افشای جزئیات معاملات سلاح اروپا، آسیا و امریکا

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۴۵

گروه جهان|

تازه‌ترین گزارش موسسه بین‌المللی تحقیق برای صلح جزئیات تازه‌یی را از روند معاملات سلاح میان کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی افشا می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد، گرایش کشورهای همسایه روسیه برای تامین سلاح بیشتر به سوی سایر کشورهای اروپایی معطوف شده و دیگر کشورهای اروپایی صادرکننده اسلحه چندان توجهی به مشتری قدیمی خود یعنی ترکیه ندارند.

به گزارش یورونیوز، روابط تجاری کشورهای اروپایی با روسیه تا ۲۰۱۴ رو به افزایش بود، این رشد شامل تجارت اسلحه نیز می‌شد ولی با رخداد بحران کریمه و اعمال تحریم‌های تجاری اتحادیه اروپا علیه روسیه که تجارت اسلحه را نیز دربر‌گرفت، شرایط دگرگون شده است. گفته شده، «احساس ناامنی در کشورهای همسایه روسیه در حال افزایش است.» همچنین، احساس ناامنی در کشورهای همسایه روسیه باعث افزایش تقاضای خرید سلاح آنان شده است. این موسسه یادآور شده، ترکیه یک بازار بسیار مهم برای بازیگران بزرگ تجارت سلاح در اروپا محسوب می‌شود. این کشور یازدهمین مشتری بزرگ بازار سلاح جهان و پنجمین مقصد صادرات سلاح اروپا پس از چین است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، بازار سلاح اروپا در دهه آینده و تحت تاثیر ایفای نقش متفاوت ترکیه دستخوش تغییراتی خواهد شد؛ چرا که ترکیه همچنان در حال توسعه صنایع اسلحه‌سازی خود است و صادرات این کشور از محل سلاح در پنج سال گذشته و در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ بیش از دوبرابر شده است. در دوره مورد بررسی، ترکمنستان مقصد ۳۱درصد صادرات سلاح ترکیه بوده و امارات و عربستان نیز به ترتیب ۲۴ و ۱۳ درصد سلاح‌ صادراتی ترکیه را خریداری کرده‌اند. اما موسسه بین‌المللی تحقیق برای صلح تاکید می‌کند: «ترکیه همچنان وابستگی

قابل‌توجهی به تکنولوژی ساخت و تولید سلاح دارد و با برخی تامین‌کنندگان این تکنولوژی‌ها روابط خوبی ندارد.»

به‌طور مشخص آلمان در حال بررسی اعمال محدودیت‌هایی در خصوص فروش سلاح به ترکیه است. همچنین مداخله ترکیه در سوریه و تخاصم این کشور با کردها و مساله دموکراسی در ترکیه موجب بروز تنش‌هایی میان این دو کشور شده است. ناظران بر این باورند که سایر کشورهای اروپایی فعال در بازار سلاح چندان توجهی به این بحث‌ها نمی‌کنند. پنج کشور عمده صادرکننده سلاح در اروپا فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا هستند.

 

 

ارسال نظر