هند به‌دنبال تبدیل شدن به یک قدرت جهانی

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۲۸

 گروه جهان

رابرت اشلی رییس آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در گزارش خود به کمیته خدمات نظامی سنای این کشور گفته است هند به‌دنبال تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است و دهلی‌نو رسیدن به این هدف را غایت راهبردی سیاست‌های خود قرار داده است.

به گزارش روزنامه «ایندیا تایمز»، این مقام ارشد هندی گفته که دهلی‌نو در همین راستا به تقویت توان نظامی خود دست زده به‌طوری ‌که زیردریایی هسته‌یی ساخت این کشور به نام «ای‌ان‌اس اریهانت» را به خدمت گرفته است و تا اواخر همین سال دومین زیردریایی هسته‌یی خود به نام «ای‌ان‌اس اریگات» را به کار خواهد گرفت. رییس آژانس اطلاعات دفاعی امریکا افزود: «هند به مدرنیزه کردن ارتش خود جهت تامین منافع این کشور هم در داخل و هم در منطقه اقیانوس هند در کنار برقراری روابط دیپلماتیک و اقتصادی در سراسر آسیا ادامه می‌دهد.» هند توان تسلیحات هسته‌یی خود را جزو لاینفک چشم‌انداز دستیابی به جایگاه یک قدرت بزرگ ‌می‌داند، به‌نحوی که ارتقای برنامه اتمی‌اش را هم برای اعتبار و هم دکترین امنیتی‌اش حیاتی می‌داند. البته تداوم برنامه هسته‌یی در هند با انتقادهایی نیز مواجه بوده است. این کشور نه تنها عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی (ان‌پی‌تی) نیست، حتی جزو پنج کشوری هم که این معاهده حق آنها برای داشتن توان تسلیحات هسته‌یی را به رسمیت می‌شناسد، نیست. به علاوه آزمایش‌های هسته‌یی هند در سال‌های 1974 و 1998 به اعتراضات شدید و حتی اعمال برخی تحریم‌ها علیه این کشور منتهی شد. به گفته مقامات هندی، این کشور هم‌اکنون دارای 41 کارخانه مهمات‌سازی، 9 نهاد دفاعی دولتی، بیش از 200شرکت صنایع نظامی خصوصی و چند هزار شرکت کوچک نظامی در زنجیره تولید دفاعی خود است. سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند که مسوولیت پیشبرد برنامه موشکی هند را بر عهده دارد شامل 50 مرکز تحقیق می‌شود.

با توجه به جدیدترین گزارش سالانه موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، هزینه‌های نظامی هند در سال 2016 با رشد 8.5درصدی به 55.9 میلیارد دلار رسیده و این کشور را در رده پنجم از نظر هزینه‌های نظامی در جهان قرار داده است. هند قصد دارد تا سال 2021 میلادی معادل 620 میلیارد دلار در بخش دفاعی هزینه کند.

 

 

ارسال نظر