تک و پاتک تجاری امریکا و چین

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۱۷۸۵۶
تک و پاتک تجاری امریکا و چین

گروه جهان|

 جنگ تجاری پکن ـ واشنگتن که ناظران ماه‌هاست از آن صحبت می‌کنند، رنگ واقعیت به خود گرفته است. چهارشنبه چند ساعت پس از اینکه ایالات متحده اعلام کرد تعرفه‌هایی جدیدی را برای واردات آلومینیوم از چین اعمال می‌کند، چین هشدار داد هر اقدامی در افزایش تعرفه را تلافی خواهد کرد.  به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، وانگ خه‌جون رییس اداره بازرسی‌های وزارت بازرگانی چین اعلام کرده در صورتی که امریکا بخواهد تعرفه روی واردات آلومینیوم از چین را افزایش دهد این کشور نیز در مقابل اقدامات تلافی‌جویانه در نظر خواهد گرفت. چین همچنین به امریکا هشدار داده اقدامات خطرناک این کشور باعث بروز جنگ تجاری خواهد شد که برای هیچ طرفی نتایج برد - برد ندارد.

این مقام وزارت بازرگانی چین گفته‌ است؛ امریکا اصلا به منافع پکن اهمیت نمی‌دهد و عامدانه مقررات سازمان تجارت جهانی را نادیده می‌گیرد. وانگ خه جون گفته اعمال تعرفه‌های امریکا روی واردات مواد خام که از 17 تا 81درصد است، خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی است و چین تدابیر لازم را برای مقابله و پاسخگویی به این اقدامات امریکا در نظر خواهد گرفت.

ایالات متحده اعلام کرده بررسی‌های خود را درباره افزایش تعرفه روی فویل‌های آلومینیومی وارداتی از چین، هنگ‌کنگ و چند کشور دیگر را نهایی کرده است. هنگ‌کنگ نیز تصمیم امریکا را برای بالا بردن تعرفه روی واردات آلومینیوم از این شهر بندری محکوم کرده و آن را خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی دانسته است. اداره توسعه اقتصادی و تجاری هنگ‌کنگ با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده کشاندن هنگ‌کنگ به جنگ تجاری چین و امریکا حرکتی ناشایست از سوی واشنگتن است.

گفته شده، امریکا قصد دارد برای واردات این فرآورده از هنگ‌کنگ 23.6درصد تعرفه اعمال کند و به همین سبب این شهر به‌طور رسمی به کنسولگری امریکا در هنگ‌کنگ اعتراض کرده است. در بیانیه اداره هنگ‌کنگی آمده است که این شهر به هیچ‌وجه برنامه امریکا را تایید نمی‌کند و بر این باور است که واشنگتن با انتساب اتهامات واهی به‌دنبال افزودن بر تعرفه‌هاست. مقام‌های هنگ‌کنگ در روزهای اخیر با چندین نهاد اقتصادی و تجاری از جمله اتاق بازرگانی امریکا در هنگ‌کنگ دیدار و اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته، ایالات متحده همچنین در نظر دارد روی فولاد وارداتی از چین و 11 کشور دیگر 53درصد تعرفه در نظر بگیرد. این در حالی است که چین برای رفع نگرانی‌ها و کاستن از تنش‌های فزاینده تجاری با امریکا

«لیو خه» کارشناس و مشاور اقتصادی خود را به عنوان فرستاده ویژه راهی ایالات متحده کرده است. تنش‌ها میان چین و امریکا در حال تشدید است به‌‌ویژه از زمانی که چین اعلام کرد، میزان مازاد تجاری این کشور در 2017 در برابر امریکا به 275 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده که 8.6درصد بیش از سال 2016 میلادی است و 65درصد از کل مازاد تجاری این کشور را شامل می‌شود.

وزارت بازرگانی امریکا اخیرا اعلام کرده که تعرفه‌های ضد دامپینگ را برای شماری از شرکت‌های چینی اعمال خواهد کرد. پیش‌تر نیز به ‌دنبال وضع تعرفه‌های گمرکی بر ماشین‌های لباسشویی و پانل‌های خورشیدی ساخت چین از سوی دولت دونالد ترامپ و اقدامات تلافی‌جویانه چین روی ذرت‌های خوشه‌یی امریکایی، اختلافات تجاری بین امریکا و چین بالا گرفته است.

 تشدید فشارها با قدرت‌گیری «شی»

نیویورک تایمز با اشاره به اختلافات فزاینده واشنگتن ـ پکن نوشته: چند هفته پس از اینکه استیو بنون استراتژیست ارشد دولت ترامپ اخراج شد او را به ضیافت شامی در شورای روابط خارجی دعوت کردند تا درباره سیاست‌های امریکا نسبت به چین توضیحاتی ارائه کند. بنون آن شب در حضور شماری از کارشناسان امور چین، نمایندگانی از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه گفت که انتظار یک رویارویی با چین را دارد.

خیزش بی‌وقفه چین و از همه مهم‌تر ظهور نشانه‌هایی مبنی بر بازگشت این کشور به عصر مائو (از جمله برداشتن محدودیت دوره ریاست‌جمهوری که می‌تواند به زمامداری مادام‌العمری شی جین‌پینگ منجر شود) روابط واشنگتن و پکن را دستخوش تغییرات جدی کرده است. حالا توافق ضمنی دیپلمات‌ها، کارشناسان و تاجرانی که معتقد بودند چین به آرامی در مسیر همگرایی با امریکا قدم برمی‌دارد و واشنگتن باید اختلافات جزیی میان دو کشور را مدیریت کند از میان رفته است. حالا با وجود کشور قدرتمندی که بی‌هیچ ابایی برنامه‌های جاه‌طلبانه خود را (برای رشد اقتصادی و کسب نفوذ سیاسی در عرصه بین‌الملل) اعلام می‌کند به نظر می‌رسد که رویارویی دو قدرت اجتناب‌ناپذیر است. کورت ام‌کمپل معاون وزیر امور خارجه در شرق آسیا و کسی که معمار سیاست‌های دولت اوباما برای حرکت امریکا به سوی شرق بوده، می‌گوید: «حتی کسانی که نسبت به روابط چین و امریکا بسیار خوشبین، امیدوار و حتی رومانتیک هستند مجبور شده‌اند که با چین جدید روبه‌رو شوند. »

اورویل ‌سچل مدیر مرکز روابط ایالات متحده ـ چین در انجمن آسیایی نیز در این باره می‌گوید: «روند تثبیت قدرت شی جین‌پینگ در چین تسریع شده و این مساله گسل موجود میان چین و لیبرال دموکراسی‌های جهان را تشدید کرده است. »

نیویورک‌تایمز در ادامه با اشاره به وضع تعرفه‌های سنگین از سوی دولت ترامپ بر کالاهای وارداتی از جمله آلومینیوم و فولاد می‌نویسد: این احتمال وجود دارد که انتخابات میان‌دوره‌یی و تحولات داخلی دولت ترامپ را وادار کند که رویکرد سختگیرانه‌تری را در قبال چین در پیش بگیرد. دموکرات‌ها که به‌لحاظ تاریخی در حوزه تجارت دیدگاه‌هایشان به ترامپ نزدیک‌تر از جمهوری‌خواهان است، هشدار داده‌اند که از رویکرد تند ترامپ علیه چین علیه خود او استفاده خواهند کرد، اگر که ترامپ به وعده‌های خود مبنی بر برخورد سختگیرانه‌تر با چین عمل نکند. چاک شومر رهبر دموکرات‌های کنگره گفته: «حالا دیگر مشخص است که رییس‌جمهور شی قرار نیست جایی برود. اگر ترامپ و کنگره رویه‌های تجاری که وعده داده بودند را اجرایی نکنند چین سال‌های متمادی همچنان سر سفره ما خواهد نشست. »

 

 

 

ارسال نظر