوبی همچنین خانم پارک را به پرداخت 16.9میلیون دلار جریمه نقدی به اتهام رشوه، سوءاستفاده از قدرت و تهدید محکوم کرده است. «کیم سه‌ یون» قاضی رسیدگی به این پرونده همزمان با اعلام حکم گفته: متهم از قدرت ریاست‌جمهوری خود در بی‌اعتبار کردن وجهه ریاست‌جمهوری استفاده کرده و در نتیجه باعث ایجاد ناآرامی‌های گسترده شده که این اقدامی غیرمنتظره محسوب می‌شود.» در حکم دادگاه آمده که پارک گئون‎ های با دوست قدیمی خود چوی سون ‌سیل برای دریافت 23.1میلیارد ون(واحد پول کره‌‌‌جنوبی) از شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ و لوته تبانی کرده است.

 لولا هم روانه زندان می‌شود

در گوشه دیگری از دنیا، دیوان عالی برزیل با درخواست لولا داسیلوا رییس‌جمهوری پیشین این کشور مبنی بر آزادی به قید وثیقه تا زمان صدور حکم دادگاه تجدید نظر مخالفت کرده است. به این ترتیب داسیلوا که پیش از این در دادگاه بدوی به جرم فساد مالی به ۱۲سال زندان محکوم شده با این خطر مواجه است که بلافاصله زندانی شود. موضوع این پرونده که رای دادگاه تجدیدنظر درباره آن آینده سیاسی این سیاستمدار چپگرای محبوب برزیل را رقم خواهد زد موجب دو پاره شدن جامعه و ایجاد اختلافاتی میان فرماندهان ارتش شده و بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که در ماه اکتبر برگزار خواهد شد، سایه انداخته است.

داسیلوا که علاوه بر این پرونده با اتهام رشوه‌خواری نیز مواجه است، قصد دارد امسال نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل شرکت کند. این احتمال وجود دارد که با توجه به پیشی گرفتن او در نظرسنجی‌ها، او بار دیگر و برای سومین بار به عنوان رییس‌جمهوری این کشور در مسند قدرت قرار بگیرد.

یک‌سال و نیم پس از آنکه دیلما روسف، رییس‌جمهور پیشین برزیل به‌ دلیل رسوایی فساد و بحران اقتصادی استیضاح و برکنار شد، جامعه برزیل عمیقا دو دسته شده است. تنش‌ها در این هفته بار دیگر پس از آن افزایش یافت که رییس ستاد مشترک ارتش برزیل در یک پیام توییتری از دیوان عالی خواست تا با درخواست آزادی به قید وثیقه داسیلوا مخالفت کند.

به گزارش رویترز، لولا داسیلوا پس از رد تقاضای آزادی‌اش به قید وثیقه از سوی دیوان عالی با انتشار پیامی خطاب به هوادارانش اعلام کرده است:«در تاریخ برزیل سابقه نداشته فردی اینگونه که من قربانی شده‌ام، قتل‌عام شود. اگر مرتکب اشتباهی شده‌ام، می‌خواهم که پیش از قضاوت قضات در دادگاه، مردم برزیل درباره من قضاوت کنند.»

کره‌تایمز با اشاره به همزمانی صدور حکم دادگاه علیه پارک گئون ‌های در کره‌جنوبی و رای دیوان عالی برزیل درباره لولا داسیلوا در برزیل نوشته، دیدن این دو سیاستمدار در چنین شرایطی برای حامیانشان بسیار دشوار است. پارک برای مردم کره‌جنوبی یادآور رییس‌جمهور اسبق این کشور پارک چانگ ‌هی است، کسی که رشد اقتصادی را برای این کشور به ارمغان آورد. از این روست که حامیانش ترجیح می‌دهند تا اشتباهات مهلک این سیاستمدار را نادیده بگیرند. در برزیل هم مردم به لولا داسیلوا نگاه می‌کنند و روزهای خوش گذشته را به یاد می‌آوردند. غافل از اینکه در دوران ریاست‌جمهوری لولا زمانه شرایط خوبی داشت نه شخص داسیلوا.

رودریگو کیوری، استاد علوم سیاسی می‌گوید: «به ‌لحاظ جهانی وضعیت اقتصادی خوب بود و تمام کاری که دولت لولا داسیلوا انجام داد، استفاده بهینه از شرایط موجود بود. شاید او قهرمان طبقه فرودست جامعه برزیل باشد اما نباید فراموش کرد که در دوران زمامداری‌اش، او به حلقه نزدیکان خود کمک کرد تا ثروت بیشتری به دست بیاورند.»

دولت برزیل هنوز هم با دولت‌های فاسد درگیر است. این روزها فشار بر میشل تامر، رییس‌جمهور فعلی برزیل برای کناره‌گیری از قدرت به‌ دلیل رسوایی‌های مالی و فساد بیشتر شده است. این درحالی است که جانشین احتمالی او نیز همین حالا درگیر چند پرونده فساد است. اما به نظر می‌رسد که کره‌جنوبی در این زمینه چند گام جلوتر است؛ چراکه مون جائه‌ این، رییس‌جمهوری فعلی کره‌جنوبی عزم جدی برای مبارزه با فساد دارد و نمی‌خواهد که به سرنوشت پارک گئون ‌های دچار نمی‌شود. کره‌تایمز در پایان می‌نویسد:«در این میان به نظر می‌رسد برزیل نیاز به چهره جدیدی دارد که بتواند به معنی واقعی کلمه به ‌دنبال اصلاحات بنیادین باشد؛ مردم برزیل باید بتوانند فراتر از نمایشنامه‌هایی که لولا برای آنان تدارک دیده حرکت کنند و به آینده امیدوار باشند.»

 

ارسال نظر