فرانسه؛ شریک اول تجاری قرن 21

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۰۵
فرانسه؛ شریک اول تجاری قرن 21

گروه جهان|

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، سفر چهار روزه خود را به هند آغاز کرده است. در این سفر که به دعوت ناراندرا مودی نخست‌وزیر هند صورت گرفته، بریجیت ماری کلاود همسر رییس‌جمهوری فرانسه و هیاتی متشکل از مقامات وزارتی و تاجران ماکرون را همراهی می‌کنند. این سفر با هدف تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و راهبردی انجام و ازجمله تلاش‌های ماکرون برای ارائه تصویری نوین از فرانسه در صحنه جهانی محسوب می‌شود. بریتانیا که از دیرباز شریک تجاری و کلید ورود هند به اتحادیه اروپا محسوب می‌شد، در روند ترک بلوک اروپایی (برگزیت) با بی‌اعتمادی‌ها و نگرانی‌های گسترده سرمایه‌گذاران مواجه شده است، فرصتی که فرانسه سعی دارد از آن به نفع خود استفاده کند و به عنوان کشوری در قلب بازار واحد اروپایی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند.

 استفاده از فرصت برگزیت

به گزارش رویترز، ماکرون در آستانه سفر خود به هند گفته می‌خواهد فرانسه به‌عنوان شریک منتخب هند در اروپا جایگزین بریتانیا شود. ماکرون میانه‌رو و حامی تجارت از زمان روی کار آمدن به‌عنوان رییس‌جمهوری فرانسه در سال گذشته، در سطح جهانی بر طبل مدرنیزه‌ کردن کشورش و تبدیل آن به صحنه شروع‌های تازه (راه‌اندازی‌ تجارت‌های نوین) می‌کوبد و در داخل، برنامه‌های گسترده اصلاحات را به اجرا گذاشته است. او همچنین از تصمیم بریتانیا به ترک اتحادیه اروپا (برگزیت) استفاده کرده تا فرانسه را به‌عنوان مقصد جدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قلب بازار واحد اروپایی معرفی نماید. ماکرون در گفت‌وگو با «ایندیا تودی» گفت: «شریک دیرینه شما در اروپا، بریتانیا بود و من می‌خواهم که فرانسه به شریک جدید شما تبدیل شود. من می‌خواهم فرانسه به شریک مرجع قرن بیست‌و‌یکم تبدیل شود.»

رییس‌جمهوری 40 ساله فرانسه که به همراه هیاتی از نمایندگان شرکت‌های فرانسوی همانند ای‌دی‌اف، هوانوردی داسو، اشنایدر الکتریک و سوئز راهی هند شده، در ایالت اوتار پرادش کارخانه خورشیدی ساخت شرکت انجی را افتتاح خواهد کرد. ماکرون گفت: «بر این باورم که هند باید به‌طور کلی در فعالیت‌های خیلی بیشتری با اروپا و اتحادیه اروپا همکاری کند. من می‌خواهم فرانسه دروازه ورود هند به این فعالیت‌ها باشد.» او افزود: «من می‌خواهم خلاقیت شما، کارآفرینی شما و جوانان شما بیشتر در فرانسه دیده و شناخته شوند. می‌خواهم شما هم همین موارد را از طرف فرانسه شاهد باشید.»

طبق آمارهای رسمی دولت بریتانیا، این کشور به‌‌دلیل موقعیت خود به‌عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اروپا، موفق شد سرمایه‌های بسیاری را از هند جذب کند و هند در سال 2015 سومین منبع بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی در بریتانیا بود. اما طبق آمارها و ارقام بانک مرکزی فرانسه، هند سی‌امین سرمایه‌گذار بزرگ در این کشور محسوب می‌شود. از جمله پیروزی‌های هند در جلب‌توجه هند، اقدام دهلی‌نو در خرید 36 جت جنگنده رافائل از هوانوردی داسو در سال 2016 محسوب می‌شود. فرانسه در این معامله از جنگنده‌های اروپایی تیفون که توسط کنسرسیومی متشکل از سامانه‌های هوایی بریتانیا ساخته می‌شوند، پیشی گرفت. اما مذاکرات درباره 6 راکتور هسته‌یی (ای‌پی‌ار) نسل جدید تولید ای‌دی‌اف و آورا به درازا کشیده است.

 چالش ترامپ

به گزارش اکونومیک‌تایمز، سفر ماکرون به هند از زوایای بسیاری حایز اهمیت است. رییس‌جمهوری فرانسه رهبری جوان، مصمم و مدعی با دستورکار جاه‌طلبانه اصلاحات در فرانسه و در اتحادیه اروپا است. در شرایط کنونی باتوجه به روند وقوع برگزیت و تضعیف قدرت آنگلا مرکل در آلمان که زمانی ستون اصلی اتحادیه اروپا محسوب می‌شد، ماکرون توانسته وجهه معتبری برای خود در اروپا به دست آورد و همه این مسائل به اهمیت سفر او به هند می‌افزاید. در بستر بین‌المللی، فرانسه و هند هر دو درک مشترکی از چالش‌های پیش روی جهان امروز دارند؛ چالش‌هایی که از سیاست‌ خارجی اخلالگر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و پیشروی چین به سمت دیکتاتوری با افزایش قدرت شی جین‌پینگ ناشی می‌شوند. در حال حاضر فرانسه و هند برای اجرای توافقنامه پاریس در زمینه تغییرات آب‌ و‌ هوا که ترامپ آن را رد کرده، با یکدیگر همکاری می‌کنند. در زمینه انرژی سبز نیز به نظر می‌رسد به‌زودی یک اتحاد بین‌المللی انرژی خورشیدی در برابر سیاست‌های ملی‌گرایانه و حمایت از تولیدات داخلی ترامپ، تشکیل می‌شود. به گزارش فایننشال اکسپرس، روابط راهبردی هند و فرانسه که از سال 1998 آغاز شده، با همکاری‌های جامع دوجانبه و مذاکرات متداول مقامات رده‌ بالای دو کشور و درک مشترک و عمیق سیاسی همراه بوده است. آخرین سفر یک رییس‌جمهوری فرانسه به هند در ژانویه سال 2016 صورت گرفت و ناراندرا مودی نیز آخرین مرتبه در ماه ژوئن سال گذشته از فرانسه دیدن کرد. هدف از سفر کنونی ماکرون تقویت همکاری‌ها در زمینه تولیدات کارخانه‌یی و فناوری و همچنین ارتقای ارتباطات مردمی از طریق برنامه‌های تبادل دانشجو و محقق است.

حجم مبادلات تجاری بین هند و فرانسه در زمان آوریل 2016 تا مارس 2017 به 10.95 میلیارد دلار رسید. فرانسه نهمین سرمایه‌گذار بزرگ خارجی در هند است و مجموع سرمایه‌گذاری‌های آن در این کشور جنوب شرق آسیا در زمان آوریل 2000 تا اکتبر 2017 به 6.09 میلیارد دلار می‌رسد و چندصد شرکت فرانسوی در حال حاضر در هند فعالیت می‌کنند. در مقابل، حدود 120 شرکت هندی مبلغی حدود یک‌میلیارد یورو در فرانسه سرمایه‌گذاری کرده‌ و نزدیک به 7000 هزار نفر را در این کشور به کار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر