اعلان پیروزی کامل ارتش سوریه در غوطه

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۱۷

گروه جهان|

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد، ارتش به پیروزی کامل در غوطه شرقی دست یافته است. این گزارش همزمان با تایید خبر توافق جیش‌الاسلام با دولت سوریه برای تخلیه دوما، آخرین شهر تحت کنترل مخالفان در حومه دمشق منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیدبان حقوق بشر سوریه، خبر توافق میان شورشیان و دمشق با میانجیگری سوریه را تایید کرده است. خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز از دستیابی به توافق خبر داده بود.

ارتش سوریه از اواسط ماه ژانویه حملات خود به غوطه شرقی را دوچندان کرده بود. دید‌بان حقوق بشر سوریه گفته براساس توافق میان دو طرف، تروریست‌های جیش‌الاسلام با رها کردن انبار مهمات سنگین خود همراه با خانواده‌ها و دیگر غیرنظامیانی که مایل به ترک غوطه هستند، می‌توانند به مناطق تحت کنترل شورشیان در استان حلب در شمال سوریه بروند. این توافق ساعاتی پس از موافقت دو طرف برای خروج مجروحان و بیماران از دوما به دست آمده است. قرار است پلیس نظامی روسیه برای نظارت بر روند خروج شورشیان از دوما وارد این شهر شود. به اعتقاد ناظران شکست کامل تروریست‌ها در غوطه یک پیروزی بزرگ برای بشار اسد و متحدان منطقه‌یی و بین‌المللی دولت سوریه به شمار می‌رود.

در همین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و از سیاستمداران نزدیک به ترامپ در واکنش به اظهارات رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه، این اقدام را بدترین تصمیم ممکن خوانده است. به گزارش ایرنا، گراهام به دولت امریکا هشدار داده که این اقدام از دیدگاه او برای واشنگتن فاجعه‌بار خواهد بود. گراهام با مقایسه تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه با اقدام مشابه باراک اوباما در عراق گفته است:«وضعیت نباید طوری شود که از آنجا رانده و از اینجا مانده باشیم.» این سناتور جمهوری‌خواه مدعی شده که خروج نیروهای امریکایی از خاک سوریه موجب خواهد شد، داعش بازگشته و جنگ کردها و ترکیه از کنترل خارج شود. گراهام گفته است:«با خروج از سوریه، دمشق را دو دستی تقدیم ایران خواهیم کرد.» ترامپ پنج‌شنبه در اجتماعی در ایالت اوهایو گفته بود که واشنگتن خیلی زود سوریه را ترک می‌کند. امریکا و چند کشور همپیمان ضد سوری از سال 2014میلادی و به بهانه مبارزه با تروریست‌ها، ائتلافی نظامی در خارج از چارچوب سازمان ملل متحد تشکیل داده و به خاک سوریه تهاجم برده بودند.

 

ارسال نظر