پیروزی‌ مخالفان صلح با فارک در انتخابات کلمبیا

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۴۴

گروه جهان|

احزاب راست‌گرای کلمبیا که مخالف توافق صلح این کشور و شورشیان فارک هستند در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور حایز یک پیروزی تاریخی شدند اما با این حال نتوانستند در این انتخابات که منجر به ورود شورشیان سابق به کنگره کلمبیا شده اکثریت را کسب کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیروزی‌های این احزاب راست‌گرای تندرو آینده توافق صلح امضا شده در نوامبر ۲۰۱۶ میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک را زیرسوال برده است. خوآن مانوئل سانتوس رییس‌جمهور کلمبیا گفت: «این انتخابات ایمن‌ترین و شفافت‌ترین انتخابات تاریخ معاصر کلمبیا بود؛ تاریخی که در آن شورشیان فارک جنگ در جنگل‌ها را به نفع سیاست کنار گذاشتند و آخرین گروه شورشی فعال موسوم به ELN نیز وارد آتش‌بس شد.» او با اشاره به اینکه گروه ELN به آتش‌بس پایبند بوده گفت: «این نخستین‌بار در بیش از نیم قرن گذشته است که گروه فارک به جای خرابکاری در انتخابات در آن شرکت کرده است.» با این حال حزب متعلق به آلوارو اوریبه رییس‌جمهور سابق کلمبیا موسوم به حزب «سنترو دموکراتیکو» که مخالف سرسخت توافق صلح با شورشیان بوده بیشترین میزان آرا را شامل ۱۹ کرسی در سنا و ۳۳ کرسی در مجلس سفلی به دست آورد.

تحلیلگران می‌گویند: حزب موسوم به «نیروی انقلابی آلترناتیو رایج» به دنبال افزایش حمایت‌های مردمی از خود برای انتخابات محلی آتی هستند.

دو کاندیدای تحت فشار برای آنکه نیروهایشان را متحد کنند، شامل اومبرتو دلاکاله که پیش از این مذاکره‌کننده صلح ارشد دولت سانتوس بوده و سرجیو فایاردو یک فرماندار سابق هستند. هر دو کاندیدا متعهد شده‌اند که توافق صلح را اجرایی کنند. حزب ائتلاف سبز که یکی از احزاب حامی فایاردو است در انتخابات پارلمانی نسبت به انتخابات قبلی آرایش را دوبرابر کرد هرچند که در مجموع در جایگاه ششم قرار گرفت. یک کاندیدای دیگر که از توافق صلح حمایت کرده گوستاوو پترو شهردار سابق چپ‌گرای بوگوتاست که قول افزایش مالیات برای ثروتمندان و برکناری حاکمان جا افتاده سیاسی را داده است. پترو روز یک‌شنبه در انتخابات مقدماتی چپ‌گرایان با کسب 2.8میلیون رای پیروز شد. این 1.2میلیون رای کمتر از آرای دوکه بود اما همچنان او را یک مدعی نشان می‌دهد. دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا قرار است در تاریخ ۲۸ مه برگزار شود و دور دوم برای ۱۷ ژوئن در نظر گرفته شده است.

رای‌دهندگانی که منتقد توافق صلح هستند، خواهند توانست بین دوکه و ژرمان وارگاس لیراس رهبر محافظه‌کار حزب تغییر رادیکال یکی را انتخاب کنند. با این حال رای‌دهندگان حامی توافق صلح در حال حاضر میان انتخاب سه کاندیدا شامل گوستاوو پترو، سرجیو فایاردو و اومبرتو دلاکاله مردد هستند.

 

ارسال نظر