جنگ تجاری آغاز شد، بازارها فرو ریختند

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۸۱
جنگ تجاری آغاز شد، بازارها فرو ریختند

گروه جهان  

بالا گرفتن تنش تجاری چین و امریکا بازارهای سهام جهان را تکان داد. پکن در پاسخ به افزایش تعرفه از سوی امریکا بر کالاهای چینی، چهارشنبه تعرفه ۱۰۶قلم کالای امریکایی را ۲۵ درصد افزایش داد که ارزش آن به ۵۰میلیارد دلار بالغ می‌شود. امریکا ساعاتی پیش از مقابله‌ به مثل چین، حدود ۱۳۰۰قلم کالای وارداتی از این کشور را مشمول افزایش تعرفه ۲۵ درصدی کرده بود. تولیدات صنایع هوا-فضا، فناوری اطلاعات و مخابرات، ربوتیک و ماشین‌آلات از جمله کالاهایی است که امریکا بر آن تعرفه وضع کرده است. با عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران به ‌دلیل نگرانی از پیامدهای جنگ تجاری چین و امریکا، شاخص‌های سهام در بازارهای اروپا و امریکا سقوط کردند.

به گزارش رویترز، چین در واکنش به این اقدام واشنگتن، ۱۰۶قلم کالای امریکایی را مشمول افزایش ۲۵درصدی تعرفه کرد که ارزش آن بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار می‌شود. سویا، هواپیما، خودرو و فرآورده‌های شیمیایی از جمله اقلام امریکایی است که چین تعرفه آنها را افزایش داده است. تاریخ اجرایی شدن این تعرفه‌ها از سوی چین همزمان با تاریخ اعمال تعرفه‌ امریکایی بر کالاهای چینی خواهد بود. سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این باره گفته است: «ما از توان لازم برای پاسخ به هرگونه اقدام حمایت‌گرایانه تجاری امریکا برخورداریم. »

وزارت بازرگانی چین دوشنبه هم برای مقابله با اعمال تعرفه امریکا روی کالاهای چینی بر 128 قلم کالای وارداتی از امریکا از جمله گوشت خوک و میوه‌ها تعرفه اعمال کرده بود. اختلافات تجاری چین و امریکا از ماه گذشته تشدید شد، زمانی که واشنگتن تصمیم گرفت با وجود اعتراض‌های جهانی بر واردات فولاد 25درصد و بر واردات آلومینیوم 10درصد تعرفه اعمال کند.

«لو کنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن محکوم کردن اقدام امریکا آن را مشی یکجانبه‌گرایانه و حمایت‌گرایانه معمول این کشور خوانده است. سفارت چین در واشنگتن نیز با صدور بیانیه‌یی گفته: «امیدواریم که طرف امریکایی چشم‌اندازی بلندمدت را در نظر داشته باشد و بیش از این به بیراهه نرود. »

رویترز نوشته، تفاوت بسیار مهمی که بین کالاهای مشمول تعرفه چین و امریکا وجود دارد، این است که امریکا کالاهایی را مشمول تعرفه قرار داده که اهمیت بنیادی در ایالات متحده ندارند از جمله تکنولوژی چینی و صنعت هوانوردی، اما کالاهای امریکایی مشمول تعرفه در کشور چین کالاهای بنیادی هستند که شامل گوشت خوک، سویا و صنعت خودرو می‌شود.

 نگرانی‌ها در 3 قاره

رویترز نوشته، بسیاری از شرکت‌های امریکایی از اقدامات دونالد ترامپ برای جلوگیری از سرقت مالکیت معنوی حمایت می‌کنند اما درباره مقابله با این پدیده از راه افزایش تعرفه تردید دارند، چراکه در نهایت می‌تواند هزینه تولید آنها را بالا ببرد. به اعتقاد ناظران، کسب‌وکارهای امریکایی نگران هستند که اعمال تعرفه به نزاعی منجر شود که اقتصاد امریکا را متضرر کند. اتاق بازرگانی امریکا در این باره گفته است: «دولت به درستی بر احیای برابری و انصاف در روابط تجاری با چین متمرکز است. با این حال اعمال مالیات بر محصولات مورد استفاده مصرف‌کنندگان امریکایی و کارآفرین‌ها راه رسیدن به این اهداف نیست. »

ریک رول مدیر موسسه استرات یواس هلدینگز به بلومبرگ گفته است: «در صورت تشدید تنش تجاری در جهان قیمت طلا به بالاترین میزان خود طی

5 سال گذشته افزایش خواهد یافت. این احتمال وجود دارد، قیمت طلا همین امسال به 1400دلار در هر اونس برسد، چرا که بالا گرفتن جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های امن سنتی نظیر طلا سوق داده و باعث شود که آنها از حوزه بازار سهام خروج کنند.»

ساعاتی پس از آنکه چین تعرفه‌های جدیدی را علیه کالاهای امریکایی وضع کرد، سهام شاخص در بازارهای اروپا، امریکا و آسیا سقوط کرد. رویترز نوشته، سهام استاکس ۶۰۰ و سهام داکس آلمان که صادرکنندگان وزن سنگینی در آن دارند، به پایین‌ترین میزان معاملات چهارشنبه خود رسیدند و به ترتیب یک‌درصد و 1.4درصد سقوط کردند. سهام امریکایی هم به‌ شدت افت کردند. شاخص نزدک 2.1درصد، اس‌اندپی 1.6درصد و داوجونز، 1.8درصد سقوط کردند. در آسیا نیز برخی بازارها از جمله در کره‌جنوبی 1.4درصد سقوط کردند.

با این حال دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا چهارشنبه در توییتی بدون اشاره به واکنش چین و بازارهای داخلی و جهانی بار دیگر متعهد شده که کسری تجاری امریکا و چین را هر طور که شده کاهش دهد. ترامپ در توییت خود نوشته است: «ما با چین در شرایط جنگ تجاری قرار نداریم، چرا که این جنگ را سال‌ها پیش با سیاست‌های احمقانه یا غیرمنصفانه افرادی که قرار بوده نماینده ملت امریکا باشند، باخته‌ایم. ما حالا سالانه با کسری تجاری 500 میلیارد دلاری و سرقت مالکیت معنوی به ارزش 300میلیارد دلاری مواجه هستیم. نمی‌توانیم اجازه دهیم که این شرایط ادامه پیدا کند. »

به‌گفته مقام‌های امریکایی، چین شرکت‌های امریکایی را مجبور می‌کند تا مالکیت معنوی فناوری‌های خود را به رقبای چینی واگذار کنند تا اجازه سرمایه‌گذاری در این کشور داشته باشند. چین این اتهام را رد می‌کند. ترامپ همچنین اصرار دارد که امریکا در برابر چین ۵۰۴میلیارد دلار و به روایتی دیگر ۳۷۵میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت غیرمنصفانه با چین است.

نشریه بیزینس اینسایدر هفته گذشته با اشاره به تنش‌های تجاری چین و امریکا نوشت: «در ابتدا قرار بود تنها از کشاورزان امریکایی حمایت شود اما با رایزنی حامیان حمایت‌گرایی، این سیاست به صنایع امریکا نیز کشیده شد. در این میان یک اصل مهم فراموش شده، اینکه هیچ کس پیروز این میدان نخواهد بود، زیرا سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ باعث رکود در صنایع داخلی کشورها می‌شود. امریکا یک نمونه از این پیامدها را در سال 2002 و هنگام حمایت‌های تعرفه‌یی دولت بوش شاهد بود که در نهایت به از دست رفتن 200هزار شغل در امریکا منجر شد.»

 

ارسال نظر