حمایت برلوسکنی از حزب «لیگ» برای تشکیل دولت

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۲۶

گروه جهان

 در پی انتخابات سرنوشت‌ساز ایتالیا که پیروز قطعی نداشت، سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر سابق اعلام کرده طبق توافق پیشین از ماتئو سالوینی رهبر حزب لیگ به عنوان نخست‌وزیر تازه حمایت می‌کند.

به گزارش رویترز، 4 حزبی که ائتلاف راست میانه را تشکیل می‌دهند در زمان کارزار انتخاباتی توافق کردند که در نهایت از رهبر حزبی حمایت کنند که بیشترین آراء را در این انتخابات کسب کند. حزب راست میانه «ایتالیا به پیش» به رهبری برلوسکنی در این انتخابات با دو حزب راست افراطی «لیگ شمالی» و «برادران ایتالیا» و حزب راست میانه دموکرات مسیحی «با ما ایتالیا» ائتلاف کرد. حزب لیگ در انتخابات حدود ۱۷درصد آرا را کسب کرد. این درحالی است «ایتالیا به پیش» به رهبری برلوسکنی تنها توانست روی ۱۴درصد از آرای مردم دست بگذارد.

برلوسکنی که خود به‌ دلیل محکومیت در دادگاه به ‌دلیل پرونده فساد گسترده دست‌کم تا ۲۰۱۹ قادر به نشستن بر هیچ منصب دولتی نیست از تمام قدرت و محبوبیتش برای حمایت از حزب لیگ یا «لیگ شمالی» استفاده کرده است. با این حال هیچ ‌یک از احزاب و ائتلاف نتوانستند حد نصاب ۴۰درصد را برای تشکیل دولت کسب کنند و دولت آتی ائتلافی خواهد بود. در این میان حزب «جنبش پنج ستاره» که خود را ضد طبقه حاکم معرفی کرده و در میان عوام از محبوبیتی چشمگیر برخوردار است، بیشترین رای یعنی ۳۳درصد را به تنهایی به خود اختصاص داد و از همه جلو افتاد. از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود، اعضای ارشد در حزب شکست‌خورده دموکرات ایتالیا در پی معامله با جنبش پنج ستاره هستند. این درحالی است که ماتئو رنتزی، رهبر این حزب در پی اعلام نتیجه انتخابات از مقام خود کناره‌گیری و اعلام کرد هرگز با این جنبش یا ائتلاف دست راستی‌ها کنار نخواهد آمد. احزاب دست راستی در انتخابات اخیر به طور گسترده بر مساله مهاجران در ایتالیا تمرکز کرده بودند و برلوسکنی شخصا وعده اخراج ۶۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی را داده‌ است. غیر از مساله مهاجران، بیکاری ۱۰.۸درصدی و کم‌رونقی اقتصاد ایتالیا از دیگر محورهای مبارزه‌های انتخاباتی بود. ایتالیا پس از یونان بیشترین بدهی را در اتحادیه اروپا دارد.

 

 

ارسال نظر