کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۰۰

بازداشت 2 عضو کلیدی داعش در کابل

دو نفر از کلیدی‌ترین سازمان‌دهندگان حملات داعش در کابل بازداشت شده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، امنیت ملی افغانستان اعلام کرده عمر مسوول نظامی داعش در کابل و احسان‌الله مسوول جلب و جذب داعش که در سازماندهی حملات به مساجد در کابل دست داشتند، بازداشت شده‌اند. گفته شده، احسان‌الله و عمر طراح اصلی حمله به مسجد امام زمان در خیرخانه کابل بوده و آنها دو مهاجم انتحاری به نام مستعار «ابو زبیر خراسانی» و «ابو جندالله ازبکی» را از ننگرهار تا نزدیکی این مسجد رساندند. یوناما تنها در ۲۰۱۷، کشته شدن ۱۶۰ نفر و زخمی شدن ۲۵۲ نفر را در 6حمله به عبادتگاه‌ها از سوی داعش ثبت کرده است.

حمله ترکیه به نیروهای دولتی سوریه

در حمله جنگنده‎های ترکیه به عفرین در شمال غرب سوریه دست‌کم ۳۶ نفر از نیروهای حامی بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه کشته شده‌اند. این نیروها اخیرا در حمایت از نیروهای کرد سوری معروف به یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) وارد عفرین شدند تا به آنها برای مقابله با ارتش ترکیه کمک کنند. هدف حمله هوایی ترکیه یک ساختمان دو طبقه در ناحیه «کفر جنت» گزارش شده است. گروه دیدبان حقوق بشر سوریه گفته از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه حداقل ۱۴۱غیرنظامی در عفرین کشته شده‌اند؛ ادعایی که ترکیه آن را بی‌اساس می‌داند.

حزب نوازشریف پیروز انتخابات پاکستان

حزب حاکم پاکستان در رای‌گیری محرمانه توانست کنترل سنای این کشور را به دست بگیرد. این پیروزی انگیزه‌یی برای حزب مسلم لیگ شاخه نواز در آستانه انتخابات پارلمانی در تابستان است. به گزارش رویترز، نتایج مذکور ممکن است به احیای جایگاه سیاسی محمد نوازشریف نخست‌وزیر معزول پاکستان بینجامد که از جولای گذشته با قوه قضاییه پاکستان درگیر است، چراکه آن زمان، دادگاه عالی پاکستان با صدور حکمی به پایان رهبری او رای داد و بابت دارایی‌های اعلام نشده رد صلاحیتش کرد. با به دست گرفتن کنترل سنا، حزب مسلم لیگ نواز می‌تواند قانون اساسی را به نحوی تغییر دهد تا نوازشریف قادر باشد، مجددا در انتخابات سراسری آتی که امسال برگزار می‌شود، شرکت کند و روی کار بیاید.

جنگ داخلی در خاندان بارزانی

اقلیم کردستان با جنگ قدرت میان مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، رییس سابق و مستعفی اقلیم کردستان عراق با نیچروان ادریس بارزانی، برادرزاده مسعود روبه‌روست. به گزارش اخبار الخلیج، مسرور سمت مشاور امنیتی را برعهده دارد و نیچروان بارزانی هم در راس دولت اقلیم کردستان قرار دارد. تحلیلگران معتقدند که ادامه درگیری میان پسر بارزانی و برادرزاده‌اش احتمالا موجب ضعف در جایگاه خانواده بارزانی و باز‌کردن راه برای گروه‌های سیاسی لیبرال است.

 

 

ارسال نظر