سفر پرحاشیه ولیعهد عربستان به لندن

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۲۹

گروه جهان   ولیعهد عربستان چهارشنبه در میان اعتراض‌های گسترده مردم بریتانیا به اقدامات عربستان‌سعودی در یمن در سفری سه روزه وارد لندن شد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سفری رسمی وارد لندن شد و بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا و سایمون کولیز سفیر بریتانیا در عربستان از وی استقبال کردند. محمد بن سلمان چهارشنبه با ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا در دفترش دیدار کرد و امروز پنج‌شنبه نیز دیدار دیگری با او دارد. سخنگوی ترزا می ‌در این باره گفت که نخست‌وزیر در دیدار با ولیعهد سعودی نگرانی عمیق خود را از وضعیت انسانی در یمن ابراز و بر اهمیت دسترسی کامل و بی‌قید و شرط کمک‌های انسانی و تجاری ازجمله بازگشایی بنادر در یمن تاکید خواهد داشت و به ولیعهد خواهد گفت که بریتانیا اتهامات درخصوص نقض قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی در یمن را به‌طور جدی دنبال می‌کند و بر لزوم تضمین انجام تحقیقات سریع و کامل در این خصوص تاکید دارد. به گفته این سخنگو، ترزا می ‌به صراحت می‌گوید که بریتانیا می‌خواهد هرچه سریع‌تر شاهد یک پیشرفت سیاسی برای خاتمه دادن به رنج و درد مردم یمن باشد. او افزود: مهم‌ترین بخش این سفر یافتن راه‌هایی برای حمایت از عربستان جهت پیشبرد اصلاحات در این کشور است.

محمد بن سلمان چهارشنبه در مراسم ناهار با ملکه الیزابت و مراسم شام با چارلز ولیعهد بریتانیا و پسرش ویلیام حضور و با رهبران سازمان اطلاعات بریتانیا نیز دیدارهایی داشت. ولیعهد عربستان همچنین همراه با ترزا می ‌در مراسم افتتاح شورای شراکت استراتژیک عربستان-بریتانیا در دفتر نخست‌وزیری شرکت دارد. در این نشست بر حمایت از اصلاحات در عربستان‌سعودی و روابط تجاری، دفاعی و امنیتی تاکید می‌شود.

همزمان معترضان به اقدامات عربستان‌سعودی در یمن، در مقابل دفتر ترزا می‌ تظاهرات کرده و اعتراض‌شان را به کشته شدن حدود ۱۰ هزار نفر در حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن و در خطر قرار گرفتن 8.3 میلیون یمنی به خاطر نبود غذا و کمک‌های دارویی اعلام کردند. در همین حال امیلی ثورنبری وزیر خارجه دولت سایه، دولت ترزا می ‌را متهم کرده که مقادیر زیادی سلاح به عربستان در چارچوب جنگ این کشور علیه یمن، فروخته است. طبق گزارش اختصاصی سایت «میدل‌ایستای»، دولت بریتانیا با فروش سلاح به ارزش 6 میلیارد و 400میلیون دلار از زمان آغاز جنگ بن سلمان علیه یمن در سال 2015 میلادی موافقت کرده است. قطعات یدکی هواپیماهایی که یمن را بمباران می‌کنند، از جمله مفاد این قراردادها بوده است.

 

ارسال نظر