اخبار کوتاه

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۴۷

گزارش معاون اخراجی «اف‌بی‌آی» علیه ترامپ

در ادامه اخراج خبرساز اندرو مک‌کیب معاون پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) برخی رسانه‌های امریکایی از وجود گزارش‌هایی خبر دادند که توسط مک‌کیب و بعد از دیدارهایش با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا نوشته شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مک‌کیب بعد از اخراجش از اف‌بی‌آی، این گزارش‌های شخصی را در اختیار رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ قرار داده است. گفته شده، آنچه مک‌کیب درباره جزئیات دیدارهایش با ترامپ نوشته، می‌تواند بر سرنوشت تحقیقات رابرت مولر اثر بگذارد. مولر در حال تحقیق درباره همدستی احتمالی ستاد تبلیغاتی ترامپ با روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ است.

ردپای پولشویی و فاینانس تروریسم در بریتانیا

گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF سیستم مالی بریتانیا را به دلیل احتمال وجود ردپای پولشویی و تامین مالی تروریسم تحت بازرسی قرار می‌دهد. به گفته برخی کارشناسان این مساله حتی اگر به ندرت اتفاق بیفتد باز هم به‌شدت بر شهرت بریتانیا تاثیر منفی می‌گذارد. ظرف دو هفته کارشناسان گروه ویژه اقدام مالی از ۳۶ کشور اقدام به رصد سیستم مالی بریتانیا می‌کنند و بریتانیا باید ثابت کند که در چارچوب پیشگیری از سوء‌استفاده سیستم مالی، نظام مالی خود را تنظیم کرده است. بریتانیا به فراهم‌آوری بستری مناسب برای گانگسترها و گروه‌های تبهکار متهم است. نتیجه این تحقیقات در جلسه علنی این گروه در ماه اکتبر سال جاری میلادی اعلام خواهد شد. پیش‌تر نتایج تحقیقات این گروه بر نظام مالی پاکستان سه ماه طول کشید.

روهینگیا و دریای چین جنوبی محورهای نشست «آسه‌آن»

استرالیا و کشورهای عضو آسه‌آن یک‌شنبه ضمن تمرکز بر بحران پیچیده روهینگیا وعده دادند که روابط دفاعی خود را تقویت کنند؛ این کشورها همچنین بر اهمیت غیرنظامی شدن منطقه دریای چین جنوبی تاکید کردند. رهبران مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا در نشست سه روزه خود در سیدنی استرالیا همچنین توافق کردند تا از نزدیک درباره مقابله با خشونت افراط‌گرایان و رادیکالیسم همکاری داشته باشند. اگرچه بیانیه پایانی برای حفاظت از وضعیت حقوق بشری و حفاظت از شهروندان کشورهای مجمع آسه‌آن منتشر شد، کشورهای عضو رفتار میانمار در قبال مسلمانان روهینگیا را محکوم نکردند. مساله دیگر در نشست آسه‌آن نظامی شدن دریای چین جنوبی به واسطه اقدامات دولت پکن است و این مساله نگرانی اصلی برای رهبران منطقه‌یی است. رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفتند که خواهان نتیجه‌گیری از یک قانون لازم‌الاجرا در منطقه چین جنوبی هستند.

دفاع «مرکل»

از مازاد تجاری آلمان

صدراعظم آلمان از مازاد تجاری کشورش دفاع کرد و آن را نشان‌دهنده تقاضای بالا برای محصولات آلمانی دانست، اما گفت که به‌ علت تقاضای داخلی در کشور مازاد تجاری رو به کاهش است و دولت برلین برای حمایت از این روند تلاش می‌کند. آنگلا مرکل افزود: «مازاد تجاری نشان می‌دهد که محصولات ما خواهان زیادی دارد و به‌طور طبیعی ما می‌خواهیم که در آینده نیز وضع به همین شکل باقی بماند. » وی در عین حال گفت که تقاضای داخلی در آلمان افزایش یافته و احتمال دارد که به همین علت مازاد تجاری کاهش یابد و دولت تلاش می‌کند تا از این روند حمایت کند. مازاد تراز تجاری آلمان در سال 2017 رقم 244میلیارد و 900میلیون یورو بود که نسبت به سال پیش از آن 4میلیارد یورو کاهش داشت. به گفته صدراعظم آلمان، نوسانات بهای نفت و نرخ برابری ارزها نیز در تعیین میزان مازاد تجاری نقش داشته است.

هشدار درباره توزیع نابرابر ثروت در امریکا

سه اقتصاددان فدرال رزرو امریکا هشدار دادند؛ توزیع نابرابر ثروت و شکاف میان ثروتمندان و فقرا اقتصاد امریکا را بر زمین می‌زند و در رکود بزرگ 2007 تا 2009 هم همین عامل موثر بوده است. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اقتصاددانان به ‌شدت نگران نابرابری در امریکا هستند و معتقدند که این مساله نه تنها به مردم فقیر این کشور لطمه زیادی وارد می‌کند بلکه ظرفیت رشد اقتصادی را به ‌شدت کاهش خواهد داد. ژن‌آمرومین، ماریا کریستینا و کارل‌شورزه در بانک فدرال رزرو شیکاگو اعلام کردند: «زمانی که میزان تولید و مصرف به صورت قابل توجهی کم شده و روند بهبود رو به کاهش است، این بسیار مهم است که بپرسیم ‌آیا افزایش شکاف بین افراد ثروتمند و فقیر تاثیر مستقیمی در آثار اقتصاد کلان کشور دارد یا

به صورت دقیق‌تر در رکود بزرگ سال‌های

2009-2007 تاثیری داشته است.» نابرابری در امریکا طی سال‌های گذشته به‌شدت وضعیت بدی پیدا کرده و محققان تحت فشار هستند تا اطلاعات شکاف بین افراد فقیر و ثروتمند را یک‌درصد اعلام کنند.

ضرب‌الاجل ۹۰روزه

برای معافیت از تعرفه‌ها

وزارت بازرگانی امریکا برای شرکت‌هایی که سعی دارند از محدودیت‌های گمرکی این کشور برای آلومینیوم و فولاد معاف شوند، مهلتی ۹۰روزه تعیین کرد. در اطلاعیه «فدرال رجیستر» ژورنال رسمی دولت فدرال که انتظار می‌رود، جمعه آینده منتشر شود، خطوطی کلی برای شرکت‌هایی که به‌دنبال چنین معافیت‌هایی هستند، ترسیم خواهد شد. بنا بر این اطلاعیه دوره بررسی چنین درخواست‌هایی

به‌ طور معمول از ۹۰روز تجاوز نخواهد کرد که این مدت اعتراض به رد درخواست‌های معافیت را نیز شامل خواهد شد. شرکت‌های تولیدی از زمانی که رییس‌جمهوری امریکا تعرفه‌های جدیدی را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی فولاد و آلومینیوم براساس مقولات امنیت ملی مطرح کرده، در انتظار این قوانین معافیت هستند.

 

ارسال نظر