آسیا ثروتمند‌تر از اروپا و امریکا

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۹۹
آسیا ثروتمند‌تر از اروپا و امریکا

گروه جهان  

 افزایش تعداد افراد فوق ثروتمند در آسیا بیش از سایر نقاط جهان بوده است و شهرهای آسیایی در حال گرفتن جای شهرهای اروپایی و امریکایی به عنوان گران‌ترین شهرها هستند.

به گزارش بیزینس تایمز، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از رشد سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده است که رشد جهان به 3.7 درصد برسد که اگر این طور باشد، بالاترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۱ تاکنون خواهد بود. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران آسیایی، این رشد ورای سال درخشان ۲۰۱۷ خواهد بود که طی آن بازارهای سهام و املاک نیرومند باعث شد بتوانند سبد دارایی ثروت خود را به رخ بکشند. با این حال دورنمای بلندمدت چندان واضح نیست و صندوق و سایر صاحب‌نظران موانعی شامل تبعات افزایش نرخ‌های بهره و تنش‌های تجاری در سراسر جهان برای رشد اقتصادی جهان در آینده نه چندان دور پیش‌بینی می‌کنند. اما این روند صعودی محتمل محدود برای جمعیت فوق ثروتمند جهان چه معنایی خواهد داشت؟ آمارهای فراهم شده برای موسسه «ولث ایکس» نشان می‌دهد، تعداد افرادی که بالای ۵۰ میلیون دلار ثروت دارند در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۰درصد افزایش یافته است و به این ترتیب ۱۲۹هزار و ۷۳۰نفر از مردم جهان ثروتی معادل 26.4 تریلیون دلار را در اختیار دارند.

 آسیا در صدر

در گزارش بیزینس تایمز آمده که تعداد افراد بسیار ثروتمند آسیا تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی با ۱۵درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۸۸۰ نفر رسیده و بدین‌ترتیب آسیا جای اروپا را در مقام دوم گرفته است. جمعیت فوق ثروتمندان اروپایی با ۱۰درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۱۸۰ نفر رسیده است. تنها در چین تعداد این افراد در ۵ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده و به ۱۷ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده‌ است. شمار افراد فوق ثروتمند در ژاپن ۵۱درصد، هند ۷۱درصد، اندونزی ۶۶درصد و مالزی ۶۵درصد افزایش یافته است. در مجموع می‌توان گفت که چشم‌انداز اقتصادی آسیا به ‌دلیل بازارهای مصرفی رو به رشد و افزایش بهای کالا که منجر به افزایش صادرات خواهد شد، خوش‌بینانه خواهد بود. در این میان هنگامی که به تعداد افراد فوق ثروتمند به ازای هر ۱۰۰هزار نفر نگاه کنیم، هنگ‌کنگ با ۷۰ نفر و سنگاپور با ۲۵ نفر، در رده‌های دوم و چهارم جهان قرار دارند. موناکو نیز با ۱۲۹نفر بسیار ثروتمند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، در رده نخست و سوییس با ۴۴ نفر در رده سوم قرار دارند.

 سنگاپور، برترین شهر آسیایی

طبق شاخص ثروت معرفی شده که به اندازه‌گیری ثروت، سرمایه‌گذاری، سبک زندگی و تعداد افراد بسیار ثروتمند احتمالی در آینده می‌پردازد، سه شهر آسیایی در رده‌های نخست ۱۰شهر اول جهان قرار دارند که به ترتیب عبارتند از: سنگاپور، توکیو و هنگ‌کنگ.

این ارزیابی بر اساس محل زندگی ثروتمندان، جایی که پول خرج کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنند، جایی که اوقات فراغت خود را می‌گذرانند و محل تحصیل فرزندانشان انجام شده است. بنابراین موضوعات مورد بررسی در این شاخص ثروت، سرمایه‌گذاری، سبک زندگی و امید به آینده است. در این شاخص سنگاپور در تمام موارد ذکر شده رتبه بالایی را به دست آورده است. توکیو و هنگ‌کنگ نیز از دیگر شهرهای آسیایی هستند که توجه ثروتمندان جهان را به خود جلب کرده‌‌اند؛ به‌ویژه ثروتمندان چینی.

 هزینه املاک

به نوشته بیزینس تایمز، در شاخص اقامتی بین‌المللی موسسه «نایت فرانک» که ارزش املاک در ۱۰۰ منطقه جهان را اندازه می‌گیرد، شهر «گوانگژو» چین با افزایش ۲۷درصدی در قیمت املاک در صدر قرار دارد. با این حال خلاف شاخص سال ۲۰۱۶ میلادی که سه شهر از چین در بین ۱۰شهر بودند، این شهر تنها شهر چینی در بین ۱۰شهر است. در این گزارش آمده که مقررات نظارتی سختگیرانه بازدارنده دولت چین برای مهارم تورم با هدف جلوگیری از ترکیدن حباب قیمت مسکن در اقصا نقاط شهرهای این کشور کارگر افتاده و پکن موفق شده که تورم در قیمت مسکن را با موفقیت مهار کند. اما کماکان شهرهای سئول با 13.2درصد و هنگ‌کنگ با 7.3درصد در بین ۱۰ شهری قرار دارند که قیمت املاک در آن رشد قابل ملاحظه‌یی داشته است. گفته شده، در هنگ‌کنگ و سئول بازار عرضه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده، به‌ویژه در هنگ‌کنگ که جریان گسترده سرمایه از سرزمین مادری چین را داشته است.

 امریکا و بریتانیا مقصد خریداران خانه آسیایی

مانند سال‌های گذشته گزارش ثروت به رابطه بین ثروت شخصی و طبقات مختلف سرمایه‌گذاری نیز توجه کرده است. نظرسنجی سال ۲۰۱۸ از ۵۰۰ بانکدار برتر جهان که به ۵۰ هزار فرد بسیار ثروتمند با ثروتی معادل 3تریلیون دلار مشاوره می‌دهند، نشان می‌دهد اشتهای سرمایه در بخش مسکن در آسیا کماکان بالاست و در سال ۲۰۱۷ افزایش ۴۳ درصدی یافته است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که در 2018 نیز بازارهای خارجی همچنان برای ثروتمندان آسیایی جذاب باشد، چرا که ۲۳درصد از مشتریان آسیایی اعلام کرده‌اند، خواهان خرید املاک در خارج از کشور خود نیز هستند و بریتانیا و امریکا، مقصد اصلی بسیاری از خریداران آسیایی است. به اعتقاد کارشناسان در سال‌های آینده نیز سنگاپور به لطف مراکز فرهنگی و تاریخی خود و اجرای پروژه‌های موفق اقتصادی و تجاری در جذب سرمایه‌گذاران پیشتاز خواهد بود.

 

ارسال نظر