ردپای امارات در پیروزی ترامپ

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۰۹۵
ردپای امارات در پیروزی ترامپ

 گروه جهان

رابرت مولر دادستان ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا، گستره تحقیقات خود را وسیع‌تر کرده و به ‌دنبال رد دخالت اماراتی‌ها در انتخابات است. در شرایطی که جنگ لفظی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده بر سر افزایش تعرفه‌های تجاری با بیشتر رقبا و حتی متحدان واشنگتن بالا گرفته، فضای سیاست داخلی امریکا نیز بیش از پیش ملتهب شده است. سه هفته پس از اینکه دادستان کل امریکا 13تبعه روسیه و 3شرکت روسی را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا متهم کرد، نیویورک‌تایمز نوشته تیم تحقیقاتی رابرت مولر روی فردی به نام جورج نادر تاجر امریکایی لبنانی تمرکز کرده است؛ کسی که سه دهه است در عرصه دیپلماسی بین‌المللی فعال بوده و در دولت بیل کلینتون مذاکره‌کننده غیررسمی امریکایی‌ها با سوری‌ها بوده است و هم‌اکنون نیز مشاور محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی است که در عمل فرد شماره یک امارات به حساب می‌آید. گفته شده سال گذشته میلادی جورج نادر بارها به کاخ سفید رفته و با جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ و استیو بنون استراتژیست سابق کاخ سفید دیدار‌های خصوصی داشته است. منابع مطلع گفته‌اند که موضوع این جلسات سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه در آستانه نخستین سفر رییس‌جمهوری امریکا به عربستان سعودی در ماه مه ‌2017 میلادی بوده است.

مشاوران سران کشورهای خارجی به ‌‌لحاظ قانونی می‌توانند از سیاست‌های مورد نظر خود حمایت کنند و کارشان غیرقانونی نیست؛ اما مولر در حال بررسی این موضوع است که آیا امارات برای برآورده کردن خواسته‌های خود پولی در حمایت از ترامپ در دوره برگزاری کمپین انتخاباتی او خرج کرده است یا خیر.

نیویورک‌تایمز نوشته، تیم تحقیقاتی مولر در هفته‌های اخیر از جورج نادر 58 ساله بازجویی کرده است. منابع مطلع گفته‌اند که رابرت مولر برای روشن شدن ابعاد دخالت احتمالی اماراتی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از طریق تزریق پول در برابر کسب حمایت سیاسی فشار زیادی را وارد کرده است. بازپرسان تیم تحقیقات مولر همچنین به‌دنبال نقش احتمالی جورج نادر در سیاست‌گذاری‌های کاخ‌سفید هستند، مساله‌یی که نشان ‌دهنده گسترش حوزه بررسی‌های تیم تحقیقات رابرت مولر و بررسی احتمال نفوذ امارات بر دولت ترامپ است.

جورج نادر همچنین با الیوت برویدی حامی مالی اصلی ترامپ در دفتر کار ریاست‌جمهوری امریکا جلسه خصوصی داشته است. برویدی که رییس یک شرکت امنیتی خصوصی است و صدها میلیون قرارداد با امارات دارد، درباره تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی جدید برای امارات صحبت کرده و به ترامپ تاکید کرده بود تا نشستی را به صورت غیررسمی با ولیعهد امارات در حمایت از سیاست‌های این کشور و اخراج رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا برگزار کند. مارتین ایندیک سفیر سابق امریکا در تل‌آویو و یکی از اعضای تیم کلینتون که برای مذاکرات صلح میان اسراییل و همسایگانش تشکیل شده بود، درباره این تاجر امریکایی ـ لبنانی گفته که در سال‌های دهه ۹۰ میلادی جورج نادر عاملی بسیار موثر در روند صلح بود اما پس از آن ناپدید شد.

نیویورک‌تایمز نوشته برای تایید صحت مطالب عنوان شده با جورج نادر تماس گرفته و وی اعلام کرده که به زودی با این نشریه تماس خواهد گرفت اما پس از آن نادر و هیچ ‌یک از وکلایش به تماس‌های نیویورک‌تایمز پاسخ نداده‌اند.

 تکذیب ارتباط قطر با رابرت مولر

همچنین پس از اینکه شبکه «ان‌بی‌سی» گزارش داد، دوحه در حال بررسی ارائه اطلاعاتی به رابرت مولر بوده که همکاری و هماهنگی همسایگان عربش در منطقه خلیج‌فارس با کوشنر برای زیان رساندن به این کشور و تحت فشار قرار دادن آن در جریان بحران اخیر در این منطقه را ثابت می‌کرد؛ سفیر قطر در واشنگتن این گزارش را تکذیب کرده است.

الجزیره نوشته، مشعل بن حمد آل‌ثانی سفیر قطر در واشنگتن با انتشار توییتی هرگونه رایزنی دوحه با دفتر رابرت مولر برای ارائه اطلاعاتی از جرد کوشنر را تکذیب کرده است. ان‌بی‌سی نوشته بود، مسوولان قطری در حال حاضر از ترس اینکه این مساله به تنشی بزرگ در روابط کشورشان با کاخ سفید منجر شود، تصمیم به قطع همکاری‌های خود با مولر گرفته‌اند. این شبکه امریکایی به نقل از منابعی آگاه از مذاکرات نوشته، شرکت خانوادگی کوشنر چندین بار در بهار سال گذشته جهت جذب سرمایه‌گذاران قطری برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات اصلی‌شان در نیویورک که با مشکلاتی مواجه شده با قطر تماس گرفت اما صندوق سرمایه‌گذاری قطر این پیشنهاد را نپذیرفت. پس از توقف مذاکرات میان قطر و شرکت کوشنر، کاخ سفید اقدامات کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات علیه قطر را تایید کرد.

دخالت احتمالی امارات در انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی جنجالی شده که دونالد ترامپ سال گذشته در جریان تشدید اختلافات عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر از ریاض و متحدانش حمایت کرده و مدعی شد که قطر باید حمایت مالی از تروریسم را متوقف کند؛ آن هم در شرایطی که هیچ یک از اعضای کابینه دولت ترامپ از رکس تیلرسون گرفته تا مشاوران ترامپ حاضر نشدند از مواضع رییس‌جمهوری امریکا به صراحت حمایت کنند. حتی در چند مورد وزرای دولت امریکا از جمله تیلرسون تاکید کردند که تحریم‌های همسایگان قطر علیه این کشور به فرآیند مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه آسیب‌های جدی وارد می‌کنند، اظهاراتی که گفته می‌شود، خشم ترامپ را برانگیخته بود.

این نخستین ‌باری نیست که رابرت مولر به سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه علاقه نشان داده است. بازرس ویژه بررسی دخالت روسیه در انتخابات امریکا پس از اینکه اثبات کرد، مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ درباره ارتباطش با سفیر روسیه در امریکا به پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) دروغ گفته توانست او را به همکاری با خود وادار کند. مولر اثبات کرد که فلین با سفیر روسیه درباره قطعنامه دسامبر 2016 سازمان ملل متحد برای محکومیت شهرک‌سازی اسراییل در کرانه باختری، گفت‌وگو کرده است. مولر همچنین در حال بررسی تلاش‌های کوشنر برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه است که با وجود مخالفت ترامپ در نهایت تصویب شد.

 

ارسال نظر