خیز پوتین برای چهارمین دور ریاست‌جمهوری

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۷۲
خیز پوتین برای چهارمین دور ریاست‌جمهوری

گروه جهان  

«یک رییس‌جمهوری قوی، یک روسیه قدرتمند» این شعار انتخاباتی ولادیمیر پوتین است. در شرایطی که مسکو با فشارهای دیپلماتیک بر سر مسمومیت جاسوس سابق در بریتانیا و دور جدیدی از تحریم‌های امریکا روبه‌روست، روس‌ها یک‌شنبه (امروز) برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور برای یک دوره 6ساله دیگر پای صندوق‌های رای می‌روند.

ناظران بر این باورند که انتخابات یک‌شنبه سناریویی است که پایان آن از هم‌اکنون روشن است: ولادیمیر پوتین برای چهارمین دوره در مقام خود ابقا خواهد شد. طبق آخرین نظرسنجی‌ها حدود ۷۰ درصد مردم روسیه به او رای خواهند داد. خبرگزاری فرانسه نوشته: «پوتین با محبوبیت بیش از ۷۰درصد اطمینان دارد که می‌تواند زمامداری خود را تا ۲۰۲۴ ادامه دهد. او در ماه‌های اخیر تلاش کرده بر نقش روسیه به عنوان یک قدرت جهانی تاکید کند و اخیرا هم با تسلیحات جدید شکست‌ناپذیر و دوبرابر کردن حمایت مسکو از نظام سوریه فخرفروشی کرد. افزایش تنش‌ها با غرب بر سر مسمومیت جاسوس روس و تحریم‌های جدید واشنگتن به ‌دلیل مداخله ادعایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 ایالات متحده، برداشتی مبنی بر اینکه روسیه با باقی جهان سر جنگ دارد را تقویت می‌کند.»

گفته شده، پوتین در جریان رقابت‌های انتخاباتی از مشارکت در مناظره‌های تلویزیونی امتناع کرده و هیچ خلاقیت جدیدی برای تبلیغات کمپین خود به کار نگرفته است. او مقابل هفت نامزد دیگر از جمله پاول گرودینین کمونیست میلیونر و کسنیا سوبچاک مجری سابق تلویزیونی قرار دارد اما محبوبیت مردمی هیچ‌یک از آنها بالای 8درصد نیست. به گزارش ایسنا، پوتین پس از جوزف استالین دومین رهبری است که بیشترین سابقه خدمت را دارد. طبق برآورد نظرسنجی‌های رسمی انتظار می‌رود، مشارکت مردمی بین ۶۳ تا ۶۷ درصد باشد.

 روسیه بدون پوتین

همه ‌چیز حاکی از آن است که پوتین محکم‌تر از همیشه بر کرسی خود نشسته است. تنها پرسشی که باقی مانده این است که او چند درصد آرا را به دست خواهد آورد. دویچه‌وله نوشته: پوتین که خود سابقه امنیتی دارد، در ۱۸سال گذشته اصلا اجازه نداده که در روسیه بدیل سیاسی شکل بگیرد. مخالفان پوتین یا مانند میخاییل خودورکوفسکی زندانی شدند، یا مانند بوریس نمتسف به قتل رسیدند، یا مانند گاری کاسپاروف در تبعید زندگی می‌کنند. مهم‌ترین فعال اپوزیسیون آلکسی ناوالنی نیز اجازه‌ شرکت در انتخابات را ندارد. به اعتقاد ناظران، اپوزیسیون در پارلمان روسیه که از کمونیست‌ها و پوپولیست‌های حزب لیبرال دموکرات به رهبری ولادیمیر شیرینوفسکی تشکیل شده، کاری جز تایید اقدامات کرملین یا کانالیزه کردن صداهای مخالف ندارد. به همین دلیل کارشناسان مانده‌اند که چه نامی بر نظام حاکم بر روسیه بگذارند. در این زمینه مفاهیمی چون «دموکراسی هدایت ‌شده» یا «پوتینیسم» یا حتی «اقتدارگرایی رقابت‌پذیر» به چشم می‌خورد.

آلکساندر بانوف کارشناس علوم سیاسی معتقد است که پوتین دیگر به عنوان یک شخصیت سیاسی مطرح نیست، بلکه به پیکره‌یی مقدس در حکومت روسیه تبدیل شده است. ویالاچسلاو وولودین مشاور سابق پوتین حتی تا آنجا پیش می‌رود که می‌گوید: «پوتین و روسیه هم‌معنی هستند و بدون پوتین روسیه‌یی هم وجود ندارد.»

رویترز با اشاره به انتخابات یک‌شنبه نوشته: «رای‌دهندگان می‌خواهند، پوتین وضعیت اقتصادی را تغییر دهد، اما با توجه به اپوزیسیون کوچکی که توان رقابت ندارد و به احتمال زیاد او پیروز انتخابات می‌شود، به نظر نمی‌رسد برای ارائه سیاست‌های جدید اقتصادی تحت فشار زیادی باشد. » کریس ویفر عضو ارشد موسسه مشاوره اقتصادی و سیاسی مارکو می‌گوید: «مردم می‌دانند که اوضاع اقتصادی چندان رو به راه نیست اما کرملین با خلق یک هیولای طلایی توقع و انتظار چنین القا کرده که با انتخاب مجدد پوتین استاندارد زندگی مردم روسیه بار دیگر رشد خواهد کرد.» روسیه در یک دهه گذشته به لطف بهای بالای فروش نفت و تقویت اقتصاد بازار آزاد شاهد رشد اقتصادی چشمگیری بود اما سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، تحریم‌های غرب به د‌لیل تنش بر سر شبه‌جزیره کریمه و کاهش ارزش روبل، اقتصاد این کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

انتخابات امسال روسیه با چهارمین سالگرد امضای سند الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه مصادف شده است. چهار سال پیش در شبه‌جزیره کریمه، زیرنظر سربازان روسیه همه‌پرسی برگزار و دو روز بعد اعلام شد، روسیه کریمه را به خاک خود ملحق می‌کند.

 تنش با بریتانیا

در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری، وزارت خارجه روسیه با احضار سفیر بریتانیا در مسکو اعلام کرده ظرف هفته آینده ۲۳دیپلمات بریتانیایی از روسیه اخراج می‌شوند. اعلام اخراج دیپلمات‌های بریتانیایی پس از آن انجام می‌شود که بریتانیا به دنبال مسمومیت یک جاسوس سابق روسیه 23 دیپلمات این کشور را اخراج کرد.

دولت بریتانیا اعلام کرده سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه سابق و تبعه کنونی بریتانیا به همراه دخترش با گاز اعصاب مسموم شده و هیچ گزینه‌یی  جز نقش دولت روسیه مطرح نیست. روسیه این اتهام را به‌شدت رد کرده است.

وزارت خارجه روسیه همزمان با اخراج دیپلمات‌های بریتانیایی گفته شورای فرهنگی بریتانیا در روسیه را می‌بندد و مجوز گشایش کنسولگری بریتانیا در سن‌پترزبورگ را هم لغو می‌کند. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا پیش‌تر گفته بود به احتمال بسیار بالا شخص ولادیمیر پوتین دستور حمله با گاز اعصاب را داده است. روسیه تلویحا امریکا یا بریتانیا را عامل این اقدام معرفی کرده و می‌گوید قابل توجیه نیست که روسیه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و برگزاری جام‌جهانی فوتبال در این کشور اقدامی کند که واکنش بین‌المللی علیه روسیه را به‌دنبال داشته باشد.

سرگئی اسکریپال جاسوس مسموم‌ شده روس سال 2010 در میان جاسوسان مورد معاوضه بین امریکا و روسیه بود. به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، سرهنگ اسکریپال سپس در بریتانیا خانه‌یی خرید و در این کشور ساکن شد. او و دخترش که مشخص نیست اساسا چرا هدف حمله قرار گرفته، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و گفته می‌شود شرایطشان وخیم است. عابری این دو را به ‌حالت نیمه‌بی‌هوش روی یک نیمکت در یک مرکز خرید یافته بود. متحدان بریتانیا از جمله امریکا، فرانسه و آلمان این اقدام روسیه را محکوم کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر