امریکا به کردهای سوریه پشت می‌کند

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۶۹

گروه جهان| امریکا تصمیم دارد، روابطش را با ترکیه ترمیم کند و با این چشم‌انداز به کردهای سوریه که متحد ارزشمند امریکا در مبارزه با داعش در سوریه بوده‌اند؛ پشت می‌کند. امریکا به آنکارا اعلام کرده می‌خواهد بر کردها مسلط شود و آنها را از شهر منبیج بیرون براند و در کناره شرقی رود فرات اسکان دهد.

واشنگتن‌پست نوشته، شهر منبیج در 25 مایلی مرز سوریه با ترکیه قرار دارد و کانون مناقشه ارضی و مبارزه قدرت در شمال سوریه میان امریکا؛ ترکیه و سایر قدرت‌های منطقه‌یی است. نخستین بار دولت باراک اوباما قول مساعد را در این زمینه به آنکارا داده و گفته بود که نیروهای کرد را مجاب خواهد کرد به شرق رودخانه فرات کوچ کنند.

این در حالی است که همین کردها بودند که کمک ارزشمندی در سال 2016 به خروج داعش از منبیج کردند و آنجا ماندند. ترکیه همیشه گفته مطلقا تحمل نخواهد کرد، گروه‌های سیاسی و نظامی کرد در سوریه قدرت گیرند، به‌ویژه در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه. آنکارا نیروهای کرد را تروریست خطاب می‌کند و می‌گوید کردها می‌خواهند یک اقلیم مختص به خود را در مرزهای دو کشور داشته باشند و از آنجا با شبه‌نظامیان کرد داخل ترکیه (پ‌ک‌ک) متحد شوند.

هنوز زمان و چگونگی نقل و انتقال کردها به شرق رودخانه فرات اعلام نشده است. قرار است، گروه‌های کاری دو دولت واشنگتن و آنکارا این مساله را بررسی کنند. نخستین جلسه این گروه کاری پنج‌شنبه و جمعه گذشته در واشنگتن برگزار شد. مسلما تاوان گرم شدن روابط واشنگتن – آنکارا را امریکا می‌پردازد.

کردها می‌گویند که امریکا به آنها بی‌وفایی کرده است. این نیروها هفته گذشته اعلام کردند که خود را از خط مقدم مبارزه با داعش در جنوب سوریه کنار کشیده و به شمال می‌روند تا در آنجا با نیروهای ترکیه بجنگند. تا پیش از این فرماندهان امریکایی می‌گفتند نیروهای امریکایی حاضر در منطقه از کردها در برابر حملات ترکیه دفاع خواهند کرد، اظهاراتی که خشم ترکیه را برانگیخت. روابط امریکا و ترکیه چند سالی است متاثر از جنگ سوریه مکدر شده است. دعوای دو کشور تنها بر سر کردها نیست. کودتای نافرجام 2016 ترکیه هم یکی از علل اصلی اختلافات است. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه چند ماهی است که لحن ضد امریکایی خود را البته فقط در داخل کشور قوی‌تر کرده است. در امریکا هم جمعی از مقامات این کشور به دلیل سیاست‌های خودکامانه اردوغان چند ماهی است که از لزوم تحریم ترکیه صحبت می‌کنند. در این میان اگر توافقی بر سر منبیج منعقد شود؛ قدری از تنش‌ها کاسته خواهد شد.

 

 

ارسال نظر